"Andre" highendprodusenter

Klokkekjøpere er som sauer. De er flokkdyr. Det er trygt å handle Rolex eller noen av de andre store merkene. Velger du klokker fra mindre og mer ukjente produsenter, står du på usikker grunn - helt alene.
Men herrejemeni så mye mer interessante klokker.

Sant nok. Og for å sitere Dr. Hannibal Lecters belæring til Clarice Starling; Man begjærer det man ser. Er det noen Sub`er i omløp blir det flere, blir det flere så blir det enda flere. Skal bare se at det kryr av PPC`er her inne etterhvert etter at Moore og Pondus har startet galskapen:p. Ja i det tilfellet så må jo endel streikende få gjennomslag for kravene sine ++ også da selvsagt:p
 
Nitroglycerin

Vet ikke denne hører inn under "Andre highendprodusenter".
Med C3H5N3O9 har Urwerk og MB&F klart å skape en særdeles vellykket sammensmelting av de to særegne merkene. En kombinasjon av mekanikk og formgiving på høyeste plan.
24 eksemplarer og en pris på 110.000 CHF, er den ikke akkurat allemannseie. Dessverre! http://www.c3h5n3o9.com/

ZR012_lateral_black.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: OJ82 og Hvalrossen
Inspirert av helgens urmakerkurs, og faktum at jeg fikk prøve denne på armen nominerer jeg Alf Lie.

e2bf3b11df0b872112757f1c2fee6e32_XL.jpg
 
Inspirert av helgens urmakerkurs, og faktum at jeg fikk prøve denne på armen nominerer jeg Alf Lie.

e2bf3b11df0b872112757f1c2fee6e32_XL.jpg

+1

Mye jeg ikke viste om denne, men feks kan man jo nevne litt delt DNA med Richard Mille.

Det at disse har sitt opphav i Norge er vanvittig kult. Det var en opplevelse å få prøve den på armen.
 
home_image.3150108.jpg

Heritage%2BWatch%2BManufactory%2B%2BTensus%2B1.jpg

heritage_watch_manufactory_0.jpg

b1e8ca597a.jpg

HWM

Andreas-Strehler-Papillon-dOr-2.jpg

Andreas_Strehler_Sauterelle_a_Lune_perpetuelle_guiness_world_record_1024x1024.jpg

Work-completed-Time-Shadow-Movement.jpg

Papillon+Movement+3.jpg

Andreas Strehler

Maitres-du-Temps-Chapter-3---white-dial.jpg

Maitres-du-Temps-Chapter-3---back.jpg

maitres_1_LG.jpg

Maitres-du-Temps-Chapter-One-Transparence-watch-41.jpg

Maitres du temps

Jaquet-Droz-Enamelling.jpg

35656.jpg

DUO_Hero_GRAND_HEURE_MINUTE_QUANTIEME-e1440061425868.jpg


jaquet_droz_perpetual_calendar_eclipse_watch.jpg


the-signing-machine-650px.jpg


jdroz2_0.jpg



Jaquet Droz

Anm.
Første Maitres du Temps klokken er forøvrig et samarbeid mellom Kari Voutilainen og Andreas Strehler. Det er utvilsomt forlokkende med urmakere som skyver egoet tilside og samarbeider for å oppnå herlig klokkekunst, istedet for å kunne jobbe med eget brand.
 
Redigert:
Oi! Det var en tråd jeg hadde glemt. Litt gøy at jeg faktisk har fått en H.Moser&Cie OG en Vianney Halter Classic som nevnt i første tråd. Drømmer kan faktisk gå i oppfyllelse.

Noe annet fascinerende med tråden er at den stadfester at det faktisk knapt fantes en Patek eller en Audemars på forumet for under fire år siden. :eek:

Hvis tråden har magiske evner, så kan jeg si at jeg en gang vil ha en MB&Fs Legacy Machine 1 - Frost i gult gull.

LM101_Frost_RG_preview.jpg
 
Beklager at det blir en svulstig basunering i denne tråde her nå, men nå har jeg brukt et år på å opparbeide meg en temmelig besnærende fascinasjon for klokker ingen skulle tru at noko hadde finni et navn på. Så here we go.
77.jpg

Donald Corson.
Det har jo tidvis vært en del fokus på b.la Genta sine Donald-klokker. Personlig ville jeg nok heller hatt en Donaldklokke som dette med såkalt UFO-tourbillion.

Meteorite.jpg

34887.jpg

Magellan lager en del spenstige ur, som dette meteoritturet. Det er en del mer lekkert en Corums bubble, selvom jeg også har sansen for noen av de enklere kreasjonene til Corum.
Det hadde vært gøy å eie en av disse, for å be en Omegaforhandler foreta service på uret. "Dere har vel peiling på sånne måneklokker dere?"
Mer Magellan:
Til din utvalgte:
Magellan1522_gold_detail+web.jpg
Magellan1522_gold+web.jpg

8-grey-emotion.jpg

astro.jpg


McGonigle:
To brødre fra Irland lager ur som er enklere å uttale for de anglofile enn de frankofile.
McGonigle-Tuscar-rg-1.jpg


Nord Zeitsmachine:
Tja. Bilder, dertil levende og statiske gjør en betydelig bedre jobb enn mitt skarve tastatur kan bistå med når det gjelder dette manufaktur.

nvar1.jpg


Antoine Martin:
Ikke akkuratt en nyhet, all den oppmerksomhet hans slow runner har fått. Populært omtalt som 1Hz.

Antoine-Martin-Slow-Runner-8.jpg

maxresdefault.jpg

qp01_800_square.jpg
 
Sånn semi-on topic: 1hz og 7200bpm henger ikke helt i hop i mitt hode. 1hz er en svingning/hendelse pr sekund. Derav trekker jeg konklusjonen at en 1hz klokke ville vært 3600bpm, det ville også gitt en "ekte" dead second funksjon med ett tikk per sekund. En video av 1hz klokken viser ett tikk pr halvsekund, og harmonerer dermed med 7200bpm. Er forklaringen da at 1hz referer til balansehjulets fullstendig bevegelse "tur-retur", som igjen gir 2bps=>7200bpm?

Ser at forklaringen er like klar som egen tanke...
 
Hei @maxmillion, du har korrekt i din siste del av spørsmålet du stiller. I et ikke-coaxialt anker er det to armer, og balansen må få sine to svingninger for å få en fullstendig bevegelse.

Et veldig godt spørsmål, og et flott resonnement du hadde der!
 
  • Liker
Reaksjoner: maxmillion
En gang i livet skal jeg eie en Bovet. Enten en Amadeo Fleurier eller en 19thirty.

Selskapet produserer om lag 2000+ klokker i året, og grunnideen var at alle ur skal kunne brukes som et lommeur(ikke pga. størrelse, men pga lugs.)

Flere som har vært innom tanken?
 
  • Liker
Reaksjoner: Santos-Dumont



Fikk gleden av å prøve denne på armen i helgen! Det er helt utrolig hvordan man kan lage så enkle verk som samtidig er så ufattelig kompliserte! :D Elsker hvordan man lager en evighetskalender som er dressed down som kan brukes (nesten) fra the boardroom to the beach! På samme måte som en FPJ må oppleves live for å forstå hvor mange farger som skjuler seg i skiven, er dette også tilfellet med Moser! Åherre, for en klokke! Jeg gikk rundt med en nyforelsket følelse hele helgen, og sliter med å sove.... Selge unna hele samlingen har aldri vært mer aktuelt...