Dagens vin

coravin-model-three-vinsystem-svart.jpg

Hvilken av modellene har du?

Snakket med de som styrer en av Norges beste vinbarer, (Territoriet) og de mente en av de første versjonene var mye bedre enn de nyeste. Jeg var godt ned i et glass (for mye) da de fortalte hvilken versjon de hadde og anbefalte, så husker selvsagt ikke modell nummer nå....

Hvilken av modellene har du?

Snakket med de som styrer en av Norges beste vinbarer, (Territoriet) og de mente en av de første versjonene var mye bedre enn de nyeste. Jeg var godt ned i et glass (for mye) da de fortalte hvilken versjon de hadde og anbefalte, så husker selvsagt ikke modell nummer nå....

Godt spørsmål! Den var helt ny på markedet, så kan ha vært modell 1. Den er helt enkel og sort. Ser det finnes flere varianter i dag, deriblant med en del ekstrautstyr. Jeg har aldri savnet noe slikt.

• Liker
Reaksjoner: gullet
Vis vedlegg 242885
2010 er meget god nå!
Har en til men den skal få kose seg noen år til.
Nå er flasken tom og jeg har drukket den over to dager. Vmp sine ansatte fortalte at de hadde drukket den over mange dager og den holdt seg meget godt dag for dag.

Jeg vil derimot si min amatørmessige mening og det er at Reserva fra Contino er vel så god. Kjøpte 2 stk 2014 Reserva for et par år siden og drakk en av dem i 2019. De kostet vel halvparten av den magnum’en fra 2010 men jeg tør påstå; like god.

Nå ser der derimot ut til at de siste 2010 er rensket fra vmp, men greit å ha med seg til neste påske.

Nå er flasken tom og jeg har drukket den over to dager. Vmp sine ansatte fortalte at de hadde drukket den over mange dager og den holdt seg meget godt dag for dag.

Jeg vil derimot si min amatørmessige mening og det er at Reserva fra Contino er vel så god. Kjøpte 2 stk 2014 Reserva for et par år siden og drakk en av dem i 2019. De kostet vel halvparten av den magnum’en fra 2010 men jeg tør påstå; like god.

Nå ser der derimot ut til at de siste 2010 er rensket fra vmp, men greit å ha med seg til neste påske.

Måtte prøve en til biff. Det var midt i blinken. (y)

20210404_173324.jpg

Gikk igjennom disse på nyårsaften og konkluderte med at Senez er den mest interessante av trioen.
Heidsieck er god, ren, hvass og stilfull. Men jeg liker veldig godt karakteren Senez presenter her.

noen som har tips til andre champagner med samme trekk og stil? Alder har jo åpenbart noe med saken å gjøre her, men jeg kan jo ikke bare kjøpe gammel skumpa blindt? Eller?

Har forøvrig fylt opp godt av 08 DP før noen legger den her. ;)

Den tredje var også god, men den var såpass eplete i stilen at det nesten var for meget. Kanskje den hadde glitret mer uten selskap av de andre der, men hvem vet..

Rødvinen var Moldovansk(?), interessant, full av vanilje og frukt. Ingen utpreget drittsmak der altså.Vis vedlegg 228510
Da har jeg endelig funnet en god kandidat i stil med Senez 2002. Riktignok noe friskere syre men litt av den modne stilen.
Piollot Pere Come des Tallants 2017:
4E1FB801-4AB0-4469-9AA6-1AB796B9E0EC.jpeg

Å
Drakk «Spørsmålstegnet» i kveld. God «drikkevin» - mye frukt og nokså saftig. Litt snerp i ettersmaken. Forstår det som det kan være en viss flaskevariasjon. Denne smakte langt mer enn prisen!
Åpenbart store flaskevariasjoner. Den den jeg hadde var syrefest. Ikke veldig imponert.

• Liker
Reaksjoner: Vidar