Kryptovalutatråden

@Hammerfjord. Vel, ja det er sjølvsagt ikkje utenkelig og en ser jo også at uttalelser som feks fra Jpmorgan ceo får kursen til å svinge, samtidig som selskapet hans driver handel i Bitcoin. vanlige valutaer har en viss stabilitet i tilhørigheten til landets finansielle situasjon der verdien har støtte gjennom bankvesen i henhold til vekslingskurs. Gull har en verdi som produkt og etterspørsel/tilgang vil styre prisen. Bitcoin har ingen støtte for verdien og vil derfor kun være verdt det noken er villige til å betale for den. Nedsiden er bortimot 0 og oppsiden er det ingen som veit. Om no noken av dei virkelig store begynte å dumpe bitcoins no, ville då mange ha fulgt på?
 
@Hammerfjord. Vel, ja det er sjølvsagt ikkje utenkelig og en ser jo også at uttalelser som feks fra Jpmorgan ceo får kursen til å svinge, samtidig som selskapet hans driver handel i Bitcoin. vanlige valutaer har en viss stabilitet i tilhørigheten til landets finansielle situasjon der verdien har støtte gjennom bankvesen i henhold til vekslingskurs. Gull har en verdi som produkt og etterspørsel/tilgang vil styre prisen. Bitcoin har ingen støtte for verdien og vil derfor kun være verdt det noken er villige til å betale for den. Nedsiden er bortimot 0 og oppsiden er det ingen som veit. Om no noken av dei virkelig store begynte å dumpe bitcoins no, ville då mange ha fulgt på?

Ja, det er det jeg tenker på: en liten "spiral panic" effekt som blir startet av en massiv dumping fra bankene og andre allierte. Ja, en del kan følge.
Det betyr ikke at de skal krasje BT til bunen: det tror jeg ikke.
Men de kan skape en betydelig tap som kan få vekk en del tillit eller "frenzy" fra markedet.
Det er en teori.
Det jeg liker ikke er at imens bankene kaster mye skitt på BT, kjøper de en god del i smug...
En god analyse av en full "spiral panic" der.

Om gull og sølv har vi sett en del manipulering på markedet : ikke alt er styrt av -etterspørsel/tilgang-
 
@Hammerfjord @Blodstrupmoen noen av dere som har svar på spørsmålet mitt? Virker som dere har litt kunnskap på tema

Beklager men der må jeg melde meg ut: jeg har aldri kjøp BT og vet lite om disse type vekslinger.
Der spekulerte jeg bare på en agenda jeg mistenker.
En ting er sikkert: et digitalt verdens valuta prosjekt er i gang gjennom IMF og det lukter undetrykkelse med et verdens skattesystem.
 
Blockchaintek vil gjøre underverker for skattesystemet. Se for deg MVAoppgjør, instant mellom norske og internasjonale bedrifter og stat. Jeg har en fundamental positiv tro på potensialet i teknologien, men kjenner konspirasjonsgnisten ved agendaen til JPmorgan etc. og er enig i at man ikke skal undervurdere deres evne til å manipulere både markeder direkte og folk via media for å legge opp til fremtidig profitt.

Men la oss ikke få en opprørsk 70talls-holdning til IMF, stat og The Big Man:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost
@indeksrotta du kan bruke slike som coinbase, coinsbank og localbitcoins som er dei eg var bort i. Ganske enkelt, men husk at gevinst er skattepliktig.

Her finnes sikkert fleire også men det har eg ikkje vært bort i. Mulig safello har etablert seg i Norge også

Eg brukte coinsbase og PayPal for en tid tilbake, men endte vel med å putte pengene i egen bedrift og resten på børsen. Kan sei eg angrer på at eg ikkje beholdt noken . Thats life..
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz
Hei!
Det er et par grunner til at jeg ikke har kjøpt bitcoin. Én av de er spørsmål rundt likviditeten. Vil man ved salg få vekslet til USD/NOK/EUR? Går det automatikk i dette eller må walleten kobles opp mot en børs som veksler i tradisjonell valuta?
Dersom sistnevnte stemmer vil man kunne koble opp walleten sin mot hvilken som helst Exchange til ethvert tidspunkt eller er man stuck med få handlingsalternativer?

Er litt knotete å veksle inn BTC i hard valuta. Enkleste er vel å selge til Sturle på www.bitmynt.no ryddig fyr som er til å stole på. Har handlet med han flere ganger, han har vel også profil på www.localbitcoins.com

Ellers så har jeg tro på kryptovaluta og tror flere vil hoppe på toget når veksling og tilgjengelighet blir mer tilrettelagt for hvermannsen. Håper Bitquence greier å realisere den universelle walleten sin, dette kan være løsningen vi har ventet på. Krysser fingrene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz
Blockchaintek vil gjøre underverker for skattesystemet. Se for deg MVAoppgjør, instant mellom norske og internasjonale bedrifter og stat. Jeg har en fundamental positiv tro på potensialet i teknologien, men kjenner konspirasjonsgnisten ved agendaen til JPmorgan etc. og er enig i at man ikke skal undervurdere deres evne til å manipulere både markeder direkte og folk via media for å legge opp til fremtidig profitt.

Men la oss ikke få en opprørsk 70talls-holdning til IMF, stat og The Big Man:D

Jeg deler M. Armstrong sin mening om IMF og mafiaen som er bak.
De skal ha det uten kontanter og med en unik digital valuta : det lukter 1984 møkk.
Det er også absolut ingen tilfeldighet at det eneste land i EU som fører motstanden mot EU sin kvote agenda ikke har mer gjeld hos IMF og har kastet de rett ut.
Disse organisasjoner jobber intensivt mot suverenitet og nasjonalfølelse: vi bare lurer hvorfor:rolleyes:
Vel, snakk litt med folk som har levd i Soviet Unionen: de lurer ikke hvorfor.
70 tallene er langt ut og forbi: hi-jacket liberaliste pseudorevolusjoner som 1968 var en globalist maskerade.
 
Hei!
Det er et par grunner til at jeg ikke har kjøpt bitcoin. Én av de er spørsmål rundt likviditeten. Vil man ved salg få vekslet til USD/NOK/EUR? Går det automatikk i dette eller må walleten kobles opp mot en børs som veksler i tradisjonell valuta?
Dersom sistnevnte stemmer vil man kunne koble opp walleten sin mot hvilken som helst Exchange til ethvert tidspunkt eller er man stuck med få handlingsalternativer?

Hei
Avhengig av hvilken exhange du bruker, så selger du mot Euro eller USD. Jeg bruker Coinbase (wallet), med tilhørende Gdax(exchange). Du kan også kjøpe og selge direkte i Coinbase, men de tar et heftig gebyr (ca 20euro) når du selger coins. (du veksler ikke per se, du selger coinsene dine mot Euro eller USD)
Hvis du skal kjøpe for å holde over lang tid klarer du deg fint med Coinbase. Skal du derimot prøve deg på trading, er du nødt til å bruke en exchange som f.eks Gdax (gebyrfri). (altså, du kan fint trade på Coinbase også, men da koster det deg 20 EUR hver gang du selger. Da blir det dyrt å daytrade...)

Når du er fornøyd med det hele og vil overføre euroene dine fra walleten din (på coinbase f.eks) til din norske bankkonto, er de banken sin vekslingskurs som gjelder. (som ved overføring fra utenlandskonto)
 
En av grunnene til at jeg ikke bruker coinbase, er at de krever verifisering av id. Du må mao sende bilde av førerkort, både fremside og bakside. Hvem i huleste gidder å sende bilde av ID-en sin på nett? Dette er et absolutt krav fra deres side og det er ingen vei utenom. Anbefaler folk å tenke seg godt om før de sender foto av ID-kort med personnummer og alt til vilt fremmede. Skal du leke deg med småsummer så kan du bruke www.binance.com der kan du ta ut opptil 2BTC i døgnet uten å verifisere ID. Holder fremdeles en knapp på Sturle når det gjelder veksling. Greie priser og kjapp betaling til norsk bankkonto. Er vel også en av de få norske aktørene som kan veksle inn større summer uten problemer.
 
Og plutselig gikk $400 millioner borte...
https://www.armstrongeconomics.com/...m-cryptocurrency-almost-400-million-vanishes/
Buzzlightyear.jpg
 
Interessant tema. Jeg har investert i minere, da jeg tenker kostnad opp mot dagens kurs på Bitcoin. Kan kjøpe en miner som driftes av Digital Gruveindustri, sjekk opp sidene til www.digitalgruve.no som er et Norsk selskap. De er også på FB. Her får du 1,46 Bitcoin i året for halvparten av kosten om du kjøper en Bitcoin (til dagens kurs) Foreslår de som er interesserte i å sjekke ut dette. Dette vil ta av neste år ifølge Norsk Bitcoin og Blockchain forening. Jeg gleder meg ihvertfall

Glemte å nevne i farten at jeg har solgt klokker for å investere i minere
 
Redigert:
Interessant tema. Jeg har investert i minere, da jeg tenker kostnad opp mot dagens kurs på Bitcoin. Kan kjøpe en miner som driftes av Digital Gruveindustri, sjekk opp sidene til www.digitalgruve.no som er et Norsk selskap. De er også FB. Her får du 1,46 Bitcoin i året for halvparten av kosten om du kjøper en Bitcoin (til dagens kurs) Foreslår de som er interesserte i å sjekke ut dette. Dette vil ta av neste år ifølge Norsk Bitcoin og Blockchain forening. Jeg gleder meg ihvertfall

Glemte å nevne i farten at jeg har solgt klokker for å investere i minere

Hvilken av disse maskinene har du 'kjøpt'? Konseptet er altså at man betaler for maskinen og avskriver beløpet mens man venter på at det skal mines ut btc, og sitter igjen med 70% av det som maskinen klarer å levere? Hva har du tjent på dette så langt?
 
Hvilken av disse maskinene har du 'kjøpt'? Konseptet er altså at man betaler for maskinen og avskriver beløpet mens man venter på at det skal mines ut btc, og sitter igjen med 70% av det som maskinen klarer å levere? Hva har du tjent på dette så langt?

Hev meg på E9 maskiner, og dette ble signert i går. Ser på dette som en langtids investering. Greit at dette firmaet drifter og setter opp maskinene, da jeg selv ikke besitter kunnskap for dette. Men jeg vil gjerne være med på dette, da det virker spennende.
 
Jeg har sett på mining. Men tror egentlig detter bedre å kjøpe BTC og følge med på prisstigningen istedenfor.
 
Jeg har sett på mining. Men tror egentlig detter bedre å kjøpe BTC og følge med på prisstigningen istedenfor.

Om du kjøper en BTC til dagens kurs på ca 65.000,- kan du kjøpe miner for mindre en halvparten. Du vil kun ha 1 stk BTC, men en miner utvinner mer en 1 stk pr år den er i drift, så i det lange løp, vil vel mining svare seg. Blir noe annet om en vil spekulere på kurs fra dag til dag
 
  • Liker
Reaksjoner: bjorngb
Dette er et komplisert regnestykke - en E9+9T ser ut til å kjøre på 9 TH. Med dagens hashdifficulty (som stiger raskt) ser det ut som en E9 miner 0.6054BTC/år (link) - 30% = 0.4238 BTC/år gitt 100% oppetid. Har du blitt garantert at en av dine minere miner mer enn i BTC i året? Hvor lenge driftes denne for deg mot 30% av minet BTC? En E9+T9 ser ut til å dra 145w/TH = 11400 kwh i løpet av et år. Så om den etterhvert miner for mindre enn 30.000 NOK i året, vil sikkert ikke digitalgruvedrift.no være interessert i å ha den stående hos seg.

Men for all del - jeg sitter ikke på alt vettet og har ikke svarene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Fordi tilliten gikk ikke vekk. Enda.
Til neste hack som kanskje blir styggere...
Men dette beviser er at ingenting er helt trygg i den digitale verden.
Slik jeg leser dette var dette en online wallet som først ble hacket og så en ‘litt’ uvøren operatør som gjorde en feil, og låste alle ETH. Derfor er bruk av hardare wallet en god ide. Men enig i at ingen er trygge i den digitale verden - akkurat som i den analoge verdenen. Ref flystyrt, krig, børskrakk og er villstyring med fingeren på knappen over there :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost