Passaround 2020

Weiss Felt klokke, 1150.- $

1586281715465.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og krille
Vi ligger litt bak skjema pga presserende familiære aktiviteter, men nå er avstemningen åpnet. Den ligger her, og er åpen i en uke. Etter at avstemningen er avsluttet vil det bli påmelding og så er vi i gang! Stem i vei!
 
Jeg fikk altså Passaroundklokken 2020 i hus i går, etter en kjapp sykletur og meget hyggelig overlevering. Jeg har kun hatt den på armen noen øyeblikk, men førsteinntrykket er veldig bra! Flott klokke, den blå farven på skiven og den (keramiske!) bezelen er virkelig innertier, og gjør svært mye for at dette skal bli vellykket. Jeg liker designet på skiven godt, de store tallene liker jeg mye bedre enn jeg hadde trodd. Grundigere review kommer etterhvert.

Noen kjappe bilder:
IMG_1485.JPEG
IMG_1497.JPEG
IMG_1501.JPEG
IMG_1502.JPEG
IMG_1507.JPEG
IMG_1509.JPEG
IMG_1512.JPEG
IMG_1521.JPEG
IMG_1523.JPEG
 
Påmeldingen er over, og vi har 30 heldige som skal få prøve seg på en Autavia i nær framtid.

Listen ser slik ut - merk at dette IKKE er rekkefølgen den skal rundt i, den skal jeg avklare veldig snart:

RankPoengBrukernavn
1​
100​
Rød
2​
98​
krille
2​
98​
Greg
2​
98​
TomB
5​
91​
Qwestern
6​
84​
Oddemann
7​
78​
Preben Lidi
8​
76​
chronometer
8​
76​
Hugo Cabret
10​
73​
fredskijj
10​
73​
westmouth
12​
72​
Kenneth R
12​
72​
chrbir
14​
69​
Suften
14​
69​
MrFinale
16​
65​
Audjoh
16​
65​
bragemann
18​
63​
twt2
18​
63​
Vasbotten
20​
49​
Alinoe
21​
35​
rolf s
21​
35​
Larsnie
23​
33​
maretranquillitatis
23​
33​
EspenK
25​
32​
BosseSvenson
25​
32​
Tobydobi
27​
31​
EivindR
28​
30​
Goatboy
29​
29​
Ohmega
30​
11​
Aryanbanitalebi

Epost om innnbetaling kommer straks, så regner jeg med klokken er hos førstemann ila neste uke.
 
Påmeldingen er over, og vi har 30 heldige som skal få prøve seg på en Autavia i nær framtid.

Listen ser slik ut - merk at dette IKKE er rekkefølgen den skal rundt i, den skal jeg avklare veldig snart:

RankPoengBrukernavn
1​
100​
Rød
2​
98​
krille
2​
98​
Greg
2​
98​
TomB
5​
91​
Qwestern
6​
84​
Oddemann
7​
78​
Preben Lidi
8​
76​
chronometer
8​
76​
Hugo Cabret
10​
73​
fredskijj
10​
73​
westmouth
12​
72​
Kenneth R
12​
72​
chrbir
14​
69​
Suften
14​
69​
MrFinale
16​
65​
Audjoh
16​
65​
bragemann
18​
63​
twt2
18​
63​
Vasbotten
20​
49​
Alinoe
21​
35​
rolf s
21​
35​
Larsnie
23​
33​
maretranquillitatis
23​
33​
EspenK
25​
32​
BosseSvenson
25​
32​
Tobydobi
27​
31​
EivindR
28​
30​
Goatboy
29​
29​
Ohmega
30​
11​
Aryanbanitalebi

Epost om innnbetaling kommer straks, så regner jeg med klokken er hos førstemann ila neste uke.
Stas å få vere med. Gleder meg :) :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
OK, en litt uforutsatt hektisk uke på jobb, 1.mai-helg med familien og et par usedvanlig trege betalere har gjort at ting ikke gikk såpass på skinner at jeg fikk klokken avgårde til førstemann i forrige uke. Men nå har den siste tregingen våknet, og vi er klare. Her er rekkefølgen klokken skal følge:
NummerBrukernavnOmråde
1TomBMidt
2MrFinaleMidt
3OhmegaMidt
4BosseSvensonMidt
5VasbottenNord
6maretranquillitatisNord
7RødSør
8westmouthSør
9EspenKSør
10Preben LidiSør
11OddemannNordvest
12chrbirNordvest
13TobydobiNordvest
14Kenneth RVest
15AryanbanitalebiØstlandet
16GregØstlandet
17EivindRØstlandet
18GoatboyØstlandet
19Hugo CabretØstlandet
20chronometerØstlandet
21fredskijjØstlandet
22SuftenØstlandet
23AudjohØstlandet
24AlinoeØstlandet
25rolf sØstlandet
26LarsnieØstlandet
27bragemannØstlandet
28QwesternØstlandet
29twt2Østlandet
30krilleØstlandet
Jeg skal forsøke å få klokken avgårde til @TomB ila en dag eller to, så er vi i gang!
 
Akkurat nå har jeg veldig lyst på ny klokke, så dette kom på et veldig bra tidspunkt :) Kanskje noen dager med denne på armen demper lysten og sparer meg for noen kroner :)
Da er klokken pakket, og følgebrevet skrevet. Klorer snart ned noen ord om klokken, og forsøker å sende i morgen om jeg kommer meg fra hjemmekontoret noen minutter.
 
Jeg må vel forsøke å si noen ord om Autaviaen nå som den er på vei.

Jeg kan med en gang si at jeg liker den. Godt. Det er en solid, pen, velbygget klokke med god finish, gode designvalg og tilsynelatende god byggekvalitet.

Denne klokken er Tag Heuers forsøk på å få til noe i mellomsjiktet, noe som kan konkurrere minst et par klasser over kaoset som er Formula 1-linjene, og kanskje én klasse over Aquaracer, Carrera og Monaco-linjene, samtidig som de holder seg godt under 50000 kr. Ved å dra opp det gamle, hederlige navnet Autavia kobler de seg samtidig litt på retro-bølgen som har ridd klokkeverdenen de siste årene. Denne klokken har lite med de tradisjonelle Autaviaene å gjøre. Av den grunn er det sikkert mange purister som vrir seg i vrede og synes at dette er tull og gravrøveri og bare juks. Jeg er ikke så opptatt av sånt, og synes navnet er helt fint.
IMG_1632.JPEG


Basics først - 42 mm kasse, klassisk trehånds klokke med dato. For mine pinglete håndledd er dette faktisk ørlitt stort. Jeg hadde syntes en mm eller to i minus hadde plassert denne midt i sweet spot. Ikke for det, størrelsen er ikke verre enn at jeg synes den er behagelig å gå med og jeg har vent meg til størrelsen uten problemer, ja til og med blitt litt glad i den tror jeg... Jeg vet jo at mange liker 42mm godt, så jeg tror de fleste vil synes størrelsen er nær optimal.
IMG_1615.JPEG

Sammenlikning med PO 42mm og 16610LV.

Inne er det Tag Heuers kronometersertifiserte Cal 5, noe som i praksis er et ETA2824 eller Sellitta SW200 med kronometersertifikat og Tag-rotor. Det er ikke noen måte å finne ut hva som er i denne klokken, og det har ikke noe å si. Verket er bunnsolid, reparerbart, driftsikkert og man kan nok ikke forvente in-house i denne prisklassen. Jeg har ikke målt hvor presist det går, det kan sikkert noen andre gjøre. Jeg har ikke hatt behov for å stille klokken den uken jeg har gått med den nå.
IMG_1628.JPEG


Klokken kommer på en brun skinnrem med en signert spenne. Remmen er svært myk og behagelig, klokken sitter som en drøm på min arm. Remmen har sånne sneppfester, så det er bare å klikke den av. Pinnene ser ikke ut til å ville komme ut, uten at jeg har prøvd veldig - så jeg tror de sitter fast, noe som begrenser hvilke remmer man kan sette på.
IMG_1595.JPEG

Remfeste.

Jeg er imidlertid noe skeptisk til kvaliteten på remmen. Den bærer preg av bruk etter en uke på min arm, så det skal bli spennende å se hvordan den ser ut etter et års bruk. Alternativt kan man få den på lenke, men den modellen er utsolgt (og vel så det), og kom derfor ikke i betraktning denne gang.
IMG_1621.JPEG


Skiven er mørk blå, i det jeg synes er en veldig heldig utførelse. Den er noe mørkere ut mot kantene, med en lysere sjattering i senter. Jeg synes dette funker veldig godt, og kontrasten mot de hvite tallene og viserne gir veldig god lesbarhet. Dato klokken seks synes jeg er en heldig plassering, og burde etter min mening vært obligatorisk og lovpålagt (for alle).
IMG_1580.JPEG

På en Froskemann-rem. Her ser man skiven i mørkt og lysere blå.

Bezelen er keramisk og veldig tynn, noe jeg liker godt, da det gir mer plass til skiven. Den tar dermed ikke så mye plass og oppmerksomhet, men rammer inn helheten på en fin måte.. Dette er ingen dykker, så den går begge veier, og er minuttmarkert. Blåfargen på bezelen er nydelig, og står veldig godt til remmen!
IMG_1624.JPEG


Kronen er stor og god, lett å gripe, og også signert - det liker vi! Her kunne de imidlertid godt kostet på seg en screw down-funksjon. Vi snakker bare 100m WR, men likevel hadde det føltes tryggere om kronen satt fast i det daglige. Automatisk og presist verk gir ikke noe behov for daglig fikling likevel.
IMG_1626.JPEG


Jeg vil gjerne nevne baksiden - den er flott! En stor propell med graveringer rundt dekorerer hele lokket. Verket rettferdiggjør ikke noen glassbakside likevel, så det er kult at de koster på seg å pynte litt bak.
IMG_1630.JPEG


Oppsummert - dette liker vi! Jeg ville gjerne hatt den på lenke, og de kunne kostet på seg screw down. Utover det er det en nydelig klokke, ukomplisert, pen, tøff og velbygd. Lenge siden jeg har ønsket meg en Tag Heuer, but here we are!
IMG_1633.JPEG

Passer godt til jeans!