Klokkecafé – løst og fast om klokker

Må si jeg synes den Haagen/Meier klokken var ganske fin.
Sitter å veier litt for og mot
 
SLGA009-D-PR-OPT-09663.jpg


"White Birch" kommer snart i butikkene med Spring Drive og en bittelitt snillere prislapp.

 
Synes grand seiko burde droppe grand seikonavnet, omdøpe det til Credor, og kalle de der jomfrufingermalte steinovnsbakte emaljeskiveklokkene som av en eller annen grunn ser billige ut selv om de koster to millioner for Super-Seiko, dobbelseiko m/bacon eller noe.

Tror dere Lexus hadde solgt mange Lexus om de kalte det Grand Toyota?

Bilde til ettertanke:
Seiko%2BCredor%2BEichi%2B2%2Bplatinum%2B1.jpg
 
Redigert:
Jeg er på utkikk etter en dressklokke og hadde anledning til å prøve noen ulike klokker i går. Budsjett for dette kjøpet er 20-30k, og veldig gjerne nærmere 20k enn 30k. Jeg har blitt tildelt noen ganske så spinkle håndledd (15cm) og selv om de er forholdsvis flate så utelukker det dessverre en del klokker.

longines-conquest-heritage-l1-645-4-75-4-2000x2000.png
Longines Conquest Heritage 40mm
Jeg ønsket egentlig å prøve en Flagship Heritage, men dette var det nærmeste tilgjengelige. Conquest Heritage var ikke for meg. Veldig "firkantede" lugs og klokka var i grunnen for stor for meg. Datovindu kl 12 likte jeg heller ikke så godt.

longines-the-longines-master-collection-l2-909-4-78-3-2000x2000.png
Longines Master Collection Moon Phase 40mm
Jeg synes det er gøy med månefase på en såpass rimelig klokke. Akkurat modellen med månefase var ikke tilgjengelig, men kassa er samme på Master Collection med kun dato. Jeg liker egentlig denne ganske godt, men jeg kan ikke gå opp på 42mm og da vil månefasen legge seg halvveis oppå klokka 6-markøren og det synes jeg ikke er så pent.

Så til (gårs)dagens overraskelse:

0387_0384_orion_38-2d-front-masked.jpg
Nomos Orion 38
Jeg prøvde hvit skive. Og for ei skive. Jeg synes det er et helt nydelig spill i denne skiven, og med gylne timemarkører og de rålekre blå viserne må jeg si at jeg likte denne klokka veldig godt. Lugs er imidlertid helt utrolig lange. Der og da føltes det som om jeg kunne bruke 38mm, men når jeg ser på bilder jeg tok så lurer jeg på om jeg helst skulle ned en størrelse, til 35mm. En annen (fin) ting med denne klokka er at den er utrolig tynn. 38mm er kun 7,9mm høy med stål baklokk. Det er også inhouse urverk her. Det er i utgangspunktet positivt, men i denne prisklassen er jeg redd man får uforholdsmessig høye servicekostnader i forhold til verdien på klokka. Har noen her erfaring med service på Nomos?

I tillegg til disse klokkene så ønsker jeg å prøve en Tudor 1926 med hvit skive og blå visere. Trolig mest aktuelt med 36mm.
tudor-m91450-0010.png

En liten refleksjon er at det ser ut som om jeg liker blå visere
 
Det er helt sikkert mulig å finne noen som enten har den inne eller som kan ta den inn. Men jeg ble veldig fengslet av den Nomos-klokka..

Nomos bærer større enn diameter tilsier med tynn bezel og lange lugs. 35mm vil nok passe ypperlig om 38mm virket noe stor. Dressklokke bør ikke dominere håndleddet.

Har du vurdert Grand Seiko sine quartzmodeller? Slipper en bekymre seg for serviceintervaller eller stille klokka også. Feks SBGX259, eller kanskje den nye SBGX347?