Dagens vin

Guiborat Tethys 16. BdB fra 3 forskjellige GC vinmarker.
Epler og pærer på lukt, citrus og mineralsk på smak. Medium lengde med en salt avslutning. Ikke noe avsmak, men synes denne var litt kjedelig. Savner brioche og gjær, som er det jeg elsker ved champis.
721EFE90-F8B6-47EE-B093-49630933E924.jpeg
 
Ch. De Fieuzal. Lenge siden jeg har drukket skikkelig snadder fra Bordeaux. Drukket til Txogitxu, gul saus og roasted potatoes. Rett i nebbet!
Vinen åpnet seg fint etter noen timer i karaffel, frisk syre og relativt avslepne tanniner, alderen tatt i betraktning. Denne skal jeg kjøpe flere av og prøve å glemme i noe
CDD05F0E-9D85-4B4A-909A-75CA9A88704E.jpeg

F8FAB331-F16D-42DB-931F-E21708A5B26F.jpeg
2EC32D7E-8C9C-405C-B4BB-D75B78D699DE.jpeg
 
Ofte (som regel...) er det bare meg i heimen som har lyst på vin. Ofte kun et glass eller to, eller mindre mengder for å sammenlikne ulike viner opp mot hverandre. Synes en flaske alene fort blir i overkant, så gikk for noen år tilbake til innkjøp av en Coravin. Vel verdt kronene! Da er det også enklere å forsvare noen dyrere flasker til et glass her og der. Plutselig «fordeles» kostnaden utover en måned eller tre. Anbefales!

coravin-model-three-vinsystem-svart.jpg
 
Ofte (som regel...) er det bare meg i heimen som har lyst på vin. Ofte kun et glass eller to, eller mindre mengder for å sammenlikne ulike viner opp mot hverandre. Synes en flaske alene fort blir i overkant, så gikk for noen år tilbake til innkjøp av en Coravin. Vel verdt kronene! Da er det også enklere å forsvare noen dyrere flasker til et glass her og der. Plutselig «fordeles» kostnaden utover en måned eller tre. Anbefales!

coravin-model-three-vinsystem-svart.jpg
Beklager min uvitenhet, men her stiller jeg til kort - kan du forklare konseptet? Vet jeg kan google det osv, men bedre å bruke TS;)
 
Beklager min uvitenhet, men her stiller jeg til kort - kan du forklare konseptet? Vet jeg kan google det osv, men bedre å bruke TS;)

God, gammel menneskelig interaksjon (om enn via internett), er fremdeles det triveligste! Kort fortalt en fancy dings med en patron med argongass i seg. Du fører en nål gjennom flaskens kork, snur flasken over glasset og trykker på knappen til du har ønsket mengde. Vinflasken fylles med tilsvarende mengde argongass, som har konserverende effekt. Dyrt, men velfungerende. Kjøpte min i Nederland for noen år siden, og sparte nærmere 50% takket være gunstig kronekurs.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid

Hvilken av modellene har du?

Snakket med de som styrer en av Norges beste vinbarer, (Territoriet) og de mente en av de første versjonene var mye bedre enn de nyeste. Jeg var godt ned i et glass (for mye) da de fortalte hvilken versjon de hadde og anbefalte, så husker selvsagt ikke modell nummer nå....
 
Hvilken av modellene har du?

Snakket med de som styrer en av Norges beste vinbarer, (Territoriet) og de mente en av de første versjonene var mye bedre enn de nyeste. Jeg var godt ned i et glass (for mye) da de fortalte hvilken versjon de hadde og anbefalte, så husker selvsagt ikke modell nummer nå....

Godt spørsmål! Den var helt ny på markedet, så kan ha vært modell 1. Den er helt enkel og sort. Ser det finnes flere varianter i dag, deriblant med en del ekstrautstyr. Jeg har aldri savnet noe slikt.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Vis vedlegg 242885
2010 er meget god nå!
Har en til men den skal få kose seg noen år til.
Nå er flasken tom og jeg har drukket den over to dager. Vmp sine ansatte fortalte at de hadde drukket den over mange dager og den holdt seg meget godt dag for dag.

Jeg vil derimot si min amatørmessige mening og det er at Reserva fra Contino er vel så god. Kjøpte 2 stk 2014 Reserva for et par år siden og drakk en av dem i 2019. De kostet vel halvparten av den magnum’en fra 2010 men jeg tør påstå; like god.

Nå ser der derimot ut til at de siste 2010 er rensket fra vmp, men greit å ha med seg til neste påske.
 
Nå er flasken tom og jeg har drukket den over to dager. Vmp sine ansatte fortalte at de hadde drukket den over mange dager og den holdt seg meget godt dag for dag.

Jeg vil derimot si min amatørmessige mening og det er at Reserva fra Contino er vel så god. Kjøpte 2 stk 2014 Reserva for et par år siden og drakk en av dem i 2019. De kostet vel halvparten av den magnum’en fra 2010 men jeg tør påstå; like god.

Nå ser der derimot ut til at de siste 2010 er rensket fra vmp, men greit å ha med seg til neste påske.

Måtte prøve en til biff. Det var midt i blinken. (y)

20210404_173324.jpg