Dette tror jeg er gode nyheter. Smart trekk av Rolex å ta dette markedet selv. Da blir vi forhåpentligvis kvitt mesteparten av gråmarkedshandlerne i samme sluket.
Tror ikke det har så mye å si jeg gitt.
Har f.eks. Bjerke sin Vintage & Pre-owned påvirket markedet noe som helst?
Det er vel i praksis det samme konseptet, bortsett fra at man nå eventuelt får Rolex sin anerkjennelse på toppen...
De få hypede objektene som er bra, og bra priset ift. markedet blir revet bort kjapt uansett, og medfører vel hverken rimeligere eller dyrere priser generelt i markedet..
Det virker heller ikke for meg at Bjerke har koblet kjøp/salg sammen som i bilbransjen med innbytte av objekter. Tviler på at Rolex vil gjøre noe tilsvarende. "Kjøp en ny sub, vi tar din gamle sub i innbytte, og betaler deg masse mellomlegg i tillegg....". Kan være noe annet på ikke-hypede modeller dog, vi må vel ikke glemme at Rolex har mye annet enn stål sportsklokker.
Men dette er vel mer en ekstra inntektskilde, og mulighet til å være en "totalleverandør" av tjenester i sitt segment. Kjøp-service-salg...
Men indirekte legitimerer de jo spekulasjon og investering i klokkene om de priser de til "markedspris". Har Rolex og forhandlere egentlig noen gang sagt at de ikke ønsker at folk skal kjøpe klokker som investering? Det er selvsagt hyggelig for de som driver butikk å selge til folk som bryr seg om produktet (og det ene må ikke utelukke det andre), men bryr Rolex (og butikkeiere) seg til syvende og sist - så lenge de får solgt produktene og etterspørselen er skyhøy?