Bilsnakk

Det var noen år på begynnelsen av 2010-tallet og utover det ikke var påbudt med baklys på dagtid, kun kjørelys foran. Med denne regelen i spill gikk ikke baklysene på når lysbryteren sto i "auto", kun kjørelys/nærlys foran.
Etter en regelendring noe år senere er dette endret til at også baklysene skal slå seg på når lysbryteren står i "auto".

Det er forskjellige regler fra land til land. I Spania f.eks var/er det forbudt å kjøre med lys på dagtid.
image.jpg

2023 mod.bryter står på Auto

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Ja, på biler av nyere dato så går baklysene også på. Men det var noen år de ikke gjorde det.
Husker det var mye oppstandelse den perioden. Jeg solgte bil 5-6 år etter innføring, og selv da kom det (eldre menn ofte..) kunder som klaget på at baklysa ikke virker. Tror forresten du fortsatt kan kjøre uten baklys i dagslys, men om nye biler har denne funksjonen fortsatt er jeg usikker på. Se om jeg husker å sjekke min i morgen.

Fra 2027 skal baklys også være tent på dagtid.
Biler typegodkjent fra 22. september 2024 har fått tente baklys også dagtid.

EU har omsider funnet ut at det er sikrere, i stedet å spare strøm... 😅

Noen som har erfaring med å ta pant i andre sine eiendeler?
Har reparert en henger for kunde. Henger ikke betalt og ikke hentet. Kunden har 54 pågående inkassosaker iflg experian

Noen som har erfaring med å ta pant i andre sine eiendeler?
Har reparert en henger for kunde. Henger ikke betalt og ikke hentet. Kunden har 54 pågående inkassosaker iflg experian
Ikke noe problem å si at det må betales før henting. Gjem den bort til pengene er mottatt.

Du/firmaet har rett til å holde tilbake tilhengeren og kan også registrere utleggspant i den via namsmann, men den som først har registrert utlegg hos skyldner har først rett på oppgjør fra f.eks tvangssalg. Mest sannsynlig vil salgspant og ev skattekrav komme først.

Er det registrert heftelser på den i dag?

Beklager kort varsel, men vil dra frem et arrangement som for meg er et av vinterens høydepunkt, og kanskje like moro som banekjøring på sommeren, og man trenger heller ikke noen spesiell bil for ha det ustyrtelig moro (selv om det kan være en fordel med gode piggdekk og bakhjulstrekk);

Kjøring på isbane, med Norsk Sportsvogn klubb NSK: Vinterweekend 12-14 februar 2026

Det er mange muligheter for isbanekjøring flere steder hver helg på vinteren, men NSK har et veldig ryddig arrangement, og ikke bare billigbiler uten skilt eller influenser-lamboer. Og ikke minst, er det trolig på norges beste isbane på Tisleia/Gol, og det ryktes om kjøring på største banen fredag. :cool:

Det er allerede i morgen torsdag/fredag som kanskje ikke passer for alle, men av den grunn tipper jeg det fortsatt er ledige plasser.
Send gjerne en PM om du tenker det er aktuelt, eller du ikke hører tilbake fra arrangør, så har jeg kontaktinfo.
Arrangør er fleksibel, så innmelding i klubben, betaling osv. tipper jeg kan ordnes på plassen.

• Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
Jeg kunne tenkt meg en skiboks til min ID4. Noen her med erfaring om hva som er bra og hva man burde styre unna?
Ser det ligger mye som ser bra ut på Finn.no til en grei pris men om de passer til andre biler en oppgitt i annonsen er jo uvisst.
Passer de fleste bokser det meste av SUV’er på markedet, og er kun takbøylen som er viktig at er til riktig modell?

Jeg kunne tenkt meg en skiboks til min ID4. Noen her med erfaring om hva som er bra og hva man burde styre unna?
Ser det ligger mye som ser bra ut på Finn.no til en grei pris men om de passer til andre biler en oppgitt i annonsen er jo uvisst.
Passer de fleste bokser det meste av SUV’er på markedet, og er kun takbøylen som er viktig at er til riktig modell?
Skiguard blir aldri feil, lakkert i bilens farge - og tilpasset bilen. Jeg har hatt mange forskjellige Skiguard, men har gått over til et skikkelig stort skistativ i stedet - ble dritt lei av å kjøre rundt med likkiste på taket. Det var praktisk når barna var små, og jeg må innrømme at boksen ikke bare ble brukt til ski.....

Packline har også en del fine modeller, bare pass på at det ikke er en av de korte utgavene hvis du skal ha med langrennski.

Min erfaring er at de fleste skiboksene passer de fleste biler, det kommer vel litt an på hvor "nøye" du er i forhold til plassering på taket. Skistativet er også viktig, og det gjelder å finne en kombinasjon som både passer bil og boks. Noen skibokser er spesialtilpasset bilmodell, andre er helt standard. Det beste rådet er vel å se på produsentens hjemmesider, eller rett og slett prøve på egen bil.

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo