Klokkecafé – løst og fast om klokker

129320_23ee18deb31c77d6bc1e048480421c51.jpg


Måtte søke opp litt bilder av forskjellige klokkemerker nå, da denne minnet meg om et klokkedesign jeg ikke helt klarte å plassere med det første.

Joda, variantene med tre visere minner definitivt om en Certina DS sett forfra. Men det er noe mer på gang med kassedesignet...

Montblanc!



style-blogs-the-gq-eye-montblanc-timewalker-extreme-final.jpg
Sterke Montblanc-vibber ja
montblanc-timewalker-automatic-white-dial-brown-leather-men_s-watch-110340_2.jpg
 
giphy.gif


Dette var ille.

Se 1:20 og litt ut i denne videoen, så skjønner man greia. "A language a lot of the young generation use....shorten language", og 3:10 "Opening on the dial...the screens are big...phone, TV...". Oh boy. Det forklarer en god del.

Når det er sagt, se også 7:28 for Minute Repeater. :) Den er nydelig.



 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Se 1:20 og litt ut i denne videoen, så skjønner man greia. "A language a lot of the young generation use....shorten language", og 3:10 "Opening on the dial...the screens are big...phone, TV...". Oh boy. Det forklarer en god del.

Når det er sagt, se også 7:28 for Minute Repeater. :) Den er nydelig.

Måtte gi meg mens han forklarte CODE. Nå har jeg eksakt null respekt for hele Audemars. Makan til fjas!
 
Se 1:20 og litt ut i denne videoen, så skjønner man greia. "A language a lot of the young generation use....shorten language", og 3:10 "Opening on the dial...the screens are big...phone, TV...". Oh boy. Det forklarer en god del.

Når det er sagt, se også 7:28 for Minute Repeater. :) Den er nydelig.




Jeg måtte le når man etter en dubstep-intro hentet fra 2012 får servert begrunnelsen for navnet "Code", som det tydeligvis tok dem to år å lande på. Det virker som om de uten et snev av selvironi ønsker å bli klokkeverdenens "som ungdommen lika"-meme?

Og alt dette pratet om "the young generation". Dette er ikke kjøpergruppen jeg tenker på når jeg hører navnet Audemars Piguet. Har de tatt en titt på prisene sine? Det virker som om hele firmaet har fått en ambolt i hodet, mistet bevisstheten og våknet opp igjen overbevist om at de heter Certina.

Da gir ihvertfall designet til "Code" (aka Audemars Piguet DS Podium) mening.

Nei, dette var cringe. Som ungdommen sier.
 
Redigert:
Det kan hende det bare er jeg som er gammel - men det lukter veldig av mangel på visjon og påfølgende komitédesign og fokusgrupper dette her.

Veldig få gode produkter uansett bransje blir skapt utifra problemstillingen "vi må løse problem X for selskapet vårt, la oss ha en brainstorming og finne på noe lurt".
 
Det kan hende det bare er jeg som er gammel - men det lukter veldig av mangel på visjon og påfølgende komitédesign og fokusgrupper dette her.

Veldig få gode produkter uansett bransje blir skapt utifra problemstillingen "vi må løse problem X for selskapet vårt, la oss ha en brainstorming og finne på noe lurt".

Tror du har helt rett. Komitédesign utført i samarbeid med fokusgrupper er ikke akkurat kjent for å være en oppskrift for hverken kreativitet eller nyvinning. Resultatet blir ofte det motsatte av tidløshet, og hele konseptet går gjerne ut på dato før varen i det hele tatt rekker å treffe butikkhyllene. Dette fordi det ikke vokser naturlig ut av en autentisk kreativ inspirasjon, men skal skapes innenfor kunstige rammer, gjerne gitt av en gjeng lattedrikkende hipsters som går med skinnjakke innendørs i 24 grader.

En interessant tanke slo meg: det kan godt tenkes at klokkemerkene som lettest overlever de kommende års omveltninger i klokkebransjen faktisk blir dem som holder den mest konservative linjen. Klokkemerkene som tar den progressive tilnærmingen, som jager etter å gjenskape seg selv, kan ende opp med å slite eller gå under. Jeg er redd de plutselig kan finne seg selv uten, eller ihvertfall med en veldig svekket identitet, og en merkevare som spriker i alle retninger.

Akkurat dette med historikk og merkevareidentitet er viktig i nesten alle bransjer, men kanskje spesielt i en bransje som denne, hvor følelsen av en solid identitet, autentisitet og "stamtavle" er ekstremt viktig. Det er jo dette som er grunnen til at folk bruker hundretusener på en klokke. Det er kun snakk om følelser. Og mister man denne appellen kan det være ekstremt vanskelig å bygge den opp igjen. Zenith klarte det vel med nød og neppe.

Bare en tanke.
 
