Klokkecafé – løst og fast om klokker

Hallo.

Skal selge en Baume & Mercier klokke, helt ny, til en dame. Klokken er kjøpt på Jomashop og jeg har gitt hun kvitteringen.

Likevel har hun en syk fantasi om at hun ikke tror den er ekte. Hun virket ikke overbevist når jeg sendte hun bilde av baklokket med serienummer osv, som hun ba om.

Så batteriet må skiftes. Hun sier hun tar den hvis jeg kan gå til urmaker for skifte batteri og få verifisert at den er, jeg siterer "100% ekte."

Hva skal jeg gjøre her?
Gå til Bjørklund, skifte batteri og fortelle dem at de må skrive under på at den er ekte? :rolleyes:

Vil Protid skrive under på at den er ekte?

Skal jeg gi faen i dama?

Sørg for å få løftet skriftlig i form av en kontrakt, der betingelsen er at ekthetsbevis utstedes. Dette kan nok enhver forhandler av B&M gjøre i samme sleng som de skifter batteriet. Det hele må nok betales for, og det kan jo da tenkes at du vil ta med i kontrakten at dersom alt er som det skal, må dama betale dette. Lettest å gjennomføre dersom begge møtes hos Urmaker?

Hvis ikke; drit i dama og finn en mindre paranoid kjøper.

• Liker
Reaksjoner: fysiofelipe og simens
Hallo.

Skal selge en Baume & Mercier klokke, helt ny, til en dame. Klokken er kjøpt på Jomashop og jeg har gitt hun kvitteringen.

Likevel har hun en syk fantasi om at hun ikke tror den er ekte. Hun virket ikke overbevist når jeg sendte hun bilde av baklokket med serienummer osv, som hun ba om.

Så batteriet må skiftes. Hun sier hun tar den hvis jeg kan gå til urmaker for skifte batteri og få verifisert at den er, jeg siterer "100% ekte."

Hva skal jeg gjøre her?
Gå til Bjørklund, skifte batteri og fortelle dem at de må skrive under på at den er ekte? :rolleyes:

Skal jeg gi faen i dama?

Hva med å foreslå en ftf overlevering hos urmaker ifm batteriskifte?
Hvis ikke det går fremstår hun vel som litt for paranoid til å kjøpe over nett?

• Liker
Reaksjoner: simens
Hallo.

Hva skal jeg gjøre her?

Skal jeg gi faen i dama?

En dyktig urmaker ser lett om klokken er falsk. I alle fall når de åpner den, noe som er nødvendig for å få byttet batteri.
Som tidligere er det skrevet at du bør be urmakeren om å skrive på kvitteringen at klokken er ekte. Sørg også for at serienummeret på klokken kommer med i en salgskontrakt. Det er ikke umulig at hun kan komme til å levere en fake tilbake til deg og klage over at den var fake! Da vil det være greit å ha serienummer! Det høres også ut som en litt kranglete kunde. Det sikkert at damen vil komme tilbake og klage på at klokken er fake som følge av en ripe eller annen skade; "En B&M skal vel tåle å bli mistet og skrubbet i sanden?"

Nå kan jeg ikke huske å ha sett B&M som fake! Men det er mye rart der ute. Jeg forstår hennes frykt godt. Jeg har selv fått skrevet inn i kontrakt at jeg har 100% returrett om klokken skulle være fake. Da selvfølgelig med henvisning til serienummer som selgers sikkerhet. Kontrollen har jeg da tatt selv, og med eventuelt besøk hos AD. Men da har jeg også handlet hos en selger jeg har stolt på. Det spørs om hun stoler på deg?

Er det andre interesserte så spørs det om det kan være greit for deg å bare fortelle henne pent at du heller ønsker å selge til andre. Hvis du ikke stoler på henne så vil nok det være best for dere begge. Det betyr selvfølgelig IKKE at klokken er fake! "Buy the seller" er et kjent ordtak "Buy the customer" er et annet.

Det kan være lurt å ha nytt batteri i klokken som skal selges uansett!

8

• Liker
Tusen takk for svar dere.

Face 2 face er ikke mulig da hun bor i Oslo.

Jeg vet at Forbrukerrådet har salgskontrakt jeg kan bruke (https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/ting/kjop-av-ting/).

Det hele virker veldig komplisert. At hun ikke stoler på meg er ikke mitt problem. Jeg har kvittering og gitt hun alt. Så skal jeg fjase med ekhetsbevis ... hun får klokken allerede meget under pris, så skal hun be om dette ...

Jeg får tenke litt på det. Sendte mail til Protid for å høre angående ekthetsbevis og slikt, evnetuelt om det koster noe ekstra.

Mitt råd er å prøve å finne en annen kjøper, har vært borti en sånn du beskriver og du blir aldri ferdig med de om du endelig får til en handel. De sier man skal kjøpe selgeren, men av erfaring så er det lurt å vurdere kjøperen i blant også. Dette lukter trøbbel og mas lang vei.

Ja du sier noe der.

Nå skal jeg plutselig bruke masse energi på å selge en klokke vi ikke må ha solgt, fordi dama skal ha verifisert.:rolleyes:

Burde jo nesten bare si at jeg kan ordne det hvis hun kjøper den til originalprisen. Jeg la den ut for 6400,- og hun sa først 5k. Jeg sa så 5500,-.

• Liker
Reaksjoner: fysiofelipe
Noen som vet om Stowa 1938 chronograph har quick-set datofunksjon uten å måtte trekke ut kronen og vri den til kl.12 flere ganger?

Om salg av kvarts klokker:
Jeg ville aldri kjøpe en klokke der man trenger å bytte batteri selv etter kjøp.

Hvem vet om det egentlig er batteriet som er gått. Og om det er gått tomt hva med lekkasjer?

Nytt batteri koster en hundrelapp og gjør salg/kjøp så mye enklere.

Lars Birger

Noen som vet om Stowa 1938 chronograph har quick-set datofunksjon uten å måtte trekke ut kronen og vri den til kl.12 flere ganger?

7753 skal normalt ha en egen knapp klokken 10 for å stille dato.
Hvis denne ikke er tilstede ville jeg antatt at quick-set ikke var tilgjengelig på den modellen.
Trikset er å stille klokken til dato skifter, for deretter å skru tilbake til kl.21, og så å skru den frem til dato skifter igjen.
(Dato skifter ikke tilbake når du stiller den tilbake)
Det går jo an å fyre av en mail til Stowa for å finne ut av om de har modifisert den med quick-set dato.
Uansett, her hadde jeg mye heller gått for den med manuelt verk.:)

Takk for hjelpen @UJU, det stemte, den har en egen knapp klokken 10 :)
Trodde det var noe annet da jeg drev å tittet på den i går.

Synes den med manuelt verk har en skikkelig fin bakside men er ganske fornøyd med min nye automatiske også :)

Vedlegg

• IMG_1006.JPG
    IMG_1006.JPG
    154,2 KB · Visninger: 0
Takk for hjelpen @UJU, det stemte, den har en egen knapp klokken 10 :)
Trodde det var noe annet da jeg drev å tittet på den i går.

Synes den med manuelt verk har en skikkelig fin bakside men er ganske fornøyd med min nye automatiske også :)

Grattis med flott klokke.:)
Ser at den manuelle versjonen (pussig nok) er en god del dyrere enn den automatiske også.

Beckham og kjerringa også...
Såkalt stilbevisste folk som i bunn og grunn bare blir påkledt av en eller annen "stylist".:rolleyes:

rksWGCpjT328Wa2kQD67_full23.jpg

victoria-beckham-and-jacob-and-co-five-time-zone-gallery.jpg

Det sagt, Beckham har vel en ganske solid samling med vintage Rolexer også. Har sett han med mye snadder på bilder.

Ref forrige side.

Viser seg at klokken jeg selger går.
Så veldig feil haha. Herregud for en dumming jeg er.

Står og batteriet varer til 2019 på en lapp bakpå.

Dama vil likevel ha ekthetsbevis før jeg selger den ... synes dere ikke det da er fair at jeg går opp til prisen jeg opprinnelig selger den for, ellers dropper jeg hele greien?

Redigert:
Dama vil likevel ha ekthetsbevis før jeg selger den ... synes dere ikke det da er fair at jeg går opp til prisen jeg opprinnelig selger den for, ellers dropper jeg hele greien?

Jeg personlig ville ikke skapt meg mye arbeid, for en relativt rimelig klokke. Det du må vurdere er om du har andre interessenter på hånda. Dersom hun som er interessert, er den eneste som har tatt kontakt, kan det jo være lurt å strekke seg et stykke for å få handelen i boks. Jeg synes ikke det er noe fasit på hva som er rimelig her, det er snakk om forhandlinger mellom selger og kjøper.

• Liker