Aksjetråden

Hei!

Jeg har (endelig) funnet ut at å spare i banken er det dummeste jeg kan gjøre, særlig når jeg for tiden får 0,4% på høyrentekontoen. Har derfor bestemt meg for å vasse litt i markedet. I første omgang har jeg et perspektiv på 1 år, og er ikke interessert i å ta noe særlig stor risk med det første.

Har lest litt rundt i noen uker, og hadde egentlig planer om å spre i amerikanske bankaksjer, Orkla og amerikansk og norsk indeksfond. Men med nyhetene fra OPEC i går har jeg blitt litt usikker på hvor jeg burde sette pengene. Jeg ser at flere forventer at oljeprisen skal opp mot 55-60 innen nyttår. Da må det vel inntil videre være rimelig safe å sette en del penger i oljeselskaper, f.eks. DNO og Statoil, samt flyselskap?

Ellers vil vel OSEBX nyte godt av dette, så kan det være en god idé å sette en del der og?

Som dere kanskje skjønner er jeg fremdeles ikke helt inne i det, og investerer bare ca. 20% av pengene i første omgang, men det er jo kjekt å få en god start. Noen som har noen tips?

Redigert:
@gråblå
Kanskje sjekke ut noen indeks fond som investerer i Norge som en start. Lav risiko og lave gebyrer, vil ikke gi kjappe store gevinster. Som en start vil det gi deg følelsen av å være investert på børsen. Feks Nordnet sitt superfond er jo gebyrfritt og vil gi deg avkastning omtrent som Oslo børs. Hvis du kjøper aksjer så lær deg å sett 'stopp loss', og alltid bruke det ;) Viktig å begrense tapene, samtidig som du skal la vinnerne løpe. Generelt så selger man aksjene man går i minus i for sent, og de man tjener på for tidlig !

Hei @gråblå - med kun 1 års horisont ville jeg vært forsiktig med de aller fleste plasseringer i aksjer på i dag. Selv obligasjonsfond kan være risikabelt med den tidshorisonten nå som de lange rentebanene kanskje er på vei opp igjen for denne "runden".

Du kan kanskje være heldig å finne en selskapsobligasjon med løpetid som sammenfaller med plasseringshorisonten din?

Eller dra litt på tidshorisonten din ? :)

I første omgang har jeg et perspektiv på 1 år, og er ikke interessert i å ta noe særlig stor risk med det første.

Du har altfor kort tidshorisont og kombinert med ditt syn på risiko bør du holde dine penger på konto og akseptere nettotapet

Gode råd fra guttaboys, og jeg er helt enig.

Jeg vil legge til noe på @ManFred 's utsagn om "denne runden" som jeg tolker som syklus (les business-cycle). Det siste tiårets kollektive og innovative sentralbanktiltaket QE (pengetrykking) vil mest sannsynlig ha innvirkning på levetiden på dagens sykluser.

Du kan lese på bankenes hjemmesider om de forskjellige fondene om "investeringshorisont". Det er et anslag på hvor mange år fondet vil bruke på å hente seg inn til positv avkastning etter en ny krise lik finanskrisen i 08.

Med bakgrunn i min lille påstand om sykluser vil jeg tro at man vil bruke lengre tid enn bankene antar siden den neste globale "nedturen" antagelig vil bli hardere enn finanskrisen.

Mitt råd faller i samme bås som guttaboys, du bør minst ha 3 år horisont for å investere i et diversifisert obligasjonsfond. Fortell gjerne hva du bestemmer deg for @gråblå

• Liker
Reaksjoner: olejoh
Hei igjen!

Takk for alle tips, det er veldig nyttig! Tidshorisonten kan jeg vel alltids strekke litt på, det er ikke penger som jeg MÅ ha til noe. Om det går aldeles forferdelig kan jeg for så vidt sitte på det til det begynner å snu.

Inntil videre har jeg valgt å sette penger i Nordnet sitt Superfond, Storebrand Vekst og Alfred Berg Gambak. I tillegg har jeg valgt å gå inn med en liten sum i Norwegian Air Shuttle, Nano, BW LPG, DNB og Statoil, mest bare for å føle litt på børsen. Det har gått fint så langt, men jeg ser det at ihvertfall Norwegian og Nano, særlig sistnevnte, innebærer rimelig til sinnsykt høy risiko (men har som sagt heller ikke satt så mye penger i disse).

Rått at det tok deg i underkant av én uke å koke ihop den porteføljen der, @gråblå !

Min erfaring er at dersom jeg ikke har en klar exit-strategi på mine posisjoner, ender jeg ofte opp med å bli straffet hardt til slutt.

Hvis du bruker nordnet og ikke er kjent med aksjehandel der vil jeg også tipse om å bruke en investeringskonto zero, da slipper du å betale skatt på salg før du tar penger ut av kontoen:cool:

• Liker
Reaksjoner: natu86
Ref mitt tidligere innlegg om NANO:
Ser at det i dag tikket inn en børsmelding. Innsidehandel, forskingsdirektør har solgt andeler for 8mnok. Her er resultatet i aksjen FØR lunsj
65D4EC60-7101-4E61-97A9-ECD7A1A81D23_zpscoa7ctxi.jpg

Ja, dette kom ikke akkurat som en bombe. Vanvittig kursstigning på forventninger, mange nyheter siste tiden og en emisjon. Det var jo riktig tidspunkt for en insider å selge på, og dermed falt kursen. Det er nok mange som har røket på en stop-loss i dag, og jeg tror vi kommer til å se et ytterligere fall ned mot 80 i løpet av en dag eller to. På sikt tror jeg den skal ytterligere ned før den stabiliserer seg. I verste fall går den ned til 30 igjen i løpet av noen uker. Det kommer til å være nyhetstørke fremover, og etter en konsolidering av kursen kommer det ikke til å bli store bevegelser i denne på lang tid. Hvis man ikke sitter Long i denne, men har lav inngang mener jeg man bør gevinstsikre og selge nå.

Personlig har jeg stor tro på caset, men sitter på gjerdet til kursfallet er tatt unna før jeg kjøper meg inn igjen. Hvis NANO lykkes snakker vi big bucks deluxe! Bare se på Algeta og kjøpskursen da Bayer kjøpte dem opp. NANO har et enda større potensiale!

Edit : det ser ut til at jeg tok helt feil her i dag. Markedet har tydeligvis fortsatt troen! Imponerende comeback :)

Redigert:
På tirsdag ved lunsjtider så logget jeg på Nordnet sin app og fikk opp denne meldingen

FullSizeRender.jpg

Var kun minutter ifra jeg sa opp jobben, pakket kofferten, ta med venninnen til kånå og dra til syden da oppdaget jeg at aksjekursen var misvisende pga. revers split

Redigert:
Er aldri kjedelig å være nanoaksjonær ihvertfall. Det blir skrivd mye bra her, og mye viktig å ta med seg, bra med litt balanse fra @indeksrotta med fler, og ikke bare positive innlegg fra hallelujagjengen;)

Ang dagens hendelse synes jeg det virker som en overreaksjon fra ferske aksjonærer, som kanskje har kommet inn i aksjen på litt høy kurs i kombinasjon med noen stop-loss ras. Jeg har ikke hatt forhøyet puls engang ila dagen, selv om den stod under 100,- på et punkt. Det som ihvertfall er viktig å tenke på hvis man skal kjøpe nano, er å handle på bakgrunn at man har tru på Betalutin. Og har man tru på dette produktet, så har det ikke så mye å si hva kursen står i denne uka, neste uke eller om en mnd, har man tru på at Betalutin skal på markedet, må man ha fokus på 2018/2019, det er da den virkelige morroa starter.

@KMK9000 litt svingninger kommer vi til å se, men 30,- kommer ikke til å skje, skal dette skje, må det komme noen meget dårlige nyheter. Husk at selskapet har en cash-beholdning på 20,- pr aksje. I utgangspunktet har jeg planer om å laste opp mer på dipper, hadde vært fint å plukket noen på under 100-lappen, men aksjehandelskontoen min var tom.

Vi lukket på 113,50 idag, rett under emi-kurs, så er ikke sikkert dette er så dårlig kjøp heller. Vi må ikke glemme at de hentet inn 500MNOK på ca en time til 114,- da er det jo tydelig at det er noen store fisk der ute som synes det var et godt kjøp!

Man skal ikke forelske seg i en aksje sier man, den regelen har jeg brutt for lenge siden, jeg er stormforelsket, og har planer om å bli med denne vakre bruden enten til himmelen, eller i bånn av marianergropen:)

Så husk på risikoen med biotek, men husk også på at det finnes biotekselskap som leverer varene med grensesprengende forskning og produkter som er livreddende.

• Liker
Reaksjoner: Steiniz og olejoh
Utrolig spennende å lese i denne tråden, inspirerende å lese seg opp og prøve når tiden strekker til!

Har selv handlet litt opp igjennom, var heldig med Yara sist gang - men det kan jeg vel ikke akkurat si nå. Hva bør jeg gjøre?
1. Selge og skrive av tapet på selvangivelse
2. Selge, skrive av tapet og kjøpe de på nytt igjen over nyåret?
3. Holde på de i ett års tid.

Hvilken størrelse på beholdning og hvor stort tap må man ha for å få spesielt utslag på selvangivelsen?

Er bombesikker på at de når 400 igjen, bare at det vil ta tid.

Angående NANO, så kom det melding fra styret der Jostein Dahle beklaga seg for kaoset etter salget av aksjer, og at han ikke trodde det ville påvirke kursen på den måten det gjorde. I tillegg så sto det også at flere andre i styret, bl.a. Costa har kjøpt/eller skal kjøpe aksjer for større summer. Sakset fra mail:

The Company also hereby announces that the following primary insiders will seek to buy shares in the market commencing today for the approximate amounts listed below:

Luigi Costa (CEO) – NOK 670,000
Tone Kvåle (CFO) – NOK 200,000
Lisa Rojkjaer (CMO) – NOK 250,000
Anniken Hagen (CTOO) – NOK 200,000
Rita Dege (CHRO) – NOK 200,000

Kan dippen i går ha vært en misforstått reaksjon på Dahles salg av 70k aksjer? Produktet og forskningen er jo ikke endret i forhold til det som ble presentert før emisjonen. I tillegg så er vel emisjonen et godt tegn på at markedet har troen på selskapet, når aksjer for 500 mill. blir solgt unna på litt over 1 time.

Jeg sitter rolig fortsatt :)

Edit: Ser at det var kommentert litt lenger opp her også, er litt småtrøtt etter en natt med telefoner hjemmefra og frue på sykehus med fødsel igang, så fikk ikke med meg den kommentaren...og jeg sitter i Nordsjøen :p blir en lang dag det her..

• Liker
Reaksjoner: Steiniz og olejoh
upload_2016-12-9_15-43-33.png

Jeg er på ingen måte en fundamentalorientert investor, men synes "hypen" rundt denne aksjen er moro.
Innsidere ber markedet om unnskyldning og gjør symbolske handler for å opprettholde tillit, hvor stødig er det liksom:D

Har ikke sans for ordet "spådom" når det kommer til markedene, men det eneste jeg tør å si høyt om dette selskapet er at kapitalismens naturkrefter skal rive det i stykker.
(Skulle ønske jeg oppdaget denne aksjen for 10 måneder siden though:p)

• Liker
Reaksjoner: stigg og nyvalth
"In early 2009, roughly at the time when this blog was launched which coincided with the start of the greatest monetary experiment of all time, we warned that there are two ways it will end: either in hyperinflation, or a deflationary supernova, the failure of currency and, eventually, barter. Now, almost 8 years later, some of the world's top hedge funds are in agreement, and they are worried." :eek::rolleyes:
http://www.zerohedge.com/news/2016-12-09/top-hedge-funds-predict-how-it-all-will-end

• Liker
Reaksjoner: Steiniz