"Andre" highendprodusenter

Medlem
14. feb. 2008
Innlegg
1.553
Sted
Oslo
Jeg har vært her på Tidssonen en stund, og ved siden av å se min egen interesse for klokker utvikle seg, så er det morsomt å merke at den kollektive klokkeinteressen i Norge er økende. Rolex, Omega og IWC har for så vidt alltid vært populært, etter hvert har merker ala Zenith, Breitling og JLC blitt mer og mer vanlig. Etter at de fikk norsk AD har det også dukket opp en og annen Glashütte og Breguet, og det er heller ikke uhørt å se en og annen unboxing av Patek og Audemars. En og annen (men ikke mange) Vacheron, Blancpain og Lange-ur har også vært postet, kommentert og begjært.

Men hva med de andre, mindre high-end-produsentene. Har de tilhengere og/eller bærere rundt omkring på sonen? Jeg tenker på merker som Roger Dubuis, FP Journe, Jaquet Droz, Parmigiani, Franck Muller og Speake-Marin. Selv har jeg forelsket meg i et merke som heter Moser & Cie, men å kjøpe et slikt ur, er jo å be om bråk resalgsmessig. Samtidig er jeg irritert på meg selv over at jeg ikke skaffet meg en Vianney Halter Classic mens de fremdeles var å få tak i, så man vet jo aldri.

Noe som pirrer klokkeinteressen? Kjør debatt!

Moser & Cie Mayu:
H+Moser+%26+Cie+Moser+Mayu+Marrone.jpg


Vianney Halter Classic:
VianneyHalterClassic01.jpg


Parmigiani Flaurier Pershing:
parmigiani%20fleurier%20pershing%201.jpg


Speake-marin:
marin.jpg


Jaquet Droz - Grande Seconde:
JD_SW_AMBIANCE_HR-1.jpg


Roger Dubuis - Chronograph La Monegasque:
monegasq.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Kompis har en Franck muller:)

Det er mye å begjære. Selv har jeg en Perrelet, men det når kansje ikke opp i samme skala.

Annerledes og ukjente merker er ingen hindring for meg, men da må jeg være sikker på at jeg ønsker å eie klokken resten av livet. Annenhåndsverdi er likegyldig.

Problemet i forhold til alle de eksotiske merkene er at det er vanskelig å ta en solid beslutning uten å kunne se og prøve uret i den virkelige verden.

Tror nok derfor disse merkene går folk forbi. Hvertfall folk som ikke er WIS to the extreme!
 
Den øverste var flott! Nå vet ikke jeg hvilke prisklasser disse ligger i, men jeg tenker nok at var jeg på jakt i øvre sjikt, hadde PP, AP og ALS stått høyt på listen (høyere enn de du nevner). Og det har nok dels med min uvitenhet å gjøre (men også med utseende ;) )

Mulighetene for å få prøvd noen av disse i riket er vel dessverre omtrent null..:confused: Det er jo dumt.

For øvrig har jeg merket at de gangene jeg dras mot dressur (sic!), vender jeg tilbake til kronografer og sportsur når jeg har tenkt nærmere over bruken de vil få. Men kanskje siden ;)

Artig at du er på banen igjen, SD - jeg gleder meg virkelig til å høre om når, ja for det er vel et "når"!, du har satt tennene i det neste horologiske "kinderegget" (dårlig metafor, beklager!). :)
 
Kompis har en Franck muller:)

Det er mye å begjære. Selv har jeg en Perrelet, men det når kansje ikke opp i samme skala.

Jeg har siklet på både Franck Muller Crazy Hours og Perrelet Retrograde Regulator.


Mulighetene for å få prøvd noen av disse i riket er vel dessverre omtrent null..:confused: Det er jo dumt.

Det er vel derfor folk er så forsiktige med å kjøpe, men er det ikke noen som har vært i utlandet og prøvd noen av disse merkene?
 
Svogeren min har en Franck Muller som jeg har prøvd flere ganger.Den er svær som et vondt år, og passer dessverre ikke speselt godt til mine tandre lanker. Har aldri vært noe stor fan av Muller, men når man ser en i virkeligheten er de faktisk ganske kule allikevel (spesielt safirglasset gjør inntrykk, det er enormt, og veldig buet og stilig).

Har også prøvd diverse Richard Mille, Hublot, AP, Jaquet Droz (litt mer dressy varianter enn den over), Greubel Forsey, Lange, og Piaget for å ta noen eksempler. Synes det er litt underlig at det ikke er mer av f.eks. Piaget på TS, det er virkelig fine ur med historie og verdighet. Det er ihvertfall sikkert at det er mye flott der ute, som ikke dukker opp noe særlig her hjemme på bjerget.
 
