Klokkecafé – løst og fast om klokker

Vit det, at utenom Seiko og Rolex, så er det veldig få (om noen) klokkemerker som har en helt vertikal integrering i produksjonslinjen. Forøvrig brukes ordet «in-house» veldig løst for tiden, og er sjelden i tråd med det man kanskje tenker som in house. Ofte er det modifiserte eta eller Sellita, eller urverk produsert eksklusivt av 3. part

Også er det de uendelige nyansene:

- Merke A, som bruker leverandør X til å lage et urverk som bare lages til merke A.
- Merke B, som tilhører en gruppe med egen urverkfabrikk som lager urverk til merke B men også til tre-fire andre.
- Merke C, som har kjøpt en egen urverkfabrikk i et separat selskap med eget navn i et annet land, som lager urverk til merke C.
- Merke D, som har egen produksjon av komponenter under eget tak, men som også tilbyr urverk til eksterne.
- Merke E, som lager verkplate og klober under eget tak, men som kjøper inn alt annet av komponenter.
- Merke F, som kjøper urverk utenfra fra de aller beste, og får montering og finishering gjort av de aller beste.

Og uendelig mange flere :) Hva er bedre, hvilken betydning har det i praksis osv.?

Vanskelig å lage en regel (i alle fall uten unntak) å følge.

Sagt på enklest mulig måte, tenker jeg at fokuset på "in-house" bare er en forenkling av at vi ønsker kvalitet (og kanskje eksklusivititet/"sjeldenhet") i en klokke over en viss pris.
 
Mange gode forslag som har kommet: Omega Seamaster Aqua Terra og Speedmaster, Fortis Stratoliner S-41, Nomos Tangente, Grand Seiko SBGH273 og ikke minst IWC Ingenieur.

Det er et rimelig stort spenn i typen klokker som er nevnt, ta deg god tid og forsøk å prøv som mange som mulig av de som er aktuelle. Ofte kommer go'følelsen først når man ser den i virkeligheten og kjenner den på armen. Med dine spesifikasjoner tror jeg at jeg ville hatt en klokke som ikke bygger for mye i høyden.

For å hive ut noen flere forslag, og nevne klokker jeg selv ville ha tatt en titt på (OBS, oppfyller ikke in house-kriteriet):
- Longines: Spirit 37 mm med enten blå eller sort skive (11,7 mm tykk) eller Master Collection 190th Anniversary (under 9,5 mm)
- Tudor day-date: Royale 41 mm med blå eller sølv skive eller Glamour day-date 39 mm med sølv skive (vet ikke hvor høye de er)
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Mange gode forslag som har kommet: Omega Seamaster Aqua Terra og Speedmaster, Fortis Stratoliner S-41, Nomos Tangente, Grand Seiko SBGH273 og ikke minst IWC Ingenieur.

Det er et rimelig stort spenn i typen klokker som er nevnt, ta deg god tid og forsøk å prøv som mange som mulig av de som er aktuelle. Ofte kommer go'følelsen først når man ser den i virkeligheten og kjenner den på armen. Med dine spesifikasjoner tror jeg at jeg ville hatt en klokke som ikke bygger for mye i høyden.

For å hive ut noen flere forslag, og nevne klokker jeg selv ville ha tatt en titt på (OBS, oppfyller ikke in house-kriteriet):
- Longines: Spirit 37 mm med enten blå eller sort skive (11,7 mm tykk) eller Master Collection 190th Anniversary (under 9,5 mm)
- Tudor day-date: Royale 41 mm med blå eller sølv skive eller Glamour day-date 39 mm med sølv skive (vet ikke hvor høye de er)

Spirit i 37mm har gått meg litt hus forbi. Den var nydelig! Fin størrelse, og ikke datovindu som ødelegger symmetrien sånn som på 40mm.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch og holmby
Sitter å blar igjennom diverse urmakere sine nettsider, salgs-forumet her og Finn for å finne ut av hva jeg egentlig vil ha. Men det skal sies at det klokkegreierne her var et SOLID kaninhull å hoppe nedi :p Har funnet noen klokker, ikke alle oppfyller alle kravene men jeg vet at jeg definitivt er interessert. Følgende kandidater har seilet opp:

Omega Seamaster Aqua Terra (Brukt)
Breitling Superocean Heritage 2 Blå, men svart kan også vurderes (Brukt)
Omega DeVille Prestige (Ny)
Omega Speedmaster 57 (Brukt)
IWC Ingenieur Automatic (Brukt)
Tudor Royal 41 Day-date Gull (Brukt)
Tag Heuer Carrera Heuer 02 (Ny, om jeg tørr å kjøpe den på urverket, for der koster den 10k mindre enn hva Bjerke tar)

Grand Seiko ser jo fristende ut, men jeg må nesten prøve en på hånda. Jeg har til dags dato bare prøvd Speedmaster (For dyr å kjøpe ny), Breitling Superocean Heritige 2 (For dyr ny, men ligger til under 40k brukt), Tudor Pelagos 39 og Omega Seamaster Aqua Terra (For dyr ny, men ser de ligger til rundt 50k brukt). Tag Heuer Carrera med Heuer 02 urverk og åpen rygg var også en solid favoritt, jeg prøvde sport kronografen, men har sett meg ut den litt mer dressy versjonen.

Av alle de klokkene så var det Breitlingen som føltes best ut. Liker virkelig den litt retroe "mesh" lenka som er på den. Tag Heueren satt også utrolig bra og passet meg fint, men som sagt det var sportsutgaven. Uansett, høres ut som jeg må på både Bjerke og Christensen for å teste ut noen klokker, for jeg blir ikke klok av å sitte foran pcen å glo. :p
 
Men det skal sies at det klokkegreierne her var et SOLID kaninhull å hoppe nedi
Ikke bare er det solid, det er et dypt hull også :mrgreen:

Omega Seamaster Aqua Terra (Brukt)
Breitling Superocean Heritage 2 (Brukt)
Omega DeVille Prestige (Ny)
Omega Speedmaster 57 (Brukt)
IWC Ingenieur Automatic (Brukt)
Tudor Royal 41 Day-date Gull (Brukt)
Tag Heuer Carrera Heuer 02 (Ny, om jeg tørr å kjøpe den på urverket, for der koster den 10k mindre enn hva Bjerke tar)

Grand Seiko ser jo fristende ut, men jeg må nesten prøve en på hånda. Jeg har til dags dato bare prøvd Speedmaster (For dyr å kjøpe ny), Breitling Superocean Heritige 2 (For dyr ny, men ligger til under 40k brukt), Tudor Pelagos 39 og Omega Seamaster Aqua Terra (For dyr ny, men ser de ligger til rundt 50k brukt). Tag Heuer Carrera med Heuer 02 urverk og åpen rygg var også en solid favoritt, jeg prøvde sport kronografen, men har sett meg ut den litt mer dressy versjonen.

Av alle de klokkene så var det Breitlingen som føltes best ut.
Stilig utvalg til nå, blir spennende å se hva som står igjen til slutt. Eller som kommer til.

Uansett, høres ut som jeg må på både Bjerke og Christensen for å teste ut noen klokker, for jeg blir ikke klok av å sitte foran pcen å glo. :p
Og følg med her inne, det kan jo være det dukker opp et klokketreff i Bergen med mulighet for å få sett grundig på noen av modellene du har sett deg ut. Eller så dukker det opp ti-femten andre du har lyst på ;)
 
Ikke bare er det solid, det er et dypt hull også :mrgreen:


Stilig utvalg til nå, blir spennende å se hva som står igjen til slutt. Eller som kommer til.


Og følg med her inne, det kan jo være det dukker opp et klokketreff i Bergen med mulighet for å få sett grundig på noen av modellene du har sett deg ut. Eller så dukker det opp ti-femten andre du har lyst på ;)

Ja det hadde jo vært perfekt! Eventuelt helt jævlig, da jeg sikkert hadde fått 10 nye modeller på "vil ha" lista mi :D

@Apekatt87 Prøv Nomos også!

Jeg har sett litt på Nomos, men føler det ikke heeeelt. Veldig clean bauhaus-stil, men kanskje litt for clean for min smak.
 
...og enda litt lenger ned i klokkebrønnen ser du FPJ til mange hundre tusen kroner, millionen og 3-4 ganger nypris rett ved grensen til videre dyp galskap. Svøm derfor opp igjen - og du vil passere AP som gisper etter pusten på vei opp sammen med deg.

4bb814f2e8dbfac062525af1f92452a4
 
Redigert:
Hvordan klarer så mange å holde klokken ripefri?! Jeg jobber i nisjebutikk hvor det ofte er fine klokker på håndledd, og om stemningen er god pleier jeg nevne at jeg liker klokken til kunden. Nesten hver gang ser den helt strøken ut, og er noe vedkommende har hatt i mange år. Senest i går, en ripefri Seamaster som var 8 år gammel. Hvordan?! Jeg kjøpte DS-2 i sommer, og den har allerede små merker på samtlige polerte overflater. Jeg har en Seiko jeg kun bruker til pyntet antrekk, og den er full i bruksmerker. Hvordan klarer folk det?!

Svarer meg selv her med samme spørsmålet. I dag har jeg hatt min Grand Seiko i nøyaktig tre (3) uker. Slik ser lenken ut:

phnASEg.jpg

VbSVCnf.jpg


Basert på det jeg ser av andres bilder og salgsannonser, er dette litt utover normalen. Jeg må presisere at dette gjør meg ingen verdens ting, jeg vet at riper kommer og det er tross alt en klokke jeg går med ca. døgnet rundt.

Jeg er rett og slett litt nysgjerrig på menighetens tanker og erfaringer rundt skrammer og riper. Er dette kanskje mer normalt enn jeg tror? Eller er jeg en klokkemishandler? :unsure: :giggle:
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Svarer meg selv her med samme spørsmålet. I dag har jeg hatt min Grand Seiko i nøyaktig tre (3) uker. Slik ser lenken ut:

phnASEg.jpg

VbSVCnf.jpg


Basert på det jeg ser av andres bilder og salgsannonser, er dette litt utover normalen. Jeg må presisere at dette gjør meg ingen verdens ting, jeg vet at riper kommer og det er tross alt en klokke jeg går med ca. døgnet rundt.

Jeg er rett og slett litt nysgjerrig på menighetens tanker og erfaringer rundt skrammer og riper. Er dette kanskje mer normalt enn jeg tror? Eller er jeg en klokkemishandler? :unsure: :giggle:

javisst er du en klokkemishandler, og jeg undres på hvordan du får det til! skjer det i forbindelse med pc-bruk, eller har du eget torturkammer? :rolleyes::mrgreen:
 
  • Haha
Reaksjoner: mr.quick
Svarer meg selv her med samme spørsmålet. I dag har jeg hatt min Grand Seiko i nøyaktig tre (3) uker. Slik ser lenken ut:

phnASEg.jpg

VbSVCnf.jpg


Basert på det jeg ser av andres bilder og salgsannonser, er dette litt utover normalen. Jeg må presisere at dette gjør meg ingen verdens ting, jeg vet at riper kommer og det er tross alt en klokke jeg går med ca. døgnet rundt.

Jeg er rett og slett litt nysgjerrig på menighetens tanker og erfaringer rundt skrammer og riper. Er dette kanskje mer normalt enn jeg tror? Eller er jeg en klokkemishandler? :unsure: :giggle:

Dette er vel normalt for hverdags klokker. Og er hvorfor jeg ikke skjønner bruksklokker med stål-lenke med blankpolerte midtledd, ser jo mye verre ut da . Aqua Terra etc...
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick