Klokkecafé – løst og fast om klokker

Må si jeg ikke skjønner noen ting av hva Omega driver med for tiden.
De har nok opplevd en stor økning i interessen for urene deres, men det vet jeg sannelig ikke om de selv kan ta full ære for eller om det bare er dagens klokkemarked som tar av i alle retninger.

Flere av modellene de har kommet med i Speedmaster serien er re-lanseringer (321 urverk, Chronoscope, snoopy og ikke minst denne gullklumpen). Fine klokker, men jeg synes kanskje ikke prisene de kommer opp med står helt i stil. De har vært mer kreativ når de har kommer opp med prisen enn med designet av klokken.

Der de faktisk har vært kreativ er nye Aqua Terra med small seconds, men problemet her er jo at klokkene tilsynelatende aldri kommer ut i butikkene. Denne ble vel lansert i mid Juni, men har enda ikke dukket opp i butikken. Når f.eks Rolex lanserer noe nytt så rulles det ut i butikkene med umiddelbar virkning.

Videre så ønsker de tydeligvis å gjøre seg mer eksklusiv ved å begrense tilgangen i form av å avslutte samarbeidet med en del AD’er både her til lands og i hele Norden, for ikke å snakke om alle prisjusteringene de har hatt de siste årene.

JM2C
 
Må si jeg ikke skjønner noen ting av hva Omega driver med for tiden.
De har nok opplevd en stor økning i interessen for urene deres, men det vet jeg sannelig ikke om de selv kan ta full ære for eller om det bare er dagens klokkemarked som tar av i alle retninger.

Flere av modellene de har kommet med i Speedmaster serien er re-lanseringer (321 urverk, Chronoscope, snoopy og ikke minst denne gullklumpen). Fine klokker, men jeg synes kanskje ikke prisene de kommer opp med står helt i stil. De har vært mer kreativ når de har kommer opp med prisen enn med designet av klokken.

Der de faktisk har vært kreativ er nye Aqua Terra med small seconds, men problemet her er jo at klokkene tilsynelatende aldri kommer ut i butikkene. Denne ble vel lansert i mid Juni, men har enda ikke dukket opp i butikken. Når f.eks Rolex lanserer noe nytt så rulles det ut i butikkene med umiddelbar virkning.

Videre så ønsker de tydeligvis å gjøre seg mer eksklusiv ved å begrense tilgangen i form av å avslutte samarbeidet med en del AD’er både her til lands og i hele Norden, for ikke å snakke om alle prisjusteringene de har hatt de siste årene.

JM2C

Jeg er helt enig med deg, og jeg tror Omega taper på denne strategien i lengden. Omega avsluttet fra nyttår samarbeidet med en av mine lokale forhandlere som er blant de dyktigste og hyggeligste urmakerne i bransjen, til tross for at han i flere tiår har gjort en særdeles god jobb med å representere og selge Omega i sin butikk. Synd!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Jørgen
Liker å poste denne saken her til glede for nye lesere, som viser hvor raskt utviklingen har gått i denne hobbyen:
Screenshot 2022-01-06 at 14.11.51.png


Har sagt det før, men personlig har denne prisgaloppen gjort at jeg har mistet helt lysten på å kjøpe ny klokke de siste par årene.

Før var det alltid noe som fristet, og gikk med langsiktige planer om å kjøpe et par drømmeklokker, men når prisene bare flyr i taket på såpass kunstig vis, og 95% av hobbyistene driver med klokker for å tjene penger, så gjør det bare at man føler seg som en idiot som lar seg lure.

Forhåpentligvis har markedet nådd en pristopp nå som den globale pengeprintingen sakker ned, slik at man kan kjøpe seg en ussel masseprodusert tiffany dial stål-Rolex uten å selge huset.

var mye gøyere å være klokkeentusiast i 2014 ;)
 
Liker å poste denne saken her til glede for nye lesere, som viser hvor raskt utviklingen har gått i denne hobbyen:
Vis vedlegg 275839

Har sagt det før, men personlig har denne prisgaloppen gjort at jeg har mistet helt lysten på å kjøpe ny klokke de siste par årene.

Før var det alltid noe som fristet, og gikk med langsiktige planer om å kjøpe et par drømmeklokker, men når prisene bare flyr i taket på såpass kunstig vis, og 95% av hobbyistene driver med klokker for å tjene penger, så gjør det bare at man føler seg som en idiot som lar seg lure.

Forhåpentligvis har markedet nådd en pristopp nå som den globale pengeprintingen sakker ned, slik at man kan kjøpe seg en ussel masseprodusert tiffany dial stål-Rolex uten å selge huset.

var mye gøyere å være klokkeentusiast i 2014 ;)
Interessant lesning:) Nesten dobling av utsalgsprisen på 7 år altså. Godt ikke bruktmarkedet har gått bananas på disse - enda:)
 
Mener jeg betalte 42000 for min Speedmaster Sapphire sandwich i 2017. Riktignok via urverket, men men. Det er helt vilt.
 
34k betalte jeg hos Urmaker Larsen i 2017. Da tror jeg veiledende var 38ish for hesalit og 42 for safir. Enda den gangen synes jeg det var litt stivt :oops:
 
Blir vel mer riktig å sammenlikne prisnivået med den utgåtte 1861 versjonen, og ikke dagens 3861.
 
Har jeg spist noe jeg ikke har tålt, eller er vi faktisk på vei mot en downsizing av klokkene som kommer på markedet?
Omega og Breitling unntatt, men de har vel alltid vært opptatt av synlighet.

Mener jeg har sett en trend siden BB58.
 
Er jo splitter nytt urverk, så mistenker at de har kostet på seg den komplikasjonen - men hadde vært ballsy å la være, på historisk grunnlag!
 
Hvorfor er quartz klokker så lite populære her?
Mange tøffe egentlig, men det er lite som fokuseres på her inne.

En av mine tidligere quarts klokker. Tissot Aerospace i titan. Samme urverk som Breitling.
20091123643.jpg


Denne har jeg fortsatt. Tissot T-Touch.
Fantastisk reiseklokke med kompass, termometer etc.

Her fotografert i en elv i Island. 42 grader.
Island Varm elv (2).jpg


8
 
For mange er jo mekanikken mye av gleden selv om den er gjemt bak et lokk.

Selv har jeg ikke noe i mot kvarts, og kunne gjerne eid en GS variant, men må jo innrømme at litt av grunnen til at jeg betalte litt ekstra for å få en GS med hi-beat urverk var nettop denne ubestemmelige gleden med å eie noe mekanisk og litt uvanlig.
 
Jeg liker en del quartzklokker. Grand Seiko, selvsagt. Og Citizen Chronomaster. Min gamle Breitling Repetition Minutes, aka Aerospace er en keeper. Denne har jeg hatt i over 20 år. Spanderte service og nytt glass på den ved forrige batteribytte.
20211217_105859-01.jpeg