Klokkecafé – løst og fast om klokker

Glad jeg er norsk. I teorien er det 100+ millioner maga tilhengere som støtter galskapen. Det er importert klokker i stor skala i forkant av straffetollen, kanskje etter lagrene er tømt vil Trump klokka dukke opp på rolexforum som den etterlengtede grailen de alltid har ønsket seg

Min klokkereise nærmer seg 40 år snart og når en sitter og prøver å rekapitulere disse tiårene er det tre ting som står frem som skjellsettende for meg og min interesse.

Walter Blumlein’s arbeid for IWC
IMG_5545.jpeg

Blancpain’s lansering(relansering alt ettersom en velger å forholde seg til «historie») av Bathyscaphe i 2013.
IMG_5546.jpeg

Og sist nå for noen år siden med Guido Terreni’s inntreden i Parmigiani. Mulig denne videoen er postet av meg tidligere, isåfall beklager jeg ikke det. Ta dere en liten halvtime av livet og opplev denne mannen. På under et årsverk har han snudd helt opp ned på PF og resultatet er overveldende.

Flott nytt verk fra en aaaaaaltfor lite promotert aktør i bransjen. Nytt verk fra Girard Perregaux. Masse flotte detaljer. Gleder meg til å se dette i nye ur.
Vis vedlegg 410396
Vis vedlegg 410397

Veldig flott, og flott aktør ja! Hadde Laureato tidligere, strålende klokke med masse gøy detaljer.

Dog, nytt urverk og bare 55t PW. Kommer ikke helt unna at det er litt skuffende

Veldig flott, og flott aktør ja! Hadde Laureato tidligere, strålende klokke med masse gøy detaljer.

Dog, nytt urverk og bare 55t PW. Kommer ikke helt unna at det er litt skuffende
Tja jeg henger meg opp i det. Skulle Powerreserve vært benchmark for kvalitet siste 40 år så hadde alle bortsett fra Blancpain strøket. Utrolig flott verk. Og så håper jeg virkelig at de kan oppleve salgstall som gjenspeiler produktet sitt. Slik er det dessverre ikke.

Tja jeg henger meg opp i det. Skulle Powerreserve vært benchmark for kvalitet siste 40 år så hadde alle bortsett fra Blancpain strøket. Utrolig flott verk. Og så håper jeg virkelig at de kan oppleve salgstall som gjenspeiler produktet sitt. Slik er det dessverre ikke.

Sier ikke det skal være en benchmark, men det må være rimelig å forvente en bedre PR i 2025.
Ja, de siste 20-30 årene har rundt 40-50 timer vært standard. De siste årene har dog 72timer blitt mer og mer standarden, også i lavere pris-segment. Med andre ord kjøper jeg ikke helt at bare Blancpain hadde fått ståkarakter.

Det undergraver ikke et flott urverk, men demper mitt engasjement noe. Såpass enkel er jeg 😅

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Rekkeviddeangst?? 😉

Sier ikke det skal være en benchmark, men det må være rimelig å forvente en bedre PR i 2025.
Ja, de siste 20-30 årene har rundt 40-50 timer vært standard. De siste årene har dog 72timer blitt mer og mer standarden, også i lavere pris-segment. Med andre ord kjøper jeg ikke helt at bare Blancpain hadde fått ståkarakter.

Det undergraver ikke et flott urverk, men demper mitt engasjement noe. Såpass enkel er jeg 😅

Update: Strapcode selger meg endeledd så lenken passer på SKX i stedet, og der kan jeg leve med endeleddene. :) Da sitter jeg med både Oyster og Jubilee fra Strapcode til SKX-en, men verre ting har vel skjedd. :)

For øvrig ville Bjerke hverken selge meg t-fit spenne eller jubilee-lenke.
Litt utrolig at de klarer å lage fine endeledd til SKX, men ikke til tudor.

SKX-en har samtidig fått NH36 og safirglass, så nå er den en nær perfekt daily beater. :)

IDG_20250925_171200_935.jpeg

Redigert:
AnOrdain sendte ut et lite drypp av sine planer for fremtiden. Jeg liker tankegangen med «de viktige prosentene» men fremdeles være åpen om at de bruker standard donor urverk. Dette tror jeg er verdt å følge med på, snip fra nyhetsbrevet:

«Several years ago I was introduced to a Swiss movement designer. He’d recently become the technical brains behind a very exotic indie after 15 years making movements for Richard Mille and AP. We’re very fortunate that we started working with him when we did, his own brand has exploded in popularity but he’s still put time into teaching our own team movement design.

If there are, say, 100 parts in a movement, and many of them universal to any normal calibre, my idea was to find as many that could be repurposed without literally reinventing the wheels. Since our goal is to create a new shaped movement, rather than solve other technical problems, I wondered whether we could rearrange the gear train - the wheels and other parts that take a watch’s energy from barrel to escapement - from an existing small round movement. We would then create a new, slim, rectangular mainplate and bridges - the metal base they sit in and the plates that hold them in place, onto which I’d rearrange them.

Taking an available and affordable movement as a parts-bin would help with cost, servicing and reliability, and we could upgrade where we wanted and decorate how we liked, so the idea seemed a good one. The best of both worlds; new forms but with borrowed economies of scale and reliability. In the end, we’re only using about 30 per cent of the donor movement, but it’s an important 30 per cent.

By developing expertise here in areas like hand-engraving, machining, technical design and assembly, I see an opportunity to do with movements what we’ve done with enamelling. We’re 2 years into the project - still early - the design is right but now we’re going out to suppliers for quotes on 50 or 60 different parts, first to prototype and then to produce. It’s a big project for us, and while you won’t see a watch for some time, now I’ve explained the background of the project, I can keep you updated as we go.»

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Ikaros og Erik_SG
Eg kupper denne og trenger innspill til eit framtidig innkjøp. Eg er friluftsmann og befinner meg ofte i våte omgivelser (laksefisker). Derfor ønsker eg alternativer med minimum 20 atm. Og klokka bør være såpass "pen" at den kan brukast på jobb med jeans og skjorte, uten at det blir blodharry.
Eg synes ein del dykkerklokker blir for klumpete når eg har på meg fiskebekledning, så relativt slankt design er ein fordel. Og eg synes det er kjekt å ha klokker som ikkje er typiske "bestselgere", som "alle" har.
Eg hadde seiko alpinist på lenke, som fungerte godt. Men eg vart aldri 100% komfortabel med den dreibare ringen med kompassfunksjon. Det passa ikkje ocd'n min at den bestandig måtte justerast og den rota til urskiva. Derfor solgte eg den.
Eg har ein Certina DS-2, som er heilt konge! Den duger til alt, og det er egentlig berre tull å leite etter ny allrounder - men noko må ein ha å glede seg til.

Eg har vurdert bruvik sine svalbard artic fjords. Eg kan leve med dimensjonene og eg digger urskivene, men eg MÅ ha dato. Eg er notorisk surrete og dato funksjonen blir brukt daglig. Derfor utgår desverre denne.
Eg har vurdert Orient star 1964 Mark 2. Synes denne er pen, men etter å ha lest litt meir om den, får den ein del kritikk som gjere at eg har valgt den bort.

Andre spennende alternativer eg kan vurdere? Eg ønsker primært å kjøpe nytt og maks 25 000.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Eg kupper denne og trenger innspill til eit framtidig innkjøp. Eg er friluftsmann og befinner meg ofte i våte omgivelser (laksefisker). Derfor ønsker eg alternativer med minimum 20 atm. Og klokka bør være såpass "pen" at den kan brukast på jobb med jeans og skjorte, uten at det blir blodharry.
Eg synes ein del dykkerklokker blir for klumpete når eg har på meg fiskebekledning, så relativt slankt design er ein fordel. Og eg synes det er kjekt å ha klokker som ikkje er typiske "bestselgere", som "alle" har.
Eg hadde seiko alpinist på lenke, som fungerte godt. Men eg vart aldri 100% komfortabel med den dreibare ringen med kompassfunksjon. Det passa ikkje ocd'n min at den bestandig måtte justerast og den rota til urskiva. Derfor solgte eg den.
Eg har ein Certina DS-2, som er heilt konge! Den duger til alt, og det er egentlig berre tull å leite etter ny allrounder - men noko må ein ha å glede seg til.

Eg har vurdert bruvik sine svalbard artic fjords. Eg kan leve med dimensjonene og eg digger urskivene, men eg MÅ ha dato. Eg er notorisk surrete og dato funksjonen blir brukt daglig. Derfor utgår desverre denne.
Eg har vurdert Orient star 1964 Mark 2. Synes denne er pen, men etter å ha lest litt meir om den, får den ein del kritikk som gjere at eg har valgt den bort.

Andre spennende alternativer eg kan vurdere? Eg ønsker primært å kjøpe nytt og maks 25 000.
Mk2 av Baltic Aquascahpe, så har du råd til litt mer fiskeutstyr i tillegg.

Forøvrig, 20atm er helt overkill. 10 holder lenge ;)

edit: så nå du må ha dato, beklager.
Hva med Sinn 556?

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Mk2 av Baltic Aquascahpe, så har du råd til litt mer fiskeutstyr i tillegg.

Forøvrig, 20atm er helt overkill. 10 holder lenge ;)

edit: så nå du må ha dato, beklager.
Hva med Sinn 556?

Då kan eg følge opp med eit spørsmål her, husk berre at der finnes ikkje dumme spørsmål, berre dumme folk 😁
Grunnen til at eg har tenkt minimum 20 atm, er rett og slett det at eg på laksefiske i perioder står og holder laks under vann i "lengre" tid, før eg slipper den fri igjen. Dermed er klokka alt frå 10 til 20 cm under vann, og i inntil 5-10 minutter i tilfeller der laksen er svært medtatt. Og ein urmaker fortalte meg ein gang at skulle ein vere i vann, var det minimum 20 atm og skrukrone som gjaldt - 10 atm og uten skrukrone, hadde han aaaaldri svømt eller dykka med.

Det vart dermed etablert som ein sannhet og eg har egentlig ikkje reflektert meir over det. Men dersom ei klokke med 10 atm trygt kan nyttast til mitt bruk, opnar jo det opp for at eg kan bruke Seiko Sharp edge'n min på fisketur. Og det opner opp for mange spennende alternativer å vurdere, som conquest som er nevnt, Zitizen series 8 osv.

Men kva seier dykk, kan eg med god samvittighet utsette ur med 10 atm for det eg beskriver?

Redigert:
Då kan eg følge opp med eit spørsmål her, husk berre at der finnes ikkje dumme spørsmål, berre dumme folk 😁
Grunnen til at eg har tenkt minimum 20 atm, er rett og slett det at eg på laksefiske i perioder står og holder laks under vann i "lengre" tid, før eg slipper den fri igjen. Dermed er klokka alt frå 10-20 cm under vann, og over i inntil 5-10 minutter i tilfeller der laksen er svært medtatt. Og ein urmaker fortalte meg ein gang at skulle ein vere i vann, var det minimum 20 atm og skrukrone som gjaldt - 10 atm og uten skrukrone, hadde han aaaaldri svømt eller dykka med.

Det vart dermed etablert som ein sannhet og eg har egentlig ikkje reflektert meir over det. Men dersom ei klokke med 10 atm trygt kan nyttast til mitt bruk, opnar jo det opp for at eg kan bruke Seiko Sharp edge'n min på fisketur. Og det opner opp for mange spennende alternativer å vurdere, som conquest som er nevnt, Zitizen series 8 osv.

Men kva seier dykk, kan eg med god samvittighet utsette ur med 10 atm for det eg beskriver?
Hvis du ikke er komfortabel og ofrer energi på å uroe deg ved 100m/uten skrukrone, så sier jeg stå fast på ditt 200m krav!

Til spørsmålet ditt: hva syntes du er pent nok til å ta med på kontoret? Jeg synes selv at mye kan være fint når det matches med riktig antrekk. Selv en mørk pvd/gummi ser harmonisk ut med andre mørke plagg. Vil en pen lenke være nok til å heise en ellers militærvinklet dykker til en kontorklokke? Har du lagt helt fra deg intern bezel, eller kan du tillate en bedre løsning enn Seiko sitt kompass? Hva sier du til en bezel-løs dykker, noe ala Panerai-stil?
IMG_3212.jpeg
IMG_3211.jpeg
IMG_3216.jpeg
IMG_3217.jpeg

Disse er vel ikke helt mainstream, men heller ikke «for langt ut». Gleder meg til å se hva du lander på, ta gjerne noen bilder under det fremtidige laksefisket! 🤩

• Liker
Reaksjoner: sunnfjording og Ivar
Grunnen til at eg har tenkt minimum 20 atm, er rett og slett det at eg på laksefiske i perioder står og holder laks under vann i "lengre" tid, før eg slipper den fri igjen. Dermed er klokka alt frå 10 til 20 cm under vann, og i inntil 5-10 minutter i tilfeller der laksen er svært medtatt. Og ein urmaker fortalte meg ein gang at skulle ein vere i vann, var det minimum 20 atm og skrukrone som gjaldt - 10 atm og uten skrukrone, hadde han aaaaldri svømt eller dykka med.

Man skal ganske dypt for å «nå» 10 atmosfærers trykk - nærmere 100 meter. Det gjelder riktignok stillestående vann, og bevegelse vil da øke belastningen på klokka. Likevel -utifra det du beskriver ifm å holde en laks på 20cm i 10 minutter og forutsatt at klokka faktisk er tett- er det uproblematisk med en klokke som er angitt til å tåle 10atm.

• Liker
Reaksjoner: Ivar