Bilsnakk

Takk for raskt svar. Hvor er det beste stedet å dra for å gjøre det i Oslo-området? Er det noe som kan fikses relativt kjapt? Og hva ligger prisene ca på?

DekkTeam på Alnabru (rett ved siden av Toyota og BMW) har mine beste anbefalinger.
God service og dyktige folk. Det viktigste er å ha et godt utført arbeide. Dekk er viktig.

Ikke glem at dekkene er det som holder bilen din fast i veien. Dårlige dekk er uansett ikke noe du vil ha på en bil du kjører selv. Gå for gode dekk. (Les: _seriøse_ produsenter.).

Det er en mulighet å plugge et dekk, men med din kjørelengde og alder så vil jeg anse dette som en ytterst midlertidig løsning. (Greit dersom du må vente noen dager på å få byttet alle fire dekk).

8

• Liker
Reaksjoner: Centurion
Roadtrip-modus uten bakseter.

IMG_4776.jpeg

IMG_4778.jpeg

Kamelen super i seg nøyaktig 1 liter pr.mil med meget rolig bestefarkjøring. Hvis man trykker på sport og legger høyrefoten godt ned så kan du omtrent doble det du skrev...
Såpass ja!
Så om man har barn på kamelryggen 50% av kjøringen så må man ikke stoppe på hvert vannhull da. Det blir bare verre de dagene man ikke har småtassene å tenke på. Hehe.
Har lenge vurdert AMG gt 63 men jeg klarer ikke å forsvare det ekstra forbruket ifht Panamera turbo s….

Såpass ja!
Så om man har barn på kamelryggen 50% av kjøringen så må man ikke stoppe på hvert vannhull da. Det blir bare verre de dagene man ikke har småtassene å tenke på. Hehe.
Har lenge vurdert AMG gt 63 men jeg klarer ikke å forsvare det ekstra forbruket ifht Panamera turbo s….

Ka forbruk du får på Porschen ?

Ka forbruk du får på Porschen ?
Jeg mener å huske jeg lå på 0.6-0.8 på 2019 modellen jeg solgte for noen år siden. 4 e-hybriden som nå skal byttes ut ligger på 0.4-0.6 på kjøreturer på ca 1 time. Jeg kjører stort sett korte avstander som gjør at forbruket er oftest ren el. Da blir reelt forbruk er en del lavere.

Jeg fikk chat gpt til å gjøre en sammenligning:

AspektAMG GT 63 SPanamera Turbo S E-Hybrid
Reelt byforbruk18-20 l/100 km4- 8l/100 km (med lading)
Reelt landevei11-14 l/100 km7-10 l/100 km
Best-case scenario~12 l/100 km~3 l/100 km (kortkjøring + lading)
Verst-case~16-18 l/100 km~10-11 l/100km

Her er det årlige drivstoffregnestykket basert på 8 000 km kjøring per år:

🚘
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

• 4 000 km elektrisk (50 %) → kr 1 840 i strømkostnad
  • 4 000 km bensin (50 %) → kr 3 500 i bensinkostnad
  • Totalt: kr 5 340 per år

🚗
Mercedes-AMG GT 63 S
  • 8 000 km kun bensin → kr 19 600 per år

🔍 Forskjell i årlig drivstoffkostnad:

Mercedes koster ca. kr 14 260 mer i året sammenlignet med Porschen, gitt forutsetningene.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Og derfor er ikke AMG noe for hvermansen, når den super unna 3-3,5 l/milen 😂
Det skal dog sies at den kun bruker de mengdene når man kjører litt entusiastisk og med bryter samtidige norske lover i løpet av 3.9 sekunder 😅

Men rent faktisk så bruker den:
- Penkjøring, 1 liter
- Blandet, 1,5
- Morsomt, over 3 liter.

Uansett så kan jeg garantere deg at det er verdt hver eneste krone og liter. Jeg fyller tanken med et smil fortsatt 😊

Kan ikkje huske at den amg c63 eg kjørte var så tørst , og den motoren stod i en GLS. . Men billig går dei nok uansett ikkje.
S63 er jo en større bil. I tillegg har denne 5.5 literen som visstnok er mer glad i næring enn den nyere 4 literen.
( det er selvfølgelig 5.5 som er den "riktige" med et moment som er totalt sinnsykt).

Og det skal også sies at de mengdene kun går med om du virkelig bruker dens fulle potensiale.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Phenix
Såpass ja!
Men @gullet, man kjøper ikke AMG eller Porsche hvis man er bekymret for noen tusenlapper mer i drivstoff. Det er vi enige om?

Og barna mine er såpass store at jeg stort sett kjører alene og da går forbruket opp 😅

Men @gullet, man kjøper ikke AMG eller Porsche hvis man er bekymret for noen tusenlapper mer i drivstoff. Det er vi enige om?

Og barna mine er såpass store at jeg stort sett kjører alene og da går forbruket opp 😅
Haha!
Jeg viste den ville komme.🥸
Det er et par andre grunner som er mer utslagsgivende for at jeg ikke kjøper Mercedes. Det skal vi kanskje ikke gå inn på her, men jeg kan si såpass at jeg har vært skap-fan av AMG i mange år, men jeg mangler egentlig 10-20 før det er akseptert å kjøpe det.🤪
Nå har jeg holdt meg til porsche i 10 år, så jeg er redd det blir det videre også. V8 og hybrid er en fin combo og skal jeg ha det i amg så er det 2.3. 1 M mer enn jeg er villig til å betale.

Den finnes forresten rimeligere bensinslukere.
De første ukene med Maserati, lå forbruket mellom1.7-1.8, men hadde en 35-mils tur sist fredag og den viste da 1.05. Bilen er 17 år gammel.

• Liker
Reaksjoner: andres og Preacher
Den finnes forresten rimeligere bensinslukere.
De første ukene med Maserati, lå forbruket mellom1.7-1.8, men hadde en 35-mils tur sist fredag og den viste da 1.05. Bilen er 17 år gammel.
Men burde man ikke regne inn verksted kostnaden også om man begynner å snakke italiensk?🤨
Jeg kan forsvare å bruke en del fler hundre tusen på en tysker enn en italiener på bakgrunn av det…..

En ting ang verksted @Rød:
Jeg har hørt rykter om et verksted i nærheten av der du holder til som spesialiserer seg på dyre italienere og tyskere. De skulle ha 8’ for service på en 2019 cayenne hybrid mens Porsche skulle ha 21’. Har du kjennskap til hvem dette kan være?