Alf Lie konkurs?

Hermansen

Støttemedlem
Medlem
27. mai 2010
Innlegg
522
Hører rykter om at Alf Lie er konkurs, noen som kan bekrefte/avkrefte?

Gikk forbi butikken på Aker Brygge isted, den var stengt og det stod en lapp med "midlertidig stengt" i ruten
 
Synd, men ikke uventet. De har kjempet mot konkursspøkelset i lang tid.
Får håpe de som har klokkene sine der får de ut uten for mye problemer.
 
Takk til en viss person her inne som advarte meg allerede før jul om å sende min IWC til Alf Lie! Den havnet til Otteren. Puh... Close one...
 
Redigert:
Trodde det gikk bra med driften jeg siden de flyttet til Aker Brygge :confused:
De hadde kanskje ikke nok merkenavn i sortimentet sitt kun IWC som er av interesse for min del og utlendingene dvs kineserne som kommer og kjøper klokker foretrekker nok Rolex
 
Veldig synd å høre, håper det ikke blir trøbbel for de som har levert inn klokkene sine.

Blir det konkurssalg nå?
 
Det er dessverre mange urmakere som sliter for tiden, så det kommer nok flere konkurser i bransjen i løpet av året. Gråmarkedet vokser seg feit på bekostning av etablerte forhandlere. Trist synes nå jeg.....
 
Særdeles trist å høre slikt.
Mine få besøk der har vært veldig hyggelige og de har hatt kunnig, kompetent personal med bakkekontakt.
Kanskje å henge seg i en løs tråd, men kan jo håpe det er hold i ordet "midlertidig" på skiltet
 
Jepp, trist å lese: jeg har en IWC som har tilbragt mange måneder hos Alf Lie (og sannsynligvis
i Schaffhausen). Dessverre ser det ut som om netthandel sakte men sikkert dreper mange
mer upscale butikker; nesten umulig å finne en bokhandel i USA i disse dager. Trist.
 
Snip Gråmarkedet vokser seg feit på bekostning av etablerte forhandlere. Trist synes nå jeg.....
Ikke det tristeste jeg kan tenke meg. Hvis man ikke selv klarer å drive med overskudd, er det neppe konkurrentene det er noe i veien med :rolleyes: ;)
 
Kanskje å henge seg i en løs tråd, men kan jo håpe det er hold i ordet "midlertidig" på skiltet

På et generelt grunnlag er jeg ikke helt enig i det. Grunnen til konkurs er jo at de ikke har klart å drive skikkelig og følgene er ofte at noen andre må ta regningen for det. Da er det kanskje like greit at noen som har sunnere drift tar over markedsandelene.
 
Redigert:
På et generelt grunnlag er jeg ikke helt enig i det. Grunnen til konkurs er jo at de ikke har klart å drive skikkelig og følgene er ofte at noen andre må ta regningen for det. Da er det kanskje like greit at noen som har sunnere drift tar over markedsandelene.

enjoy_capitalism-large.gif


... visst er det slik at den som er sterkest driver butikk best overlever.
Men jeg kan se at noen blir skuffet hvis de bygget opp et AD-kunde-forhold og det nå termineres.
 
Jeg tror ikke jeg tar munnen for full når jeg påstår at med de marginene det er i markedet nå, er det svært lite "lekkasje" som skal til for at det blir umulig å drive lønnsomt. Det er ikke småtterier som omsettes uten MVA og toll, og hvordan i alle dager skal en etablert forhandler kunne konkurrere i et slikt marked???
 
Jeg har selvsagt all mulig sympati med ansatte som mister sine jobber :(

Men, igjen mener jeg bedriftseier må seg selv i speilet; gir jeg som AD det lille ekstra som gjør at kundenekommer tilbake, selv om prisene er litt høyere enn gråmarkedet?

Og; ADer og gråmarkedet lever i en symbiose. Inetrnasjonalt hører man i hvert fall om at det er vanlig praksis at ADer "anonymt" videreselger tungsolgte modeller til gråmarkedselgere...

:)
 
Wow, glad jeg fikk IWCen min tilbake fra service i forrige måned.. Ikke at det sikkert er noen risiko, men kunne jo blitt en del ekstra pes. Blir spennende å se hvilken AD som får IWC i Oslo nå om Alf Lie ikke skulle gjenoppstå fra asken..
 
Det kosta vel noen kroner den serien med klokker de produserte. Det var jo noen ganske stive priser på klokkene.
 
Jeg har selvsagt all mulig sympati med ansatte som mister sine jobber :(

Men, igjen mener jeg bedriftseier må seg selv i speilet; gir jeg som AD det lille ekstra som gjør at kundenekommer tilbake, selv om prisene er litt høyere enn gråmarkedet?

Og; ADer og gråmarkedet lever i en symbiose. Inetrnasjonalt hører man i hvert fall om at det er vanlig praksis at ADer "anonymt" videreselger tungsolgte modeller til gråmarkedselgere...

:)
@mikkemus23 Interessant. Uten ADer så vil jo som du sier ikke gråmarkedbutikker ha noenting å selge. ADer vil jo av denne grunn aldri kunne bli "faset" ut, men konkurransen dem imellom blir tilspisset. Kundeservice, bygging av kundeforhold, hvilke merker som tilbys og pris er avgjørende faktorer for å overleve.

Har også all medfølelse for ansatte hos Alf lie og håper alle sammen kommer ut av dette på en god måte. Har aldri vært innom, men etter hva jeg har lest her på sonen så hørtes det ut som en trivelig butikk med hyggelig service og ansatte. Tenker da at grunnen til at det gikk galt for dem må være at de ikke har ført nok (populære) merker?
 
Redigert av en moderator:
Kjøpte min Speedmaster hos Alf Lie i Prinsensgate for snart 2 år siden så det var trist å høre. Skulle kanskje holdt seg der i den gamle tradisjonsrike butikken. Norges eldste urmakerbutikk mener jeg å huske.
 
Dette er veldig trist å høre, og grunnene er sikkert mange. Jeg regner med at det gikk noen kroner i Alf Lies eget klokkeprosjekt. Ikke at jeg vet så mye om dette, men jeg regner med at et slikt prosjekt, på samme måte som tilsvarende prosjekter i andre bransjer, koster mye penger, tårer og slit. For alle som lykkes, er det mange som feiler.

Håper de finner en løsning som tilsier både videre drift og minimale problemer for kunder som har urene sine inne til service.