Aksjetråden

Globalt indeks fond ala DNB Global, KLP aksjeverden.
Noe i fremvoksende markeder og noen small cap kan være greit.
Dnb har vel et som heter Barnefond som er ok. KLP fremtid er et greit samlefond.

Nordnet sine superfond dekker Norden greit.
Så kommer an på hvor du vil være eksponert

Ellers indeksfond over aktive 100dager i uka for min del..
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Lurer på fondsparing til junior , men antall fond er mildt sagt enorm. Noken tips?
Screenshot_20201119-202216_MAGASIN+.jpg
 
Indeksfond har sin fanskare, vær obs på at et globalt fond kan ha rundt 60-65% US og mye i tech. Det har vært en fin reise siste ti år. Er reisen like fin de neste ti? Er ESG en hype og tilfeldig med lavere dipp i feb/mars enn indeks og deretter høyere oppgang frem til dd? Skal du i det hele tatt ha alt i aksjer eller er din tåleevne for svingninger ikke så høy, i såfall bør du se på kombinasjoner med renter.
 
@twt2 Eg har alt i aksjer. Både egen bedrift og noke lite igjen i andre aksjer. Eg har riktig nok tap en del Rolexer siste året , men er vel fremdeles i pluss i forhold til innskutt kapital. Det eg ser er at eg har ikkje so mykje tid å følge med lenger , samtidig som eg ønsker å kunne spare i fond til junior. Tidshorisonten her er jo fort 20 år pluss.
 
Jeg fortsetter Tesla-diskusjonen her @MrTime og @Lilac, så @UJU ikke får hjerteinfarkt. Avataren hans ser jo ikke helt kjernesunn ut, så jeg tar ingen sjanser :mrgreen:

Personlig har jeg aldri investert i en aksje der jeg ikke har troen på produktet eller produktene selskapet selger. Tesla er dessverre et slikt selskap. Det sagt, jeg er ikke så sikker på at "shorterne" får rett med det første, eller om de får rett de nærmeste årene. Manglende inntjening på veddemålene, med dertil økte marginkrav, kan få de mest standhaftige investorer til å kaste kortene…

Bilene til Tesla har vært forholdsvis unike frem til nå, spesielt med tanke på å være mer eller mindre først ut med biler av en viss størrelse som har en "lang" rekkevidde. Tesla besitter unike data om sine kunders bruk av elektriske biler, og det var også genialt å bygge opp egen ladeinfrastruktur til egne produkter, noe som er et uslåelig salgsargument for eksempel i Norge.

Men, og det er et stort men – nå tvinger lovgivingen de andre produsentene til å satse på elbilproduksjon i stor skala. At en eller flere eksisterende bilprodusenter er kommet minst like langt som Tesla er ikke noe understatement, tvert imot. De har imidlertid vært redde for å kannibalisere egne produkter, og har åpenbart holdt igjen. Nå kommer det imidlertid masse konkurrerende produkter til salgs, med høyere kvalitet og minst like gode egenskaper i forhold til for eksempel rekkevidde. Husk at Tesla fortsatt er en "mygg" i forhold til antall produserte og solgte biler på verdensbasis.

Når det gjelder bildelen av selskapet kan jeg ikke se at Tesla har fremragende eller banebrytende teknologi, heller ikke hva angår utnyttelsen av batteriene de benytter. Meg bekjent kjøper for øvrig Tesla sine batteriene eksternt, blant annet (?) av Panasonic. Det finnes enormt mange selskaper som både produserer og forsker på batterier, og med mindre Tesla selv kommer opp med et revolusjonerende batteri tror jeg de kommer til å slite i det lange løp. Tesla har også alt for få produkter (biler) i sin portefølje. Med ett til fem års perspektiv er "batterikappløpet" nokså dødt i forhold til oss som forbrukere, det er lite som tilsier vesentlig bedre batterier, altså lettere og mer energirike batterier, på en god stund.

Jeg tror heller ikke driveren bak Tesla-aksjen er en fremragende teknologi eller noe teknologisk fortrinn, snarere at mange investorer gjennom lovgivning blir tvunget til å investere i "grønne" aksjer. Det handler også om diversifisering, investorer som er tunge i bilaksjer vil naturlig også kjøpe seg inn hos nye og spennende produsenter. I tillegg har du "Norwegian-effekten", man skal ikke undervurdere "fanboys" og Elon Musks "geniale" markedsføring gjennom sine mange krumspring. Og for alt jeg vet, kanskje romrakettene og alt det andre Musk driver med er enda mer spennende enn bilene hans, det skal vel heller ikke så mye til? Man må heller ikke glemme at mange investorer ser seg blind på tall og fakta - men faktum er at kursene mange ganger drives av helt andre årsaker enn underliggende prestasjoner. Det er litt fristende å sammenlikne Tesla med Bitcoin, men jeg skal holde meg for god til akkurat det.

Jeg tror shorterne får rett på et eller annet tidspunkt. Tidspunktet ligger nok (for) mange år frem i tid, og da finnes det mye annet spennende å investere i, med vesentlig bedre utsikter til avkastning.

Jaggu mye man får tid til å skrive når man sitter på hjemmekontor :rolleyes:
 
Shorterene får rett på et eller annet tidspunkt, det tenker jeg er rimelig sikkert.. men som du sier, hvor lenge tør/kan de sitte før det begynner å koste for mye.

Når det gjelder Tesla vs konkurrentene på bilfronten, så er dette snakk om bakenforliggende infrastruktur, logistikk og forsyningslinjer. Hjelper lite å komme med en knallgod elbil, hvis de ikke har produksjonslinjer og logistikk til å levere biler til kundene. Nissan var vel tidligst ute her med å sikre produksjon av batterier etc. Når e-golf kom på markedet, så var den nok en bedre bil, hvertfall en 1. gen Leaf, men VW klarte jo ikke levere biler. På sikt må VW og andre da store grep (de er forhåpentligvis godt i gang allerede) for å klare å levere nok biler til kundene, og da får nok Tesla betydelig mer konkurranse. Men de har vært tidlig ute, og nyter godt av det nå. De er vel etter sigende den eneste nye bilprodusenten på 100ish år, og det å øke produksjonvolumet i det tempoet de har gjort, er ganske rått - og det er vel nesten overraskende at det ikke har vært større problemer enn det som det har vært.

Når det er sagt, jeg kommer ikke til å sette sparepengene mine i Tesla, og så kan jeg sikkert se tilbake på den avgjørelsen i januar 2022 og ta på meg eselører og lang nese..:LOL: På samme måte som jeg ikke ble med noen tidligere kollegaer og «minet» BitCoin i 2010..
 
Jaggu mye man får tid til å skrive når man sitter på hjemmekontor :rolleyes:
Meget bra skrevet dette og jeg tror du er på kornet det på alt.
Jeg har samme filosofi som deg ifht investeringer. Jeg skal like produktet enten det er en aksje eller kunst.

Jeg hadde Tesla for mange år siden og solgte makkverket av en bil etter 11 mnd. Det preget meg så mye at når jeg vurderte å handle Tesla aksjen på børsen så stod den i 220. Da hadde den akkurat vært på 186 og jeg mente den skulle ned fordi verdsettelsen av selskapet ikke stod i stil til hva de solgte/leverte ut.

Jeg har også stått over mange kunstkjøp pga intetsigende/stygge/standard/etc motiver, men det har vist seg at verdien skyter i taket pga hype/fanboys som driver verdien opp.

Jeg tror at markedet overall nå er i en endring ifht de gamle gode pilarene man målte etter før. Nå er det så mye «new money» i markeder at man må tenke nytt.
Som du sier så hadde nok ikke aksjekursen til Tesla vært der den er i dag uten fanboys og norwegian boblen hadde vel heller aldri blitt så stor.

Blir spennende å følge markedene de neste 10 år. Tror jeg må endre min beslutning om å kun investere i det jeg selv liker/tror på om jeg skal tjene noe penger de neste årene....
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Et tips er at dere ikke må finne på å tjene penger på investeringene deres. Da er det folk her på TS som går rett i strupen på dere.
Jeg var så dum å skrive i «kjøpestopp 2021 Challenge» tråden at det var gøy å se sine aksjer og fond stige i verdi og da fikk jeg så ørene flagret av enkelte.
;)

Det ER gøy å tjene penger på å gjøre ingenting, men annerledesåret 2020 gjør at jeg har fått litt for mye tro på mine evner til å plukke aksjer. Bortsett fra Norwegian.

Tror ikke 2021 blir like fint, så jeg har samlet mye av posisjonene mine i fond.
 
Et tips er at dere ikke må finne på å tjene penger på investeringene deres. Da er det folk her på TS som går rett i strupen på dere.
Jeg var så dum å skrive i «kjøpestopp 2021 Challenge» tråden at det var gøy å se sine aksjer og fond stige i verdi og da fikk jeg så ørene flagret av enkelte.
;)

Er jo bare å se på kontoutskriften og alle bekymringer svinner hen :mrgreen:

On topic: kjøp BTC
:p
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Ser denne tråden blomstrer i bulltider, mange blir fristet av å hive sparepenger inn i hva enn som omtales med positivt fortegn. Følger en aksjegruppe på FB og der er det farlig mange nybegynnerspørsmål for tiden. Historien viser at det er nettopp nå man skal holde igjen (selvom det er kjedelig å sitte ute)
 
Ser denne tråden blomstrer i bulltider, mange blir fristet av å hive sparepenger inn i hva enn som omtales med positivt fortegn. Følger en aksjegruppe på FB og der er det farlig mange nybegynnerspørsmål for tiden. Historien viser at det er nettopp nå man skal holde igjen (selvom det er kjedelig å sitte ute)
Kjørte Taxi her om dagen, og sjåføren kunne fortelle meg at han hadde kjøpt seg opp i Tesla og Bitcoin. Er det et hint? ;) Hehehe