I kraftig villrede..

Kun en - hvilken?

  • Omega Seamaster 42mm PO8500 sort

    Stemmer: 39 28,3%
  • Omega Seamaster 300 sort

    Stemmer: 14 10,1%
  • Seiko GS SBGA029/031

    Stemmer: 19 13,8%
  • Rolex Explorer 2 sort skive

    Stemmer: 66 47,8%

  • Antall stemmer
    138
  • Avstemningen stengte .
Etter min mening er det kun PO og Explorer som kan konkurrere her.. Begge er strålende på hver sin måte. Klarer du størrelsen og topptungheten til PO, så er den et godt valg. Personlig ville jeg utvilsomt gått for Exploreren..
 
CF57FA0C-BD5D-4E52-836F-89ED38CDD476.jpeg

Hvorfor? Den ligger bedre på armen enn PO, to tidssonner og har masse flott DNA i seg. I tillegg til dette, så er jo en Rolex:D
 
Her var enormt mange gode og interessante tilbakemeldinger og poeng, så tusen takk for det! Skal ta de med meg og lese mer inngående senere idag.

Jeg har ennå til gode å teste Exp2 på armen, så det gjenstår før jeg kan danne meg et inntrykk av de alle.
@Fredrik4628 har du din ennå? :D
 
Jeg støtter tipsene om å ikke redusere til kun en klokke. Kun en klokke, det høres ut som galskap.. Et par, eller tre/ fire bør det være... men da er du kanskje like langt? :p

Uansett min stemme gikk til PO, uten at jeg har eid eller testet noen av dem.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Hei,

Mitt valg ble Explorer 2,( litt fordi at jeg har stor sans for Rolex, og at den vil holde seg greit i verdi), men støtter opp om at det å bare ha en klokke kan bli tøft i lengden:) I denne bransjen er det kjekt å bytte litt i løpet av dagen..Av egen erfaring så har jeg vært igjennom flere bølgedaler, i løpet av de 7 årene jeg har vært hekta:). Har aldri hatt mer enn 5 i boksen, men får alltid en åpenbaring om å selge meg ned til en, før jeg bytter ut denne i flere etterhvert....Dette har skjedd altfor mange ganger. Har en Seiko og en Datejust nå, og var sikker på at dette var endgame for meg. Men det tok dessverre ikke lenger enn et par uker etter siste kjøp, før jeg la en ny spareplan mot en ny klokke:) Det skrives at jakten er halve gleden, og det sier jeg meg enig i, men så er det det å glede seg over det en har også.

Du har jo en flott samling dykkere nå, så mitt tips er å beholde den du har mest godfølelse for, og så kjøpe en av de nevnte alternativene utenom som du liker best. Deretter spare videre til nye klokkemål:)

Lykke til med valgene!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Først av alt ville jeg nok ventet til etter Basel for å se om det lanseres noe nytt snadder som kanskje frister mer enn klokkene du allerede har listet opp. Vi er jo bare noen uker unna.

Ellers har jeg tidligere gjort det samme som du nå planlegger, altså å selge unna de rimelige klokkene i samlingen for å konsolidere til en eller flere dyre under antagelsen at en dyr klokke automatisk vil gjøre de billige uinteressante, og vil "ta over" plassen i klokkeboksen. Dette har alltid vist seg å være en feilaktig presumsjon. Det viser seg at en klassisk dykkerklokke fra Seiko, som for eksempel en SKX007, med sin veldig bestemte egenart er like kjekk å ha i samlingen selv om klokkeboksen plutselig inneholder en Submariner eller en Planet Ocean. For eksempel vil en en Seiko "Turtle", med sin vintage-estetikk og puteformede kasse gi en helt annen følelse og et helt annet uttrykk på armen enn en PO, med sin keramiske bezel og moderne industrielle linjer. De adresserer hver sin forskjellige kløe, og prisforskjellen er i så måte irrelevant.

Jeg ville beholdt et par av de rimeligere klokkene du allerede har for variasjonens skyld. Dette er i det hele tatt en god måte å unngå "flippesyken" på, noe jeg var kraftig smittet av i noen år da jeg jaget fra den ene dyre klokken til den andre. Kjøp heller én dyr klokke som du virkelig liker og har tenkt igjennom alle fordeler og ulemper ved, og som du kan forsvare økonomisk, og gi denne variasjon i boksen med et par rimeligere klokker som ikke treffer samme bruksområde. Bestem deg så for at du ikke skal selge noen av disse klokkene, men tenk heller at du skal ta deg tid til å sakte men sikkert bygge på samlingen når lyst og økonomi endelig gir grønt lys til et nytt tilskudd.

Et eksempel på en typisk klokketrio valgt ut med denne filosofien kunne være:

Omega Speedmaster
Seiko Turtle
Hamilton Khaki Field


Et trespann som gir stor variasjon i sjanger og som vil dekke de fleste behov, og som fungerer som en god platform å bygge videre på.
 
Redigert:
Jeg synes nå det er en god idé å redusere ned til kun en dyr klokke, men det krever jo at du virkelig tenker gjennom det før du selger alt og kjøper drømmeklokken, ellers havner man nok fort tilbake på kjøret.

Det viktigste, og kanskje mest oversette er passform og bærecomfort!

Selv om en klokke er pen, teknisk kompetent og/eller kul, så vil den aldri gjøre deg til en en-klokkemann med mindre den sitter godt og "blir ett" med armen.
Er overraskende mange klokker som bommer på akkurat dette, så prøv alle de potensielle kjøpene først, og forsikre deg om at klokken følger formen til håndleddet ditt, uten å bli vinglete, topptung, med lugs som stikker ut eller har en clasp på størrelse med klokken.

Det andre du må tenke på, er at gimmicks og funksjoner fort blir kjedelige/glemt, og at man sakte men sikkert blir mindre selvbevisst om hva man har på armen etter lengre tid med samme klokke.

En tredje ting er jo at man gjerne bør ta en ekstra runde med sjelegransking og selvreflektering før man tar valget - hva er viktigst for deg med en klokke, hvem er du og hvor er du om 5 år?
Selv om du føler deg litt røff og tøff med en dykkerklokke på armen, så kan det jo faktisk hende at en simplere sportsklokke egentlig kler deg bedre ;)
 
Her var enormt mange gode og interessante tilbakemeldinger og poeng, så tusen takk for det! Skal ta de med meg og lese mer inngående senere idag.

Jeg har ennå til gode å teste Exp2 på armen, så det gjenstår før jeg kan danne meg et inntrykk av de alle.
@Fredrik4628 har du din ennå? :D
Dessverre.. har mye annet snacks, men no Explorer 2 :-/
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Har selv en 216570 og det kan kun beskrives som en fantastisk allroundklokke. Radialbørstingen på bezelen gir den et sofistikert preg, mens man slipper blingen som andre Rolex sportsmodeller er plaget med.
Kvalitetsfølelsen er også fantastisk.

Men jeg stemte på Grand Seiko selvfølgelig ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj og Preacher
Hva med et annet scenario(da jeg er stygt redd for at både @Hammerfjord @Consigliere m.fl. har sviende rett..), hvor jeg selger SBDC051 og Orient Saturation Diveren, til fordel for en SBDX017?
Altså, forklart i bilder
Denne
Vis vedlegg 81676
pluss denne(og litt cash..)
Vis vedlegg 81677
gir denne
Vis vedlegg 81682

Dette vil rendyrke Seiko-temaet, dekke inn sort monokromatisk dykker og toolwatch.
Fæl tanke?
Nei, for lik Saturation Diver. Om jeg ikke husker helt feil så har @trippelj en hvit 216570 og PO. Kanskje han er villig til å treffe deg slik at du kan få sammenlignet dem irl (samt innse at 216570 er det rette valget).
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Hva med et annet scenario(da jeg er stygt redd for at både @Hammerfjord @Consigliere m.fl. har sviende rett..), hvor jeg selger SBDC051 og Orient Saturation Diveren, til fordel for en SBDX017?
Altså, forklart i bilder
Denne
Vis vedlegg 81676
pluss denne(og litt cash..)
Vis vedlegg 81677
gir denne
Vis vedlegg 81682

Dette vil rendyrke Seiko-temaet, dekke inn sort monokromatisk dykker og toolwatch.
Fæl tanke?
Overhodet ikke en fæl tanke! Begynte å grave litt i Flickr-arkivet mitt etter jeg leste denne posten. Advarsel: Marinemaster 300 enabling følger:

19122857656_f1acfdce09_b.jpg


17503481989_582dacafc7_b.jpg


16545607104_96a36637a4_b.jpg


17168006885_324ff06ca4_b.jpg



Jeg angrer virkelig på at jeg solgte denne! Etter hva ryktene sier så er den også på vei ut av produksjon, så om du har mulighet til å skaffe en ny nå så kan det være smart å gjøre. Men igjen, så har du denne Baselmessen da. Jeg tror det er stor sjanse for at Seiko slipper en ny og bedre versjon nå på våren, da jeg rett og slett tviler sterkt på at de kommer til å fjerne Marinemaster 300 fra katalogen sin permanent. Når det er sagt, så er det mulig de lar SBDX017 utgå for å relansere en nesten helt lik versjon bare med Prospex-logo på skiven og et nytt siffer i modellbetegnelsen, og om så blir tilfelle ville jeg nok angret om jeg ikke slo til på en ny SBDX017 når jeg hadde sjansen.

Ser den allerede er utsolgt hos Seiya. Det begynner sikkert å bli vanskelig å oppdrive eksemplarer nå etter at ryktene om kansellering har spredd seg og invistorer har hoppet på den.
 
Redigert: