Hvilken brukte du mest i 2019?

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
809
Sted
Oslo
Hei,

"Alle" klokkebloggene har en sånn oversikt, og jeg tenkte det kunne være moro å ha det her også.
Så spørsmålet er kort og godt:
Hvilken/Hvilke klokker brukte du mest i fjor, og hvorfor?

Jeg starter likegodt selv. I Fjor førte jeg statistikk over hvilken klokke jeg brukte hver dag. Resultatet er omtrent som forventet, her er topp tre:
På tredje plass med 14,3% av armtiden: Nomos Club
På andre plass med 15,9% av armtiden: Tutima Pacific
Tata! Vinner er med 29,7% av tilgjengelig armtid: Grand Seiko sbgx61!
91DB465A-7961-433B-A2FE-57781BE0D1C9.jpeg


Vinneren vant fordi det er overlegent den mest anvendelige klokka jeg har. Den går til alt, alltid. Det er ikke flyger, dykker, militær eller høvleriarbeiderklokke, men en klokke med tid og dato. Dernest er den utrolig flott, og jeg kan alltid bruke litt tid på å studere skiva eller viserne. Til slutt er den kvarts (gisp) og er alltid klar til bruk. I mine interne klokkeregler er det sånn at hvis jeg lurer på hvilken klokke jeg skal bruke skal jeg bruke Grand Seikoen.

Turtimaen er kul, tøff og litt militær. Den er "den offisielle ferieklokka" og klatrer dermed automatisk opp på listen. Nomos Club er bare så fin!. Etter disse tre kommer det en gjeng av ulike mer eller mindre vintage Seikoer. "Ikke brukt klokke" kommer på en sjuende plass takket være dugg i Tutimaen på ferie.

Utover det ser jeg andre morsomme ting som at jeg har maksimalt brukt samme klokke 16 dager i strekk (Grand Seiko) I august har jeg bare to ulike oppføringer, Grand Seiko og Ikke brukt klokke. Det var klokkefastemåneden. 62 ganger i fjor brukte jeg en klokke en dag før jeg byttet, 51 ganger to dager i strekk. I snitt gikk jeg med samme klokke 3,4 dager i strekk.

Hva er din mest brukte i 2019?

Lars Birger
 
Redigert:
Vinneren ble Grand Seiko SBGM211 med hele 76 dager.
Ellers får dressklokkene overraskende mye bruk med hele 29 dager :p
Ellers er det skremmende å se hvor lite armtid enkelte klokker får #iLandsProblem o_O

Forøvrig veldig betryggende å se at flere driver med denne sære kartleggingen ;)
 
Redigert:
Hva er det slags app dere bruker?

«OnMyWrist»
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen og Furch
Har lastet ned app og startet logføring fra nyttår. Kommer sterkere tilbake neste år :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Furch
Ikke noen tvil her. Den mest brukte er SeaDwelleren. Den er med over alt. Over og under vann, og i lufta :)
1332562B-5F2F-4185-BD36-4E3A7FDE61D2.jpeg


Når den, etter 20 år, var innom Urmaker Bjerke for en kjapp service;
ble det den gamle Omegaen som jeg arvet etter min far som var på armen noen uker.
 
Interessant tråd! Fører ikke statistikk, men må si at den app’en må sjekkes ut :) Mulig jeg akkurat har skaffet meg enda en tidstyv for 2020? Har likevel såpass god oversikt at jeg lett kan rangere bruken i 2019:

1. Rolex YM 116622
2. Panerai Luminor 510
3. Rolex Daytona 116500LN
4. Omega Seamaster Aqua Terra 41,5

Grunnen til at Daytona havner på 3. plass, er den enkle grunn at jeg kjøpte den i slutten av mai ;) Den hører nok hjemme på 1. plass...
 
Har lastet ned app nå, mulig det kommer statistikk om et år. Er nok Speedmaster som ble mest brukt hos meg. Var den eneste klokken jeg hadde i flere mnd. I år er det vel fare for at det blir Alpinisten som blir mest brukt siden det er arbeidsklokken, hvis den blir værende hele året da vel og merke.
 
Interessant tråd! Fører ikke statistikk, men må si at den app’en må sjekkes ut :) Mulig jeg akkurat har skaffet meg enda en tidstyv for 2020? Har likevel såpass god oversikt at jeg lett kan rangere bruken i 2019:

1. Rolex YM 116622
2. Panerai Luminor 510
3. Rolex Daytona 116500LN
4. Omega Seamaster Aqua Terra 41,5

Grunnen til at Daytona havner på 3. plass, er den enkle grunn at jeg kjøpte den i slutten av mai ;) Den hører nok hjemme på 1. plass...
Det som tar tid er å registrere klokkene i samlingen første gangen du starter appen. Deretter setter appen på et varsel når du måtte ønske på døgnet hvor du da logger inn og merker klokka du bruker. Tar mellom 5-15sek hver dag så blir i så fall kun en mini tidstyv ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og eidehelg
Har nå lastet ned appen og skal registrere bruken. Jeg tror det er min Speedmaster og Seamaster som er mest brukt, men jeg aner ikke hvordan det fordeler seg.
Jeg roterer stort sett etter innfallsmetoden. Når jeg har på en klokke tenker jeg stadig: "Jeg trenger jo ikke flere enn denne!" Så kommer jeg på å bytte, og oppdager at "Jeg trenger jo ikke flere enn denne..."
 
Fører ikke statistikk, men det er lett Speedmasteren som har fått mest armtid (default-klokka for nesten alle arbeid-på-kontor-dager)