Er crazy hours han har. Fikk den av far sin som er stålopphøgger og forhandler i saudi arabia. Du kan sikkert få prøve den ved anledning.
 
For min del så blir disse merkene uinteressante fordi jeg aldri ser for meg at jeg vil ta meg råd til en. Når det er sagt så er det veldig mye flott å se på, og jeg er også overrasket over hvor lite oppmerksomhet de får her inne.

Parmigiani Fleurier har mye flott, men latterlig dyrt. Sier det meste at mens andre produsenter samarbeider med bilmerker satser PF på Pershing yachts...:D
 
Jeg likte den første og siste. De mellom disse var ikke noe for meg, men jeg setter stor pris på at man ser utenfor default-valgene. Moser & Cie lager noen flotte dressur, som jeg dessverre kun har fått beundre på bilder. Når man diskuterer "andre" high-end produsenter bør også Girard Perregaux være med. Høyverdige inhouse verk, ofte rangert blandt de store, helt ukjent utenfor WIS-kretser og håpløst verdifall -alt som kjennetegner et undervurdert high end manufaktur.
 
Klokkekjøpere er som sauer. De er flokkdyr. Det er trygt å handle Rolex eller noen av de andre store merkene. Velger du klokker fra mindre og mer ukjente produsenter, står du på usikker grunn - helt alene.
Men herrejemeni så mye mer interessante klokker.
 
Klokkekjøpere er som sauer. De er flokkdyr. Det er trygt å handle Rolex eller noen av de andre store merkene. Velger du klokker fra mindre og mer ukjente produsenter, står du på usikker grunn - helt alene.
Men herrejemeni så mye mer interessante klokker.

kunne ikke vært mer enig i det du sier!!!!!!!
 
Jeg likte den første og siste. De mellom disse var ikke noe for meg, men jeg setter stor pris på at man ser utenfor default-valgene. Moser & Cie lager noen flotte dressur, som jeg dessverre kun har fått beundre på bilder. Når man diskuterer "andre" high-end produsenter bør også Girard Perregaux være med. Høyverdige inhouse verk, ofte rangert blandt de store, helt ukjent utenfor WIS-kretser og håpløst verdifall -alt som kjennetegner et undervurdert high end manufaktur.

Åh GP. De lager mine favorittklokker i hvertfall, og du har helt rett i verdifallet. Til og med ADs selger dem billig. Så nå før jul at Alf Lie skulle kvitte seg med sitt utvalg. Herlig produsent, lekre klokker, og jeg må innrømme at mye av fascinasjonen ligger i nettopp det at de er undervurdert.
 
Hadde en Moser på armen i LA i høst. Dævven så vakker den var.
Og dyr....
 
Det har sikkert vært diskutert flere ganger, men hva er egentlig definisjonen på "high-end"? Er det et krav at det er in-house urverk, og at det er dyrt?

(Jeg spør fordi jeg lurer, og ikke for å provosere) ;)
 
Det har sikkert vært diskutert flere ganger, men hva er egentlig definisjonen på "high-end"? Er det et krav at det er in-house urverk, og at det er dyrt?

(Jeg spør fordi jeg lurer, og ikke for å provosere) ;)

Jeg tror ikke en gang det trenger å være in-house urverk. Jeg tror kravet for å kalle noe "High-end" er kun at det er dyrt.

Men ofte vil kjøpere av "high-end" ur være opptatt av håndverk, urverk, finish, og i noen sørgelige tilfeller: Markedsføring og hype. (Romain Jerome Titanic DNA - anyone?)

Så vi snakker altså om dyre klokker her, men ofte så rettferdiggjør de jo (deler av) prisen ved fantastisk håndverk.
 
Jeg hadde ikke sagt nei til denne - men 40K USD er nok litt mer enn jeg kan og vil betale for å vite tiden akkurat nå ;)

Du får jo vite både dato, måned og stjernetegn også da!

Denne varianten har jeg sett til under 30k usd i platinum. Det er ikke med gull-urverk, men bronse faktisk.
 
Ja, nå tenker jeg det rykker i kjøpefoten her. ;)

Apropos Journe: Skal det være gullur, så skal det være gullur. (mulig det er det samme bildet som fra Rolexforumet, men det får jeg ikke opp)

fp-journe-octa-utc-movement.jpg
 
Jeg har alltid hatt et godt øye til Richard Mille og jeg registrerer at noen av modellene nærmer seg
oppnålige priser på bruktmarkedet:rolleyes: