chrbir
Støttemedlem
Flott nytt verk fra en aaaaaaltfor lite promotert aktør i bransjen. Nytt verk fra Girard Perregaux. Masse flotte detaljer. Gleder meg til å se dette i nye ur.
Vis vedlegg 410396
Vis vedlegg 410397
Tja jeg henger meg opp i det. Skulle Powerreserve vært benchmark for kvalitet siste 40 år så hadde alle bortsett fra Blancpain strøket. Utrolig flott verk. Og så håper jeg virkelig at de kan oppleve salgstall som gjenspeiler produktet sitt. Slik er det dessverre ikke.Veldig flott, og flott aktør ja! Hadde Laureato tidligere, strålende klokke med masse gøy detaljer.
Dog, nytt urverk og bare 55t PW. Kommer ikke helt unna at det er litt skuffende
Tja jeg henger meg opp i det. Skulle Powerreserve vært benchmark for kvalitet siste 40 år så hadde alle bortsett fra Blancpain strøket. Utrolig flott verk. Og så håper jeg virkelig at de kan oppleve salgstall som gjenspeiler produktet sitt. Slik er det dessverre ikke.
Sier ikke det skal være en benchmark, men det må være rimelig å forvente en bedre PR i 2025.
Ja, de siste 20-30 årene har rundt 40-50 timer vært standard. De siste årene har dog 72timer blitt mer og mer standarden, også i lavere pris-segment. Med andre ord kjøper jeg ikke helt at bare Blancpain hadde fått ståkarakter.
Det undergraver ikke et flott urverk, men demper mitt engasjement noe. Såpass enkel er jeg![]()
Litt utrolig at de klarer å lage fine endeledd til SKX, men ikke til tudor.Update: Strapcode selger meg endeledd så lenken passer på SKX i stedet, og der kan jeg leve med endeleddene.Da sitter jeg med både Oyster og Jubilee fra Strapcode til SKX-en, men verre ting har vel skjedd.
For øvrig ville Bjerke hverken selge meg t-fit spenne eller jubilee-lenke.
Mk2 av Baltic Aquascahpe, så har du råd til litt mer fiskeutstyr i tillegg.Eg kupper denne og trenger innspill til eit framtidig innkjøp. Eg er friluftsmann og befinner meg ofte i våte omgivelser (laksefisker). Derfor ønsker eg alternativer med minimum 20 atm. Og klokka bør være såpass "pen" at den kan brukast på jobb med jeans og skjorte, uten at det blir blodharry.
Eg synes ein del dykkerklokker blir for klumpete når eg har på meg fiskebekledning, så relativt slankt design er ein fordel. Og eg synes det er kjekt å ha klokker som ikkje er typiske "bestselgere", som "alle" har.
Eg hadde seiko alpinist på lenke, som fungerte godt. Men eg vart aldri 100% komfortabel med den dreibare ringen med kompassfunksjon. Det passa ikkje ocd'n min at den bestandig måtte justerast og den rota til urskiva. Derfor solgte eg den.
Eg har ein Certina DS-2, som er heilt konge! Den duger til alt, og det er egentlig berre tull å leite etter ny allrounder - men noko må ein ha å glede seg til.
Eg har vurdert bruvik sine svalbard artic fjords. Eg kan leve med dimensjonene og eg digger urskivene, men eg MÅ ha dato. Eg er notorisk surrete og dato funksjonen blir brukt daglig. Derfor utgår desverre denne.
Eg har vurdert Orient star 1964 Mark 2. Synes denne er pen, men etter å ha lest litt meir om den, får den ein del kritikk som gjere at eg har valgt den bort.
Andre spennende alternativer eg kan vurdere? Eg ønsker primært å kjøpe nytt og maks 25 000.
Mk2 av Baltic Aquascahpe, så har du råd til litt mer fiskeutstyr i tillegg.
Forøvrig, 20atm er helt overkill. 10 holder lenge
![]()
Aquascaphe MK2 Grey - Baltic Watches
Discover the Aquascaphe MK2 Grey, a reworked version of Baltic's iconic diver, available in 37mm and 39.5mm.baltic-watches.com
edit: så nå du må ha dato, beklager.
Hva med Sinn 556?
Hvis du ikke er komfortabel og ofrer energi på å uroe deg ved 100m/uten skrukrone, så sier jeg stå fast på ditt 200m krav!Då kan eg følge opp med eit spørsmål her, husk berre at der finnes ikkje dumme spørsmål, berre dumme folk
Grunnen til at eg har tenkt minimum 20 atm, er rett og slett det at eg på laksefiske i perioder står og holder laks under vann i "lengre" tid, før eg slipper den fri igjen. Dermed er klokka alt frå 10-20 cm under vann, og over i inntil 5-10 minutter i tilfeller der laksen er svært medtatt. Og ein urmaker fortalte meg ein gang at skulle ein vere i vann, var det minimum 20 atm og skrukrone som gjaldt - 10 atm og uten skrukrone, hadde han aaaaldri svømt eller dykka med.
Det vart dermed etablert som ein sannhet og eg har egentlig ikkje reflektert meir over det. Men dersom ei klokke med 10 atm trygt kan nyttast til mitt bruk, opnar jo det opp for at eg kan bruke Seiko Sharp edge'n min på fisketur. Og det opner opp for mange spennende alternativer å vurdere, som conquest som er nevnt, Zitizen series 8 osv.
Men kva seier dykk, kan eg med god samvittighet utsette ur med 10 atm for det eg beskriver?
Man skal ganske dypt for å «nå» 10 atmosfærers trykk - nærmere 100 meter. Det gjelder riktignok stillestående vann, og bevegelse vil da øke belastningen på klokka. Likevel -utifra det du beskriver ifm å holde en laks på 20cm i 10 minutter og forutsatt at klokka faktisk er tett- er det uproblematisk med en klokke som er angitt til å tåle 10atm.Då kan eg følge opp med eit spørsmål her, husk berre at der finnes ikkje dumme spørsmål, berre dumme folk
Grunnen til at eg har tenkt minimum 20 atm, er rett og slett det at eg på laksefiske i perioder står og holder laks under vann i "lengre" tid, før eg slipper den fri igjen. Dermed er klokka alt frå 10 til 20 cm under vann, og i inntil 5-10 minutter i tilfeller der laksen er svært medtatt. Og ein urmaker fortalte meg ein gang at skulle ein vere i vann, var det minimum 20 atm og skrukrone som gjaldt - 10 atm og uten skrukrone, hadde han aaaaldri svømt eller dykka med.
Det vart dermed etablert som ein sannhet og eg har egentlig ikkje reflektert meir over det. Men dersom ei klokke med 10 atm trygt kan nyttast til mitt bruk, opnar jo det opp for at eg kan bruke Seiko Sharp edge'n min på fisketur. Og det opner opp for mange spennende alternativer å vurdere, som conquest som er nevnt, Zitizen series 8 osv.
Men kva seier dykk, kan eg med god samvittighet utsette ur med 10 atm for det eg beskriver?