Klokkecafé – løst og fast om klokker

Kjapt spørsmål. Min far har denne gamle Rolex Oyster Precision fra 1968. Glasset er sprukket og klokken har derfor ligget ubrukt i cirka 30 år. Trekkes opp og går uten problemer. Noen som har en formening om hva det vil koste cirka å bytte glasset på denne? Kronen trenger også å byttes.
Han bor i Brøstadbotn, så er over 100 mil til nærmeste Rolex forhandler.
FD8F1050-5846-4F09-93DB-2744208CF94C.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Kjapt spørsmål. Min far har denne gamle Rolex Oyster Precision fra 1968. Glasset er sprukket og klokken har derfor ligget ubrukt i cirka 30 år. Trekkes opp og går uten problemer. Noen som har en formening om hva det vil koste cirka å bytte glasset på denne? Kronen trenger også å byttes.
Han bor i Brøstadbotn, så er over 100 mil til nærmeste Rolex forhandler. Vis vedlegg 164782

Ta kontakt med Lervik Ur. De ordner med forsendelse.

Pris er det best at AD svarer på selv.

• Liker
Reaksjoner: Akkarbelling
Har noen erfaring med å sende ur direkte til forhandler/produsent i utlandet for service (når det ikke finnes i Norge)? Tenker Sveits, Frankrike eller UK, og hvilket papirarbeid som må gjøres. Fikk et litt snodig svar fra forhandleren om at det var best at jeg reiste ned selv med uret, tilsynelatende for å omgå kostnader til midlertidig import til landet det gjelder.
Jeg sendte min Nomos ned til Glashütte. Du krysser av i forsendingspapirene at det er service/reparasjon, da betaler du ikke noe moms.

• Liker
Reaksjoner: ErlendBA
Noen her inne som vet hva som har skjedd med takstmannen som bla Thune benytter?
Alle klokker som var inne til takst hos han har blitt returnert til Thune pga en «interessekonflikt».....
Er vist noe med urmakerforeningen også.

Jeg trenger en god takstmann!
Bjerke hadde ingen og anbefalte Thune.
Blomquist skal jeg aldri ha noe med å gjøre.
Hvor går man?

• Liker
Reaksjoner: Mulliner
Skrukrone, er det mest for vanntetthet sin del eller for å sikre kronen mot kassen slik at den ikke skades under bruk? Noen tanker?

Det skal sikre at pakningen mellom kronen og kassen er ordentlig tett. Uten skrukrone: vanligvis 30 meter, det vil si at klokken tåler håndvask. (Spruten fra vannstrålen øker trykket).

Med skrukrone blir det klokker som tåler bading.

8

Det skal sikre at pakningen mellom kronen og kassen er ordentlig tett. Uten skrukrone: vanligvis 30 meter, det vil si at klokken tåler håndvask. (Spruten fra vannstrålen øker trykket).

Med skrukrone blir det klokker som tåler bading.

8
Det var noe i den duren jeg selv tenkte men Seiko alpinist har to kroner, en er skrukrone, den andre ikke. Wr er oppgitt til 20bar. Da ble jeg litt usikker. Det står litt forskjellig rundt om.
15E6FB53-A6AB-479F-9CBC-3DE3120DE760.jpeg

Den ene er for opptrekk og stilling av urverket. Den andre er vel for å slippe ut trykk når du dykker veeeeldig langt ned. Noe du selvfølgelig ikke gjør. Hvis du hadde vært så aktiv dykker hadde du hatt en ordentlig dykke-computer i stedet.

Men; Skulle du få Chicago-tøfler en dag og kastet ut i sjøen, så kan du justere trykket i klokken. Da vil de som måtte finne deg om noen år kunne få med en fin klokke på kjøpet. Man må jo tenke på sin neste. Så den har si misjon.

8

Den ene er for opptrekk og stilling av urverket. Den andre er vel for å slippe ut trykk når du dykker veeeeldig langt ned. Noe du selvfølgelig ikke gjør. Hvis du hadde vært så aktiv dykker hadde du hatt en ordentlig dykke-computer i stedet.

Men; Skulle du få Chicago-tøfler en dag og kastet ut i sjøen, så kan du justere trykket i klokken. Da vil de som måtte finne deg om noen år kunne få med en fin klokke på kjøpet. Man må jo tenke på sin neste. Så den har si misjon.

8

på Alpinist er vel den andre kronen for å stille innvendig bezel?