Bilsnakk

Beklager kort varsel, men vil dra frem et arrangement som for meg er et av vinterens høydepunkt, og kanskje like moro som banekjøring på sommeren, og man trenger heller ikke noen spesiell bil for ha det ustyrtelig moro (selv om det kan være en fordel med gode piggdekk og bakhjulstrekk);

Kjøring på isbane, med Norsk Sportsvogn klubb NSK: Vinterweekend 12-14 februar 2026

Det er mange muligheter for isbanekjøring flere steder hver helg på vinteren, men NSK har et veldig ryddig arrangement, og ikke bare billigbiler uten skilt eller influenser-lamboer. Og ikke minst, er det trolig på norges beste isbane på Tisleia/Gol, og det ryktes om kjøring på største banen fredag. :cool:

Det er allerede i morgen torsdag/fredag som kanskje ikke passer for alle, men av den grunn tipper jeg det fortsatt er ledige plasser.
Send gjerne en PM om du tenker det er aktuelt, eller du ikke hører tilbake fra arrangør, så har jeg kontaktinfo.
Arrangør er fleksibel, så innmelding i klubben, betaling osv. tipper jeg kan ordnes på plassen.

• Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
Jeg kunne tenkt meg en skiboks til min ID4. Noen her med erfaring om hva som er bra og hva man burde styre unna?
Ser det ligger mye som ser bra ut på Finn.no til en grei pris men om de passer til andre biler en oppgitt i annonsen er jo uvisst.
Passer de fleste bokser det meste av SUV’er på markedet, og er kun takbøylen som er viktig at er til riktig modell?

Jeg kunne tenkt meg en skiboks til min ID4. Noen her med erfaring om hva som er bra og hva man burde styre unna?
Ser det ligger mye som ser bra ut på Finn.no til en grei pris men om de passer til andre biler en oppgitt i annonsen er jo uvisst.
Passer de fleste bokser det meste av SUV’er på markedet, og er kun takbøylen som er viktig at er til riktig modell?
Skiguard blir aldri feil, lakkert i bilens farge - og tilpasset bilen. Jeg har hatt mange forskjellige Skiguard, men har gått over til et skikkelig stort skistativ i stedet - ble dritt lei av å kjøre rundt med likkiste på taket. Det var praktisk når barna var små, og jeg må innrømme at boksen ikke bare ble brukt til ski.....

Packline har også en del fine modeller, bare pass på at det ikke er en av de korte utgavene hvis du skal ha med langrennski.

Min erfaring er at de fleste skiboksene passer de fleste biler, det kommer vel litt an på hvor "nøye" du er i forhold til plassering på taket. Skistativet er også viktig, og det gjelder å finne en kombinasjon som både passer bil og boks. Noen skibokser er spesialtilpasset bilmodell, andre er helt standard. Det beste rådet er vel å se på produsentens hjemmesider, eller rett og slett prøve på egen bil.

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Er ikke ekspert. En jungel der ute.

Selv syns jeg tunnellboksene er penest. Ikke-tunnellbokser passer alle biler (vil jeg tro).

Skiguard 850 er STOR, 830 er nettere, men pass på at den er lang nok til dine ski.
Packline har et mer spennende design.
Thule ser fremdeles svensk ut.

Tilpasning av tunellbokser handler, tror jeg, mest om plassering av hullene. Hvor langt mellom, hvor langt foran/bak. Mål dette på en boks på ID4 du ser bra ut før du kjøper brukt.

Bruker boksen mindre nå som barna ikke er aktive på ski lengre. Får plass til mange ski inni bilen med et sete lagt ned.

Bra design til likboks å være:
IMG_5356.jpeg

Eksempel på ekstrem hullplassering, ser snodig ut, men må sikkert være slik pga takform og rails:
IMG_5355.jpeg

Er ikke ekspert. En jungel der ute.

Selv syns jeg tunnellboksene er penest. Ikke-tunnellbokser passer alle biler (vil jeg tro).

Skiguard 850 er STOR, 830 er nettere, men pass på at den er lang nok til dine ski.
Packline har et mer spennende design.
Thule ser fremdeles svensk ut.

Tilpasning av tunellbokser handler, tror jeg, mest om plassering av hullene. Hvor langt mellom, hvor langt foran/bak. Mål dette på en boks på ID4 du ser bra ut før du kjøper brukt.

Bruker boksen mindre nå som barna ikke er aktive på ski lengre. Får plass til mange ski inni bilen med et sete lagt ned.

Bra design til likboks å være:
Vis vedlegg 421619

Eksempel på ekstrem hullplassering, ser snodig ut, men må sikkert være slik pga takform og rails:
Vis vedlegg 421620
Det er ikke alle bilmodeller som kler skiboks like godt. Denne boksen ligger i tillegg altfor høyt IMHO, det blir jo som å kjøre rundt med en diger takspoiler :eek:

Flere Mercedes-modeller har av en eller annen grunn lagt opp til at skistativet skal monteres langt foran på railsene, og ikke mer "midt på taket". Samme med min GLE, ser helt jalla ut.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Det er ikke alle bilmodeller som kler skiboks like godt. Denne boksen ligger i tillegg altfor høyt IMHO, det blir jo som å kjøre rundt med en diger takspoiler :eek:

Flere Mercedes-modeller har av en eller annen grunn lagt opp til at skistativet skal monteres langt foran på railsene, og ikke mer "midt på taket". Samme med min GLE, ser helt jalla ut.
1771400710261.jpeg

Generelt ser ikke takboks bra ut, vanskelig å få boksen til å gå i ett med taket på SUV-er hvor taket ofte buer ned bak.

Gode gamle stv kan til nød kle en takboks:
1771400803713.jpeg

Skiguard blir aldri feil, lakkert i bilens farge - og tilpasset bilen. Jeg har hatt mange forskjellige Skiguard, men har gått over til et skikkelig stort skistativ i stedet - ble dritt lei av å kjøre rundt med likkiste på taket. Det var praktisk når barna var små, og jeg må innrømme at boksen ikke bare ble brukt til ski.....

Packline har også en del fine modeller, bare pass på at det ikke er en av de korte utgavene hvis du skal ha med langrennski.

Min erfaring er at de fleste skiboksene passer de fleste biler, det kommer vel litt an på hvor "nøye" du er i forhold til plassering på taket. Skistativet er også viktig, og det gjelder å finne en kombinasjon som både passer bil og boks. Noen skibokser er spesialtilpasset bilmodell, andre er helt standard. Det beste rådet er vel å se på produsentens hjemmesider, eller rett og slett prøve på egen
Er skiguard

Min erfaring er at de fleste skiboksene passer de fleste biler, det kommer vel litt an på hvor "nøye" du er i forhold til plassering på taket. Skistativet er også viktig, og det gjelder å finne en kombinasjon som både passer bil og boks. Noen skibokser er spesialtilpasset bilmodell, andre er helt standard. Det beste rådet er vel å se på produsentens hjemmesider, eller rett og slett prøve på egen bil.
Har sett på Skiguard 830 og synes den ser bra ut til å være en skiboks. Leser ofte at den er tilpasset en type bil, skjønner ikke helt hva det betyr. Kan den ikke tilpasses en annen modell senere når man bytter bil?

Det jeg egentlig lurer på er om den samme modellen i skiboksen kommer i forskjellige utgaver med forskjellige plasseringer av hull til takbøylene?

Bruks område mitt er Ski og bagasje på sommerferien, med 5 stk i familien blir det litt lite med kun bagasjerommet.

Er skiguard

Har sett på Skiguard 830 og synes den ser bra ut til å være en skiboks. Leser ofte at den er tilpasset en type bil, skjønner ikke helt hva det betyr. Kan den ikke tilpasses en annen modell senere når man bytter bil?

Det jeg egentlig lurer på er om den samme modellen i skiboksen kommer i forskjellige utgaver med forskjellige plasseringer av hull til takbøylene?

Bruks område mitt er Ski og bagasje på sommerferien, med 5 stk i familien blir det litt lite med kun bagasjerommet.

Underdelen til nyere Skiguard støpes etter bilmodell - både kurve mot tak og hull til stativ. Overdelen er lik. 830 er for kort for langrennski for menn. Går så vidt om skiene ligger på tvers, men da får man ikke plass til spesielt mye.

Vi har Thule Motion 3 XL på Enyaq, og er fornøyd med den. Brukes hovedsakelig til andre ting enn ski, hvis man bare skal ha ski oppi er nok en lavere boks mer passende.

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Fikk hora opp sleden i dag 😀 Sorte ruter og sorte lister(chrome delete)!

Artig med gammel bil igjen! Alltid noe å shine opp!

1000025522.jpg

Får du plass til staver også i skistativet, eller må de ligge inni bilen?

Får du plass til staver også i skistativet, eller må de ligge inni bilen?
Det kommer jo litt an på hvor mange par ski jeg drar med meg på taket, men langrennstaver er null stress!

Originalt Mercedes, men de likner mistenkelig på Thule Snowpack Extension. Veldig greit å kunne trekke hele skinnen ut med alle skiene på, i hvert fall når skinnen ikke har frosset fast :ROFLMAO: