Hvilken brukte du mest i 2019?

2F1C759E-037C-4A7C-BA6B-DAA063B08F77.jpeg
Denne fikk så godt som all tid, minus noen anledninger.

• Liker
Reaksjoner: aksgro og urtid
Bra tråd! (Beklager på forhånd manglende bilder...)

Mitt 2019 inneholdt et visst antall klokker som ikke lenger er hos meg, og fordi det ble handlet en del nytt er det litt vanskelig å ha god empiri her. Men magefølelsen tilsier slik fordeling:

1. Rolex sub date
2. Panerai Luminor 510
3. Seiko skx007
4. IWC Portugieser Chronograph
5. Tudor Black Bay
6. Omega Speedmaster
7. Panerai Luminor 1312

Appen er nå lastet ned og oppdatert for de to første dagene i 2020, så da skal jeg stille med mer nøyaktig data i januar 2021 ;)

Jeg brukte min Rolex Submariner 5513 fra 1983 mest. Det er en klokke som alltid gir go’ følelsen når den kommer på armen. Den er enkel uten dato og med kun to linjer på skiven. Tåler alt og er robust samtidig som den er stilig. Den har et tidløst design og fungerer veldig bra både til dress og til fritidsklær. En perfekt allrounder som jeg bruker til alt.

ADF78AE3-E36C-40F8-B4C7-5D1719368E80.jpeg

Har ingen fancy app til det. Prøver å fordele brukstiden jevnt. Tror nok seiko blir litt mer brukt enn over-hype klokker.

• Liker
Reaksjoner: robert A
Jøss, var ikke klar over at noen har laget en app for å tracke eget klokkebruk :D Men jeg har uansett Android-telefon, så jeg må ta det på gefühlen. Justert for at jeg ikke har hatt alle gjennom hele 2019, lander jeg på dette som top 5:

1. Omega Dynamic Chrono
2. Hamilton LED/QED
3. Omega Speedmaster
4. Rolex Explorer 214270
5. G-Shock GW-5000

Artig med tilbakeblikk, får en til å reflektere over hva man bruker mest, og hvorfor. Av de mekaniske urene er det som kjent enklere å hive på seg en no-date så lenge man ikke har alle liggende i winder :) De fleste som kommer lengre ned på listen har dato/dag-funksjon, ved ettertanke...
OmegaDynamic01.jpg

OmegaDynamic02.jpg

Redigert:
Jeg har alltid vært tilhenger av å lage ting selv. Derfor har det, i mange år, vært Excel som har tracket mitt klokkebruk. Det har ikke blitt de store endringene på toppen, men i del lavere brukstallene har det endret seg litt.
2019.png

Litt artig å år var at det endte opp med en ytterst knepen seier for Rolex'en….

8
Ny fil for 2020 er laget....

Jeg har alltid vært tilhenger av å lage ting selv. Derfor har det, i mange år, vært Excel som har tracket mitt klokkebruk. Det har ikke blitt de store endringene på toppen, men i del lavere brukstallene har det endret seg litt.
Vis vedlegg 176197

Litt artig å år var at det endte opp med en ytterst knepen seier for Rolex'en….

8
Ny fil for 2020 er laget....
Da kan jo du kanskje lage en mal til oss som ikke liker å lage ting selv? :)

For min del ble vinneren på armtidsfronten i år, som i fjor, som året før osv. helt siden 2007 eller deromkring - en 42mm Omega Planet Ocean 2201.50.

Hvorfor? Jo, det er uret som har vært med på 'alt' - offshore, bading og herjing, mekking, snekring - alt mulig. I tillegg er den (synes jeg!) akkurat passe stor for mitt håndledd, og lenken er omtrent det mest komfortable jeg noensinne har hatt på.

Tror det er delt andreplass - mellom en Speedy Pro og en Seiko Cocktail Time. Lenger nede i listen finner man innsmett av ulike slag - en Sinn 656, en Sinn 903, (7750) en Breitling Shark (også 7750), en Tissot Navigator, en Seamaster GMT Great White, en Certina DS...

Om ikke husbyggeprosjektet vi er i gang med tar helt av, antar jeg at en Grand Seiko kan kjempe med POen om førsteplassen om et års tid. Det legges nå unna litt penger hver måned med sikte på å anskaffe en av 3-4 modeller, litt avhengig av hva som dukker opp til riktig pris og tid.

Mest brukt i 2019 var lett denne lille rakkeren her. Solgt til fordel for andre hyggelige tidsfordriv.

Nå om dagen har jeg bare en SKX007 i mitt eie. Fantastisk klokke. Interessant, og ikke minst litt jævlig, hvordan den klokka føles like godt på armen som en 372.

IMG_0307.JPG

Mest armtid i året som er gått:
1. Tudor North Flag. Uovertruffen turklokke, ferieklokke og jobbklokke.
2. 14060. Passer til alt. Og brukes mye. Desidert mest brukt i høst.
3. Omega SM Banana.
4. Tudor BB, TT.
5. Omega Genève Dynamic.
6. PAM 390.
7. Omega Seamaster Americas Cup.
Samboer har lagt beslag og justert inn BB36 og Air King. Så disse har jeg ikke fått benyttet overhode...

• Liker
Reaksjoner: netrom71 og Grendel