I kraftig villrede..

Kun en - hvilken?

  • Omega Seamaster 42mm PO8500 sort

    Stemmer: 39 28,3%
  • Omega Seamaster 300 sort

    Stemmer: 14 10,1%
  • Seiko GS SBGA029/031

    Stemmer: 19 13,8%
  • Rolex Explorer 2 sort skive

    Stemmer: 66 47,8%

  • Antall stemmer
    138
  • Avstemningen stengte .
Medlem
16. juli 2013
Innlegg
7.649
Sted
Noreg
Jeg trenger litt veiledning, da jeg er i villrede som aldri før.
Jeg vurderer tungt å la alt jeg har gå på båten, og legge alt i en av de 4 overnevnte. Det er de jeg har kommet frem til per nå, og takker for alle innspill for og imot. Men vektlegg gjerne hvorfor eller hvorfor ikke

Per nå, så ligger PO8500 an til en seier, men trenger videre veiledning.

Takk!
 
Du? Med BARE EN klokke??
The Fuck Mano_O... Livet er for kort...
Brad.gif
 
Enig med @Hammerfjord , men skal du først velge så gå for Seamaster PO. Temmelig nærme den perfekte allroundklokke, etter min mening. Seamaster 300 er flott, men mangler dato. Det tipper jeg at kommer til å ergre deg på din eneste klokke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Er ikke uenig, men samtidig - livet er for kort til å drive å jage etter ‘neste’ hele tiden.

Flipping er uansett ikke god for helsen din. Klokkene må modne litt i boksen.

Det som skal skje, er at etter en del måneder med samme klokke, du skal plutselig kjøpe en annen fordi du trenger litt bytting.
Da hva er poenget fra starten av med dette?:D
Du kan ikke påstå at du skal bare ha en klokke for resten av livet: sånn folk som oss kan ikke det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante og Preacher
Ville (eller har) valgt Explorer selv. -mest på grunn av at den rett og slett er behagelig å se på, samt at den har dato og gmt.

Seikoen er helt rå, men jeg klarer ikke helt å like viserene på den.
300'n ser fantastisk ut, men mangler dato.
PO'en synes jeg det er vanskelig å si noe om, hverken for eller imot.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Preacher
Det spørs jo kor knytta du er til det du har i boksen. Jaget etter neste fix kjem vel fort nok uansett, så eg ville heller ha solgt noko, men ikkje alt, og spara ei stund til. ;) Når det er sagt så stemmer eg på SBGA029. Utruleg flott design og interessant teknologi! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
For et umulig valg, alle klokkene er fantastisk på sin måte. Alle er såpass like at det egentlig ikke spiller noen rolle hvilken du velger. Samtidig er de så forskjellig at det er umulig å bare velge en.
Jeg har selv valgt PO8500 men er usikker på om det hadde blitt den hvis jeg bare skulle hatt en.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Er du sikker på at du bare skal ha en klokke @Preacher? :D:eek:

Jeg synes du har funnet en fin rød tråd i Seiko-samlingen du har i dag, og jeg er helt sikker på at du kommer til å savne en eller flere av disse dersom du selger.

Hvis du går for en-klokke konseptet er min rangering er som følger:

1. Rolex Explorer 2 sort skive
2. Seiko GS SBGA029/031
3. Omega Seamaster 42mm PO8500 sort
4. Omega Seamaster 300 sort

Rolex er Rolex, og Seikoen er latterlig fet - en skikkelig entusiastklokke. Omegaene er fine de også, men de når ikke helt opp for undertegnede. Jeg har hatt alle klokkene unntatt GS'en, selv om MM300 vel er en god substitutt ;)
 
Hva med å forsøke å redusere det til en samling på tre klokker, f.eks.? Én klokke blir fort litt lite i lengden for klokkegærninger som oss, men sikter du deg inn på tre så har du tross alt litt å velge mellom. Da kan du velge de tre klokkene etter ulike kriterier, f.eks. en hverdagsklokke, en sportsklokke/beater og en litt mer formell klokke (eller etter helt andre kriterier). Har selv tenkt å forsøke meg på dette, ettersom jeg også vil unngå den evinnelige jagingen etter neste.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Vestante
Hva med å forsøke å redusere det til en samling på tre klokker, f.eks.? Én klokke blir fort litt lite i lengden for klokkegærninger som oss, men sikter du deg inn på tre så har du tross alt litt å velge mellom. Da kan du velge de tre klokkene etter ulike kriterier, f.eks. en hverdagsklokke, en sportsklokke/beater og en litt mer formell klokke (eller etter helt andre kriterier). Har selv tenkt å forsøke meg på dette, ettersom jeg også vil unngå den evinnelige jagingen etter neste.

Enig med ErikH. Har selv solgt med ned, og tenkte at en sub dekker alt (noe den i praksis gjør). Det er følgelig ikke problem med å finne selve URET (les; end game), og det undrer meg derfor noe hvorfor fokuset ligger på dette. Om man bare vil ha ett ur bør fokuset ligge på det terapeutiske planet. Litt sånn derre "anonyme horologister" som har sluttet å flippe, men trenger daglig samtaleterapi for å ikke falle ut på kjøret igjen ;):rolleyes:

Min balanse ligger på hverdags/sportsur, dressur og diver - "De magiske tre"
 
Redigert:
Tips fra en ikke-flipper:

1. Kvitt deg kun med de klokkene du er sikker på at du aldri kommer til å savne, gjerne etter å ha testet dem en etter en i f.eks en hel måned. Du vil rekke dette.
2. Full kjøpestopp på alle fronter, inkludert klokker. Få ekstra motivasjon ved å høre på disse karene
3. De aktuelle kandidatene koster jo såpass at det vil ta meg minst ett år med sparing og knallhard prioritering for å være i nærheten. På samme måte som en kvinne må være gravid i ni måneder før fødsel er dette verdifull tid for å finne ut for deg selv om klokken i dine drømmer virkelig er verdt det.
4. Spar opp minst 20% ekstra, slik at du er helt sikker på at du vil ha akkurat den klokken. På denne måten unngår du å kjøpe noe mindreverdig eller kompromisse på en eller annen måte.
5. Betal cash. Ikke nødvendigvis bokstavelig talt, men overfør fra konto eller bruk i det minste debet-kort. Hjernene våre er feilkobla slik at den føler smerte når vi betaler kontant, men føler glede og opphisselse når vi bruker kredittkort. Faktafaen... Du vet ikke om klokka virkelig er verdt prisen før du føler smerten ved å kvitte deg med penger du har spart opp på den harde måten og alt det du har ofret på veien.

Dette er faktisk mine egne leveregler, og jeg har kun solgt en Seiko alpinist etter at jeg begynte med dette tullballet. (Fikset ikke kanten på viserne) Nå blir det trolig flere tiår før jeg kjøper noe som tikker igjen, jeg har tross alt fem ur som dekker nesten alle behov...
 
Redigert:
Jeg har hatt GSen, og den er blant de jeg savner mest. Tror den vil sitte som et skudd på bjørnelabbene dine og. Så av de går min stemme til den, med Explorer og PO rett bak.
Explorer i hvit hadde vært likt med GS, men fint å ha noe man kan bade med og som de fleste tror bare er en Seiko ;)
Forsåvidt er alle fire veldig gode kandidater, men imo er dato et must hvis du skal bli en-klokke-mann:)
 
  • Liker
Reaksjoner: sommerled og Preacher
Selg deg ned og kjøp en godklokke. Som @Callahan sier er en supplerende Seiko bare en tusing unna.
Omega Seamaster 300 sort: Personlig liker jeg ikke de rette lugsa og "fake patina". I ditt tilfelle tror jeg også at pcl vil være et irritasjonsmoment mtp. bruk.
Seiko GS SBGA029/031: Flott entusiastklokke, men lenken skuffer stort mtp. pris. Om du vurderer en premium Seikodykker hadde jeg heller kjøpt MM.
Omega Seamaster 42mm PO8500 sort: En god kandidat, men faller gjennom da du har eid flere Omegaer tidligere og det er på tide å prøve et nytt merke. Kanskje en smule topptung?
Rolex Explorer 2 sort skive: Det rette valget for deg imho. Du har labber nok til å bære størrelsen uten at det ser "Rolexløk" ut. Dessuten er Rolex (dessverre?) overlegen konkurrentene når det kommer til lenke. Så på tide at du prøver ut en krone, skulle den ikke falle i smak er det den letteste av de nevnte å flippe videre.
 
Tenker Explorer 2 sort skive selv her. Den bygger nok noe lavere enn PO (som jeg selv eier, så ikke noe player hate her i gården) og den har alle funksjonene til PO og enda litt til du ikke nødvendigvis noen sinne vil bruke, men oransje viser er kult.

Jeg har også en mistanke om at Rolex roer ned jaget etter å flippe litt mer enn Omega - uten at jeg er sikker. Heck - Explorer2 er den letteste av de å "gå videre" med - så hvem vet.

Du ender opp med noe supert uansett, og jeg er ikke uenig i at et ur kan være en ren befrielse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Rolex Explorer II som førstevalg med GS som en god nummer to.
GS er jo en skikkelig WIS-klokke.
Rolex...tja...Explorer flyr jo ganske greit under radaren.
Omega PO kan jeg ikke like med den ubrukelige heliumsventilen.
Heller Seamaster 300 enn PO'en.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
@Preacher om du skulle hatt Explorer II så måtte det vært 216570, og da får du nesten to av de andre til samme prisen....

Seamaster 300 utgår pga: ingen dato, fake patina, polerte midtledd. Jeg liker godt denne klokken og den har mange positive ting med seg, men den kan ikke brukes som DIN eneste klokke med alt det du legger i ordet beater.

Seiko GS SBGA029/031: Har aldri fått sett/prøvd denne så kan kun uttale meg om den fra avstand: den er en meget flott diver som sannsynligvis kunne vært din only watch. Men så hører jeg fra flere at lenka ikke forsvarer prislappen og da blir jeg skeptisk igjen. Jeg er heller ikke fan av at den er i titan, men det er min mening.

Omega Seamaster Planet Ocean cal 8500: Vel....her er min favoritt over alle i denne klassen, en av få klokker jeg har hatt som jeg virkelig savner og som fungerer til hverdag,fest og chartertur.
Har alt jeg ser etter i en klokke (spesielt om du bytter til Omegas justerbare clasp)

49_827192143.jpg
49_1115353734.jpg
49_1456389236.jpg



Outsideren:

Tudor Pelagos: en no-nonsense moderne diver med mange ting som du liker (lume i bezel, fantastisk clasp, beater med stor B, respektabel produsent men som går under radaren til de fleste) Hyggelig prislapp i tillegg.

68755_70e4ec8594c56faaf08f2bc6b1a2ba40.jpg




 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher