Dagens vin

Da fikk jeg tømt det lokalet polet for 2008.

775F53C3-0F1D-4D16-A1F7-85D57106CB97.jpeg
 
Gikk igjennom disse på nyårsaften og konkluderte med at Senez er den mest interessante av trioen.
Heidsieck er god, ren, hvass og stilfull. Men jeg liker veldig godt karakteren Senez presenter her.

noen som har tips til andre champagner med samme trekk og stil? Alder har jo åpenbart noe med saken å gjøre her, men jeg kan jo ikke bare kjøpe gammel skumpa blindt? Eller?

Har forøvrig fylt opp godt av 08 DP før noen legger den her. ;)

Den tredje var også god, men den var såpass eplete i stilen at det nesten var for meget. Kanskje den hadde glitret mer uten selskap av de andre der, men hvem vet..

Rødvinen var Moldovansk(?), interessant, full av vanilje og frukt. Ingen utpreget drittsmak der altså.
6E389372-5072-473C-86ED-EF467CE4C6C3.jpeg
 
Gikk igjennom disse på nyårsaften og konkluderte med at Senez er den mest interessante av trioen.
Heidsieck er god, ren, hvass og stilfull. Men jeg liker veldig godt karakteren Senez presenter her.

noen som har tips til andre champagner med samme trekk og stil? Alder har jo åpenbart noe med saken å gjøre her, men jeg kan jo ikke bare kjøpe gammel skumpa blindt? Eller?

Har forøvrig fylt opp godt av 08 DP før noen legger den her. ;)

Den tredje var også god, men den var såpass eplete i stilen at det nesten var for meget. Kanskje den hadde glitret mer uten selskap av de andre der, men hvem vet..

Rødvinen var Moldovansk(?), interessant, full av vanilje og frukt. Ingen utpreget drittsmak der altså.Vis vedlegg 228510
Hva med Pol Roger? Har selv et par Brut Vintage 2012 som skal lagres noen år. Bør vel være i omtrentlig samme gate.
 
Årlig justering eller er det nye moms/toll-regler?

Aner ikke. Men vil tro det har noe med tilgang og etterspørsel. 2002 har vært solgt i flere omganger de siste åtte, ti årene. Er også en rimelig god årgang
 
Gikk igjennom disse på nyårsaften og konkluderte med at Senez er den mest interessante av trioen.
Heidsieck er god, ren, hvass og stilfull. Men jeg liker veldig godt karakteren Senez presenter her.

noen som har tips til andre champagner med samme trekk og stil? Alder har jo åpenbart noe med saken å gjøre her, men jeg kan jo ikke bare kjøpe gammel skumpa blindt? Eller?

Har forøvrig fylt opp godt av 08 DP før noen legger den her. ;)

Den tredje var også god, men den var såpass eplete i stilen at det nesten var for meget. Kanskje den hadde glitret mer uten selskap av de andre der, men hvem vet..

Rødvinen var Moldovansk(?), interessant, full av vanilje og frukt. Ingen utpreget drittsmak der altså.Vis vedlegg 228510

Enig når det gjelder Senez og lurer på det samme. Veldig kraftig og «mørk» smak.
Heidsieck hadde jeg ute et sted før jul. Litt skuffet av den pga tydelig ungt gjær-preg, litt som fersk nyhevet gjærdeig. Skal den være slik? Har lagt 2 på lager pga anbefalinger dog men åpnes ikke de første årene.
 
  • Liker
Reaksjoner: ArneBru
Gikk igjennom disse på nyårsaften og konkluderte med at Senez er den mest interessante av trioen.
Heidsieck er god, ren, hvass og stilfull. Men jeg liker veldig godt karakteren Senez presenter her.

noen som har tips til andre champagner med samme trekk og stil? Alder har jo åpenbart noe med saken å gjøre her, men jeg kan jo ikke bare kjøpe gammel skumpa blindt? Eller?

Har forøvrig fylt opp godt av 08 DP før noen legger den her. ;)

Den tredje var også god, men den var såpass eplete i stilen at det nesten var for meget. Kanskje den hadde glitret mer uten selskap av de andre der, men hvem vet..

Rødvinen var Moldovansk(?), interessant, full av vanilje og frukt. Ingen utpreget drittsmak der altså.

Hva med Pol Roger? Har selv et par Brut Vintage 2012 som skal lagres noen år. Bør vel være i omtrentlig samme gate.


Pol Roger 2012 er en mye mer elegant vin enn Cristian Senez, så blir vanskelig å sammenligne.
Den er også betydelig yngre, og trenger en god del år i kjelleren før den er moden.
Dessuten tror jeg 2012 er utgått. Mulig den ligger igjen på noen polhyller rundt omkring.:unsure:

Av de jeg kommer på i farten kan du prøve Pierre Paillard 2008. Dette er i utgangspunktet en bedre champagne, og vil nok kunne modnes til en helt fantastisk vin i løpet av noen få år.
Ellers kan du prøve Bollinger RD.
Her får du moden vin som samtidig har beholdt en herlig friskhet.
Den er dessverre i en langt høyere prisklasse, men også i en helt annen liga når det gjelder kvalitet.:)

Uansett er det vanskelig å finne såpass moden vin i denne prisklassen.
2002 var jo et knallår i Champagne, så du kan vel nesten bare kjøpe blindt hvis du skulle kommer over en flaske.

Edit; Charles Heidsieck 2008 er også et alternativ, men tror dessverre den er umulig å få tak i.
 
  • Liker
Reaksjoner: ilpadrino
Pol Roger 2012 er en mye mer elegant vin enn Cristian Senez, så blir vanskelig å sammenligne.
Den er også betydelig yngre, og trenger en god del år i kjelleren før den er moden.
Dessuten tror jeg 2012 er utgått. Mulig den ligger igjen på noen polhyller rundt omkring.:unsure:

Av de jeg kommer på i farten kan du prøve Pierre Paillard 2008. Dette er i utgangspunktet en bedre champagne, og vil nok kunne modnes til en helt fantastisk vin i løpet av noen få år.
Ellers kan du prøve Bollinger RD.
Her får du moden vin som samtidig har beholdt en herlig friskhet.
Den er dessverre i en langt høyere prisklasse, men også i en helt annen liga når det gjelder kvalitet.:)

Uansett er det vanskelig å finne såpass moden vin i denne prisklassen.
2002 var jo et knallår i Champagne, så du kan vel nesten bare kjøpe blindt hvis du skulle kommer over en flaske.

Edit; Charles Heidsieck 2008 er også et alternativ, men tror dessverre den er umulig å få tak i.
Whops, gikk litt fort i svingen der. Trodde spørsmålet var en vin som var lik Heidsieck, derfor jeg foreslo Pol Roger. Godt mulig 2012 ikke er å få tak i lengre. Senez har jeg aldri smakt, så da kan jeg dessverre ikke uttale meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og ArneBru
Pol Roger 2012 er en mye mer elegant vin enn Cristian Senez, så blir vanskelig å sammenligne.
Den er også betydelig yngre, og trenger en god del år i kjelleren før den er moden.
Dessuten tror jeg 2012 er utgått. Mulig den ligger igjen på noen polhyller rundt omkring.:unsure:

Av de jeg kommer på i farten kan du prøve Pierre Paillard 2008. Dette er i utgangspunktet en bedre champagne, og vil nok kunne modnes til en helt fantastisk vin i løpet av noen få år.

Takk for tipset, da blir det en tur til Aker Brygge. :)
 
Noen som fikk med seg noe interessant fra dagens slipp? Hadde en plan, men slapp ikke inn før 08:30, og da var de fleste godbitene utsolgt.
Samme her. Hadde store planer. Men.. kønummer 5800 etterfulgt av feilmelding og rykk tilbake til start. Trøstet meg med det som var tilgjengelig av gresk og østerriksk snadder pluss denne som fikk 5 stjerner av Ronold: "Frisk, typeriktig og tiltalende regionalburgunder med innslag av epler, smør, lime og et streif av fat på duft. Middels fyldig vin med kremete tekstur, fin syre, god lengde og limepreget finish. Et funn til prisen."

Det positive er at det ble billigere enn planlagt.

P.S.: Den er fortsatt tilgjengelig.
Screenshot_20210108-210401_Vinmonopolet.jpg