Alf Lie konkurs?

Det kosta vel noen kroner den serien med klokker de produserte. Det var jo noen ganske stive priser på klokkene.

Jeg har selvsagt all mulig sympati med ansatte som mister sine jobber :(

Men, igjen mener jeg bedriftseier må seg selv i speilet; gir jeg som AD det lille ekstra som gjør at kundenekommer tilbake, selv om prisene er litt høyere enn gråmarkedet?

Og; ADer og gråmarkedet lever i en symbiose. Inetrnasjonalt hører man i hvert fall om at det er vanlig praksis at ADer "anonymt" videreselger tungsolgte modeller til gråmarkedselgere...

:)
@mikkemus23 Interessant. Uten ADer så vil jo som du sier ikke gråmarkedbutikker ha noenting å selge. ADer vil jo av denne grunn aldri kunne bli "faset" ut, men konkurransen dem imellom blir tilspisset. Kundeservice, bygging av kundeforhold, hvilke merker som tilbys og pris er avgjørende faktorer for å overleve.

Har også all medfølelse for ansatte hos Alf lie og håper alle sammen kommer ut av dette på en god måte. Har aldri vært innom, men etter hva jeg har lest her på sonen så hørtes det ut som en trivelig butikk med hyggelig service og ansatte. Tenker da at grunnen til at det gikk galt for dem må være at de ikke har ført nok (populære) merker?

Redigert av en moderator:
Kjøpte min Speedmaster hos Alf Lie i Prinsensgate for snart 2 år siden så det var trist å høre. Skulle kanskje holdt seg der i den gamle tradisjonsrike butikken. Norges eldste urmakerbutikk mener jeg å huske.

7B098FD5-6F34-42FC-85CB-D188F306329D-3564-00000109A574D8B8_zps91def41b.jpg

Dette er veldig trist å høre, og grunnene er sikkert mange. Jeg regner med at det gikk noen kroner i Alf Lies eget klokkeprosjekt. Ikke at jeg vet så mye om dette, men jeg regner med at et slikt prosjekt, på samme måte som tilsvarende prosjekter i andre bransjer, koster mye penger, tårer og slit. For alle som lykkes, er det mange som feiler.

Håper de finner en løsning som tilsier både videre drift og minimale problemer for kunder som har urene sine inne til service.

Tror Espen ga opp da jeg solgte Aquatimeren. Det året jeg kjøpte den så hadde de ifølge regnskapene et skikkelig oppsving.

Det er som regel ikke noe godt varsel at revisor fratrer, noe han tydeligvis har gjort i flere Saastadselskaper 5. februar i år. Vi får krysse fingrene for Espen og satse på at Oslo med dette ikke blir en AD mindre, men at han kommer sterkt tilbake.

Alf Lie AS - Oslo - Regnskapstall

De hadde et overskudd på 3,36 mill i 2011, så det er rart om de går konk. nå. I 2009 f.eks (finanskrise) klinket de til med et underskudd på rundt 1,7 mill.

Disse tallene gjelder riktignok for Alf Lie - Oslo -

Tror nok revisor har hengt seg opp i det totale fraværet av egenkapital. Om man følger trådene og sjekker opp litt mer så er det utrolig hvor mye EK som mangler, både her og der. Dessverre.

Ingen går konkurs pga resultater, men konkurs kommer av manglende likviditet. Kjenner ikke denne bransjen særlig godt, men jeg vil tro at den krever høy kapitalbinding i form av høyt varelager. Da kan konkurstrollet komme fortere enn man tror.

Den siste tiden har det ikke vært mange varer å binde kapital opp i gitt... En ond sirkel kan det virke som. Håper IWC får en rep i Oslo snarest

Da kan jeg i alle fall skyte en hvit pil etter urmakerverktøyet fra kurset som jeg fremdeles ikke har fått etter snart et år og sikkert ti purringer på telefon og mail :(