Aksjetråden

Nei skal plassere inn 50k med en 75/25 fordeling i to fond jeg har funnet meg (KLP Aksjeverden Indeks og Storebrand Global Multifakor)

Ja tenker å smelle alt inn med en gang, eller månedlig og så smelle inn et stort beløp ved nedgang.

1. Ved en fordeling av fond vil jeg anbefale deg å koble opp minst 25% rentefond gitt din tidshorisont på 3 år. Dersom det globale aksjemarkedet får en 20-50% nedgang tidlig indin tidshorisont (noe man må akseptere og forvente) vil du mest sannsynlig ikke hente inn tapet og ha negativ avkastning etter kun 3 år.
Løsning: diversifisere med renter eller øke tidshorisonten din. Sistnevnte er lettere sagt enn gjort.

2. Begge fondene er særdeles eksponert i USA (indirekte er stort sett alle globale selskaper det, korrekt), noe som gir en paradoksal effekt av diversifisering. Altså, diversifisering i dette tilfellet er misforstått.

3. Lurer på om storebrands global multifaktor mistet sin stjerneforvalter nå nylig. Dette bør tas hensyn til nøye så lenge du har en kort tidshorisont og setter inn et engangsinnskudd.

Enjoy the ride!

• Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Litt vel spennende å være nanoaksjonær idag, hva som skjedde idag er umulig å forstå for meg, sjekket kursen litt over kl 13 og var sikker på st det hadde kommet negative nyheter. Men slik var det ikke. Så jeg må bare innfinne meg med at det er sterke aktører som har andre agendaer enn meg her.

Jeg sitter fint med mine aksjer og har fokus på 2019 og FDA approval, etter min vurdering er caset er ytterligere derisket med dagens info. Så får jeg bare innse at jeg ikke forstår hvordan markedet tenker og handler i Nano.

• Liker
Reaksjoner: natu86
@olem Jeg kjenner ikke nano i dybden men har holdt et lite øye ettersom denne tråden gjorde aksjen interessant.

Situasjonen du forklarer i dag med kursutvikling i legemiddelselskap fikk meg til å minnes noe jeg vil tipse deg om å høre på (podcast episode).
Jeg tenker da på din tanke om å "snitte seg ned fordi aksjen blir billigere".

Denne episoden handler om et mye omtalt legemiddelselskap i USA og jeg vil presisere at det er tankegangen til investorer jeg mener er relaterbart og ikke skepsis til selskapet selv.

"Bottom line, if you are in a stock that goes from $250 to $30…You screwed up. There is no reason for that except you. When the numbers say exit, you exit. Ego must be left out of your trading. Michael ends with excerpts by Steve Sjuggerud. Check your ego at the door, have a stop loss, and stick to your plan"

http://trendfollowingradio.com/ep-4...s-with-michael-covel-on-trend-following-radio

Takk for tips @indeksrotta, skal høre på podcasten

Har handlet i flere kursdipper når jeg har ment aksjen er billig. Økte også 10% etter emisjonen, for å opprettholde eierandelen min.

Vurdert å overføre noen kroner til aksjehandelskontoen igår, for å se om jeg kunne få noen billige aksjer idag. Det blei med tanken, da jeg føler meg nok eksponert i selskapet. Snittet mitt er ganske lavt, så selv om jeg kjøper på dipper, ødelegger jeg det fine snittet mitt;)

Fikk ut noen kroner når jeg solgte en leilighet som jeg har vurdert å pløye inn i nano, valget ble heller å sette noe i DnB Teknologi, og resten står på seilbåt-kontoen:)

• Liker
Reaksjoner: olejoh og Steiniz
Med tanke på Nano, er det roboter og meglere som leker med småsparere nå som den synker sånn?

Kan ikke så mye om dette, men kortsiktige tradere er vel inne i bildet vil jeg tro. Siden aksjen er såpass volatil, så vil jeg tro at trading bidrar ekstra til svingningene.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010597883

Endel aksjer som er shortet, så det er krefter i sving for at denne aksjen skal holdes nede, ellers blir posisjonen dyr å dekke inn. Men tror også som nevnt over, at det finnes endel kortsiktige som prøver å trade på nyhetsslipp, og når man får en gjeng med meget kortsiktige tradere, så blir det volatilt.

Hvis man tar en titt inne på Hegnar Forum, så skjønner du hvor mye rart som blir tiltrukket av muligheten for en kjapp gevinst;) der inne er det helt sirkus. Helt håpløst forum spør du meg.

NANO kommer fortsatt med bekreftelse på at alt er i rute, i hvertfall slik jeg tolket presentasjonen i går :) fyllte på med noen aksjer på dippen i går. Har også kjøpt litt i CRNO-B (http://www.cerenoscientific.se) , spennende selskap som forsker på medisin mot blodpropp og infarkt. Har 55% avkastning på 3 uker.

Følger også med på Targovax, var inne i denne tidligere (fra 9,50 ca, opp til 28kr), men lurer på om jeg skal fylle på litt i porteføljen med denne neste lønning.

Dette er litt på siden, men er det noen som vet om det er noen bakdeler ved å handle f.eks. KLP indeksfond hos Nordnet versus å handle de direkte fra KLP?

Dette er litt på siden, men er det noen som vet om det er noen bakdeler ved å handle f.eks. KLP indeksfond hos Nordnet versus å handle de direkte fra KLP?

Kan ikke se noen ulemper med det. Gjør det enklere å bytte til fond fra andre forvaltere senere, så det må være en fordel.

Kaster ut et annet spørsmål til folket.
Noen tanker om å velge fond med eller uten valutasikring ? En liten ekstra premium for sikring av Klp sine fond. Dette er penger som er tenkt langsiktig plassert. Feks i den nye ips ordningen når den blir tilgjengelig senere i høst. Typisk globale indeks fond, eventuelt mot europeiske. Blir trolig fond fra Klp på konto i Nordnet.
Fra før har jeg norske og bransjefond.

Noen nye aksjer folk følger med på her?

I rene aksjer har jeg gjort litt endringer i porteføljen sitter med Axactor, Nano og en liten post songa bulk kjøpt inn forrige uke.

Fortsatt nano for den store gullmedaljen her.

Ellers er det Entra og et par indeksfond i pensjonsporteføljen min.

Så med andre ord, ikke så mye endring hos meg. Men alltid spennende å kikke på nye case.

Ifht Nano så er jeg meget spent på månedene framover. Håper og tror at de som er tålmodig i denne aksjen, vil få klekkelig betalt.

Her er det nano og en bitteliten post i Realfiction Holding AB. Har hatt mesteparten av aksjene i nano siden våren 2016, så har grei avkastning allerede, men har planer om å sitte i denne en god stund. Ellers er det kun fond for tiden. Følger med på Targovax, PCI Biotech og BergenBio. Har vært inn og ut av disse et par ganger det siste året.