Den store sykkeltråden

Spørs på hvor sadistisk man føler seg! Både Noredalen og Søredalen er aktuelle. Søredalen er kjekkest den veien, men da må man først opp en lang og bratt bakke.

Jeg husket motsatt, dette er jo selvfølgelig andre veien rundt; fra en av de respektive dalene og OPP til Bersagel. Det er en kjempekjekk tur, både Noredalen og Søredalen er bare "traktorsykling" hvor man havner i en slags tråkkhypnose. Bare trø i stødig tempo, og plutselig er du på topp. Den lengste av disse rutene er på ca. 60 km.

Har en liten rute som går til Bersagel og hjem på ca. 45 km som gir vanvittig mye sykkelopplevelse per meter. Passer egentlig godt under alle vindretninger. Det føles som en 10-mils tur bare i mangfold.
Høres ut som en "liten" tur til Bersagel må legges til på listen :D

• Elsker
Reaksjoner: mr.quick
Deilig å kjempe litt med sønnavinden blant rundballepresser, havskvulp og Jærens nasjonalfugl, «vibå».

IMG_8009.jpeg
IMG_8017.jpeg

Deilig å kjempe litt med sønnavinden blant rundballepresser, havskvulp og Jærens nasjonalfugl, «vibå».

Jeg hadde også en fantastisk Jærtur på fredag, helt fabelaktige forhold. Mye vind, men når den er så varm føles det helt greit. Ingenting som slår lufta her. Gid man kunne få det på flaske.
Fikk dessverre ingen gode bilder.
5lIWnDI.jpg

... Litt kulere bilde fra morsom fjelltur med @Hoeydal i helgen:
HctIHKe.jpg

Faktisk veldig gøy å utfordre kapasiteten til en sykkel med bukkestyre. Måtte leie en del, men utrolig kult å komme seg til og fra en bakketopp med sykkel. Det skal det bli mer av fremover, tror jeg. Er glad i lange og raske mil, men det er noe veldig spesielt med en ordentlig utmarkstur.

Her fra min mest idiotiske tur:
tFuhIwJ.jpg

bO9XhBk.jpg

... og fra min nest mest idiotiske tur:
APjKioj.jpg

iK5RAhl.jpg

4V06P4a.jpg

Det er på tide å finne tilbake til, og å prioritere, eventyr og nysgjerrighet! De beste turene starter som regel med "lurer på om det går an...?", og de blir sjeldent å glemme. :mrgreen:

Til dokke som sykler langs vegen . Kor lenge skal en sykle før en blir kvitt dødsangsten og stoler på at bilistene faktisk tar hensyn ?
Det er 2 forskjellige ting : den første kommer av seg selv når du får litt flyt ved å sykle med andre med erfaring for eksempel men den andre skal ikke du gjøre.

• Liker
Til dokke som sykler langs vegen . Kor lenge skal en sykle før en blir kvitt dødsangsten og stoler på at bilistene faktisk tar hensyn ?
Det der går vel begge veier? Bilistene må jo ta hensyn ellers blir det jo massakre når trimgruppa på eldresenteret skal leke Tour de France med tre i bredden.

Det der går vel begge veier? Bilistene må jo ta hensyn ellers blir det jo massakre når trimgruppa på eldresenteret skal leke Tour de France med tre i bredden.
Skal man ikke bruke en hel bredde for å forbikjøre uansett? Vil ikke derfor tre i bredden være raskere å kjøre forbi da det er snakk om én syklistlengde heller enn tre + mellomrom?

Stort sett tar jo folk hensyn. Men veldig mangen ser jo svart berre dei ser en syklist og om sjansen er der for å dra forbi i en søle eller gi litt svartrøyk så tar dei den . Eller vogntog mer vindtrykk nok til å blåse deg av vegen . I tillegg så sitter jo fleire å trykker på telefonen.

Og det er klart enkelte syklister legger jo opp til irritasjon . Ved feks å ligge i veibanen i stedet for gang og sykkelfelt i tett traffikk og ikkje klare meir en 15/20 km/t . Eg meiner det er jo uansett berre flaut.

• Liker
Stort sett tar jo folk hensyn. Men veldig mangen ser jo svart berre dei ser en syklist og om sjansen er der for å dra forbi i en søle eller gi litt svartrøyk så tar dei den . Eller vogntog mer vindtrykk nok til å blåse deg av vegen . I tillegg så sitter jo fleire å trykker på telefonen.

Og det er klart enkelte syklister legger jo opp til irritasjon . Ved feks å ligge i veibanen i stedet for gang og sykkelfelt i tett traffikk og ikkje klare meir en 15/20 km/t . Eg meiner det er jo uansett berre flaut.

Svaret på spørsmålet ditt ligger i det første du sier. De aller fleste tar hensyn, men en gang i blant treffer man på feil individ. Dessverre kan det virkelig svartmale. Fem dårlige sekunder veier mer enn to timer med moro.

Jeg hadde selv en gulltur i fjor som ble en av mine verste noensinne på de siste 600 meterne, da en bilist trampet på bremsen for å skremme meg. Vanligvis lar jeg sånt være, men ble sint nok til å smelle opp bakdøren og stille et par spørsmål. Han mente jeg lå for nært ut av en rundkjøring. Det er en strak vei med klar sikt, det er kun farlig hvis bilisten finner ut at han skal trampe på bremsen innen de første 20 metrene ut av rundkjøringen. Etter det har han mye større akselerasjon enn meg og da er det helt uvesentlig hvor tilsynelatende nært man ligger. Det handler ofte ikke om det rasjonelle i disse situasjonene, som du er litt innpå. Folk oppfatter en syklist i 35 km/t som passerer gående på landevei som mye farligere enn bil i 60, virker det som.

Det kommer bil? Tre til siden, alle sammen. Det kommer syklist? Bah, han eier vel ikke veien...

Forøvrig, som ivrig syklist og forkjemper er jeg faktisk helt enig i det du sier om de litt pinlige som faktisk burde komme seg av veien. Ser en gang i blant syklister her hvor jeg bor som sykler i 15 km/t på veien når det går en mye finere, asfaltert sykkelvei parallelt. Det kan jeg ikke forstå. Allikevel må jeg svare for dette, av ukjente grunner. "Du, hvorfor gjør syklister X?" - Jeg vet ikke, jeg gjør det ikke selv. Bilisten må ikke svare for hvorfor minst halvparten av bilene jeg ser i krysset ved huset vårt ignorerer stoppskiltet og ruller gjennom.

Jeg tror alt dette henger sammen med at en syklist er definert som syklist, ikke en person på sykkel. Hvis en syklist gjør noe plagsomt, er det "en jævla syklist". Hvis en bilist gjør noe plagsomt, er det IKKE "jævla bilist", men bare en jævel. Alle kjører jo. Bare plagsomme halvgamle rike menn sykler, ifølge mannen i gata.

Jeg har nok sagt det før, men for en drøm det må være å være bilselger. Kunden anser noe så svindyrt som så grunnlegende for sammfunnsdeltakelse at de ikke vurderer hvorvidt de i det hele tatt skal ha, bare hvor mye de skal bruke på det.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og Ivar
Eg sykler mest i terreng , men av og til må eg sykle transportetappe langs veg( uten gang og sykkelsti ) Verste eg veit. Føler at samtlige prøver å ta livet av meg.

Min opplevelse er at mye henger på oss som syklister. Dersom man er proaktiv og "styrer" bilene ved å vinke forbi når man ser at det er ledig og forsvarlig, samtidig som man legger seg ut og viser at man holder linja tror jeg man slipper unna de mest frustrerte. Så finnes det alltid idioter som ikke tar hensyn uavhengig av hvor oppegående man oppfører seg på sykkelen, eller veistykker som gjør det vanskelig å slippe forbi tidsnok.

Trur egentlig det er lenge siden eg har truffet på landevegssyklister som ikkje har vært flinke med å ikkje skape unødig kø og irritasjon bak seg, men kan ikkje sei at eg sjølv føler meg særlig trygg langs vegen på sykkel.

En landeveissykkel ruller nesten like raskt som en traktor, og synet av en sykkel i veien bør eg ikke føre til økt puls eller aggressivitet. Men, mange bilister ville vært preget av fokus på egen overlevelse ved passering av traktor, enn passering av en j… pedaltråkker som hverken betaler veiavgift eller har livets rett. Disse dieselfantastene vet å velge sine motstandere med omhu

• Liker
Eg kjører traktor langs vegen også. Og på smal vestlandsveg . Folk er alltid drittsure om dei må ligge bak et par hundre meter. Spesielt elbilbilister skal forsøke å kjøre forbi på den allerminste av strekninger.

• Wow
Da sitter de trolig i bilen og lar pulsen øke, forbanne alt som puster og foretar en forbikjøring som setter møtende trafikk og gærningen selv i fare. Ved forbikjøring av sykkelfølge ligger syklistene veldig dårlig an om gærningen bak rattet har bomma i vurderingen. En amper forbikjørende bilist meier heller ned x antall syklister i stedet for å frontkollidere, samme gærningen klarer ikke å presse traktoren av veien med mindre han ligger i 200+

Mest sannsynlig ja . I tillegg til at Elbiler har en vanvittig akselerasjon som lar dei kjøre forbi på korte strekninger og at dei dermed prøver seg på litt overmodige greier.

En landeveissykkel ruller nesten like raskt som en traktor, og synet av en sykkel i veien bør eg ikke føre til økt puls eller aggressivitet.

I teorien, kanskje.

Her i provinsen er vi så heldige at vi bor i enden av en par-mils rundtur fra nærmeste by. Det er 2 mil med god asfalt, passe svingete, passe flatt, passe bakkete, og passe uoversiktlig til stor forlystelse for øvelseskjørere og feite boomere på resersykkel. Gjerne 3 av dem i bredden - syklistene altså, ikke øvelseskjørerne - i lusefart mens de prater sammen. Traktorene kjører nesten av veien for å slippe forbi bilene, mens syklistene helst ville hatt bilene av veien så de kunne kosepratet videre. Sier man noe til dem, som for eksempel at det er hyggelig at de liker å kose seg på lokalveien men vi som bor her kjører her fordi vi må og ikke fordi vi koser oss, så det er fint om de slipper oss forbi, så er det nesten så de skriker på seg hjerteattakk, så sinte blir de.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper