Aksjetråden

Med tanke på Nano, er det roboter og meglere som leker med småsparere nå som den synker sånn?

Kan ikke så mye om dette, men kortsiktige tradere er vel inne i bildet vil jeg tro. Siden aksjen er såpass volatil, så vil jeg tro at trading bidrar ekstra til svingningene.
 
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010597883

Endel aksjer som er shortet, så det er krefter i sving for at denne aksjen skal holdes nede, ellers blir posisjonen dyr å dekke inn. Men tror også som nevnt over, at det finnes endel kortsiktige som prøver å trade på nyhetsslipp, og når man får en gjeng med meget kortsiktige tradere, så blir det volatilt.

Hvis man tar en titt inne på Hegnar Forum, så skjønner du hvor mye rart som blir tiltrukket av muligheten for en kjapp gevinst;) der inne er det helt sirkus. Helt håpløst forum spør du meg.
 
NANO kommer fortsatt med bekreftelse på at alt er i rute, i hvertfall slik jeg tolket presentasjonen i går :) fyllte på med noen aksjer på dippen i går. Har også kjøpt litt i CRNO-B (http://www.cerenoscientific.se) , spennende selskap som forsker på medisin mot blodpropp og infarkt. Har 55% avkastning på 3 uker.

Følger også med på Targovax, var inne i denne tidligere (fra 9,50 ca, opp til 28kr), men lurer på om jeg skal fylle på litt i porteføljen med denne neste lønning.
 
Dette er litt på siden, men er det noen som vet om det er noen bakdeler ved å handle f.eks. KLP indeksfond hos Nordnet versus å handle de direkte fra KLP?
 
Dette er litt på siden, men er det noen som vet om det er noen bakdeler ved å handle f.eks. KLP indeksfond hos Nordnet versus å handle de direkte fra KLP?

Kan ikke se noen ulemper med det. Gjør det enklere å bytte til fond fra andre forvaltere senere, så det må være en fordel.

Kaster ut et annet spørsmål til folket.
Noen tanker om å velge fond med eller uten valutasikring ? En liten ekstra premium for sikring av Klp sine fond. Dette er penger som er tenkt langsiktig plassert. Feks i den nye ips ordningen når den blir tilgjengelig senere i høst. Typisk globale indeks fond, eventuelt mot europeiske. Blir trolig fond fra Klp på konto i Nordnet.
Fra før har jeg norske og bransjefond.
 
Noen nye aksjer folk følger med på her?

I rene aksjer har jeg gjort litt endringer i porteføljen sitter med Axactor, Nano og en liten post songa bulk kjøpt inn forrige uke.
 
Fortsatt nano for den store gullmedaljen her.

Ellers er det Entra og et par indeksfond i pensjonsporteføljen min.

Så med andre ord, ikke så mye endring hos meg. Men alltid spennende å kikke på nye case.

Ifht Nano så er jeg meget spent på månedene framover. Håper og tror at de som er tålmodig i denne aksjen, vil få klekkelig betalt.
 
Her er det nano og en bitteliten post i Realfiction Holding AB. Har hatt mesteparten av aksjene i nano siden våren 2016, så har grei avkastning allerede, men har planer om å sitte i denne en god stund. Ellers er det kun fond for tiden. Følger med på Targovax, PCI Biotech og BergenBio. Har vært inn og ut av disse et par ganger det siste året.
 
Porteføljen ser slik ut idag etter vilkårlig størrelse og tid i porteføljen:
- Storebrand
- Axactor
- Sparebank1 Midt-Norge
- Scatec Solar
- Grieg Seafood
- Borr Drilling
- Höegh LNG
- Link Mobility
- Targovax

Jeg er rimelig bull på finans og rigg; Höegh tynger porteføljen etter en latterlig dårlig høst på børsen, men er langsiktig investert i LNG.
 
Porteføljen ser slik ut idag etter vilkårlig størrelse og tid i porteføljen:
- Storebrand
- Axactor
- Sparebank1 Midt-Norge
- Scatec Solar
- Grieg Seafood
- Borr Drilling
- Höegh LNG
- Link Mobility
- Targovax

Jeg er rimelig bull på finans og rigg; Höegh tynger porteføljen etter en latterlig dårlig høst på børsen, men er langsiktig investert i LNG.

Har mange av de samme, inkl HLNG. Der jeg ikke forstår helt hva som skjer for tiden. Gjelder LNG i det store og hele.....
 
Vurderer å gå inn i SaltX, ser ut som en spennende case med ny teknologi. Har nylig fått seg en liten knekk, men har troen på at det kan være bra oppside.
 
Veit det er endel som sitter med nano her, og tenkte å anbefale de som er interessert å se webcast fra CMD som var for noen dager siden, meget gode framlegg.

Når man ser dette så er det lett å forstå at det er litt hallelujastemning blant aksjonærene når man kan handle denne aksjen til under 80,- :)

Jeg fikk ikke sett alt live på CMD, derfor så jeg resten av presentasjonene nå i helga (endte med at jeg økte porteføljen 10% i nano i dag tidlig)


http://www.nordicnanovector.com/investors-and-media

Vil avslutte med at jeg ikke anbefale noen å investere i biotek uten å være klar over hvilken risiko man løper. Statistisk er det stor sjanse for at biotekselskaper går adundas, men på en annen side er det jo noen som går hele veien, og da er det morro å sitte som aksjonær;)
 
  • Liker
Reaksjoner: ManFred og natu86
Streamet CMD mens jeg satt på jobb, så fikk ikke med meg alt. Men jeg har ståltro på at dette går rett vei. Alt fra resultater til plan for markedet virker solid. Må holde seg litt i skinnet og ikke bli blendet av hallelujakoret som synger på diverse forum ;)

Kjøpte størsteparten av beholdningen med nano i april 2016, og skal ikke røre den før 2019/20 :) har økt litt underveis da :) Og som du sier, biotek bør man være forsiktig med, risikoen er høy, men det kan avkastningen være også! Satser på et skikkelig påfyll på klokkekonto og redusering av boliglån innen de neste åra
 
  • Liker
Reaksjoner: olem
Noen som har vurdert å gå langsiktig inn i Alphabet (Google), evt Amazon. Tenker som en langsiktig case, 10 år og lenger ? Opplagt er USD rekord dyr mot NOK og USA markedet høyt priset, så timing er ikke optimal mot de parameterne.

Google kommersialiserer AI på nye områder, Amazon ekspanderer og tar i bruk ny teknologi. Markedsutsiktene bør være gode ?

Har mesteparten i div fond (også DNB Tek) og div enkeltaksjer på Oslo Børs, så dette vil være en liten del av porteføljen.
 
Noen som har vurdert å gå langsiktig inn i Alphabet (Google), evt Amazon. Tenker som en langsiktig case, 10 år og lenger ? Opplagt er USD rekord dyr mot NOK og USA markedet høyt priset, så timing er ikke optimal mot de parameterne.

Google kommersialiserer AI på nye områder, Amazon ekspanderer og tar i bruk ny teknologi. Markedsutsiktene bør være gode ?
Fri synsing: ser predictions på i snitt +11% på Alphabet og +8% på Amazon for 2018,
det matchet med dyr dollar (såg et sted noen gjettet på at dollar vil handles til 7,7 NOK om et år eller -7.5%)
da vil det jo akkurat nå se ut som et ettårsperspektiv er break even.
10 år ... no clue? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Jeg har mer troa på Amazon en Google de kommende årene, men har ingen av de selv. Det er ikke basert på analyse av tallene, så godt har jeg ikke satt meg inn i firmaene da jeg holder meg unna teknologiaksjer av hensyn til habilitet. Men jeg har veldig mye mer tro på det Amazon driver med om dagen, og tror at på 10 års sikt vil de stå sterkt. Men dette er bare vill synsing og ikke basert på tall.

Holder NANO, PCI B, Axa og en (liten post) i Thin for moro skyld. Har en veldig god fortjeneste i PCI B spesielt, og er nå veldig tungt vektet mot biotech med risiko. Statistisk sett er det galskap, men så er resultatene til PCI B såpass oppsiktsvekkende, og det er en betydelig oppside som ikke er hentet ut, så av og til får en leke med ilden.
 
  • Liker
Reaksjoner: ManFred