Redigert:
Det kan hende det bare er jeg som er gammel - men det lukter veldig av mangel på visjon og påfølgende komitédesign og fokusgrupper dette her.

Tror du har helt rett. Komitédesign utført i samarbeid med fokusgrupper er ikke akkurat kjent for å være en oppskrift for hverken kreativitet eller nyvinning. Resultatet blir ofte det motsatte av tidløshet, og hele konseptet går gjerne ut på dato før varen i det hele tatt rekker å treffe butikkhyllene. Dette fordi det ikke vokser naturlig ut av en autentisk kreativ inspirasjon, men skal skapes innenfor kunstige rammer, gjerne gitt av en gjeng lattedrikkende hipsters som går med skinnjakke innendørs i 24 grader.

"Creativity is not a democracy"

Our species is the only creative species, and it has only one creative instrument, the individual mind and spirit of man. Nothing was ever created by two men. There are no good collaborations, whether in music, in art, in poetry, in mathematics, in philosophy. Once the miracle of creation has taken place, the group can build and extend it, but the group never invents anything. The preciousness lies in the lonely mind of a man.

-John Steinbeck, East of Eden
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Our species is the only creative species, and it has only one creative instrument, the individual mind and spirit of man. Nothing was ever created by two men. There are no good collaborations, whether in music, in art, in poetry, in mathematics, in philosophy. Once the miracle of creation has taken place, the group can build and extend it, but the group never invents anything. The preciousness lies in the lonely mind of a man.

-John Steinbeck, East of Eden

Kanskje litt vel bombastisk, men også med en stor kjerne av sannhet. Det kan nok funke å designe i gruppe, men da må man ha en diktator med god smak og absolutt vetorett på toppen.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Det jeg har fått med meg fra klokkeverdenen over helga: sjefen til AP er veldig, veldig glad i å ha på seg skinnjakke innendørs. For å være på nett med kidsa lzm?

"Sjef, du har et par avtaler til med noen journalister idag..."

"Topp, bare la meg ta på jakka igjen!"

"Det er virkelig ikke nødv.."

"Jeg løper og henter jakka nå! Null problem!"
 
Redigert:
Se 1:20 og litt ut i denne videoen, så skjønner man greia. "A language a lot of the young generation use....shorten language", og 3:10 "Opening on the dial...the screens are big...phone, TV...". Oh boy. Det forklarer en god del.

Når det er sagt, se også 7:28 for Minute Repeater. :) Den er nydelig.



Jeg holdt ut i drøyt to minutter - så ble det spontan latter etterfulgt av behov for pute.
upload_2019-1-14_21-16-15.png
 
Noen her inne som enten selv kan, eller kjenner noen som kan, tilpasse en rem noe (østlandet)?
Remen til min IWC Ingenieur (kjøpt fra Jacobstraps) skulle helst ha vært skråskjært litt slik at den matcher vinkelen på kassen..Ikke veldig mye som skal til, men regner med alt av voks må fjernes og legges på nytt. Foreløpig er klokken tilbake på lenke, da dette plutselig begynte å plage meg voldsomt :rolleyes::p

Kanskje ikke tidenes beste illustrasjoner, men et ærlig forsøk:
upload_2019-1-16_15-6-52.png


upload_2019-1-16_15-9-1.png
 
Redigert:
Hei hei tidssonen! Jeg lurer på om det er noen her inne som har prøvd både Hamilton Khaki King II (ref. H64455133) og Hamilton Khaki Field 38 mm (ref. H70455133) ? Ser de ligger på ca samme pris på urverket.no, og er intressert i begge to, men kan dessverre ikke kjøpe begge. Det jeg er mest usikker på er størrelsen og formen på urkassen, for utifra hva jeg har lest har de samme urverk. Er vant til å bruke 38 mm klokker, så vil en 40 mm bli veldi mye større?
 
Hei hei tidssonen! Jeg lurer på om det er noen her inne som har prøvd både Hamilton Khaki King II (ref. H64455133) og Hamilton Khaki Field 38 mm (ref. H70455133) ? Ser de ligger på ca samme pris på urverket.no, og er intressert i begge to, men kan dessverre ikke kjøpe begge. Det jeg er mest usikker på er størrelsen og formen på urkassen, for utifra hva jeg har lest har de samme urverk. Er vant til å bruke 38 mm klokker, så vil en 40 mm bli veldi mye større?

Om 38mm sitter fint på deg, så vil nok også 40mm passe fint. Størrelsen ville jeg ikke latt styre for mye.

Khaki King har dog en kasse som er mer klumpete, og i mine øyne mindre elegant enn den vanlige Khaki Field på 38mm. Personlig liker jeg heller ikke hvordan dagsvisningen "spiser" en del av markørene klokken elleve og ett.

En annen ting å merke seg er at den kun har 50m vanntetthet, ned fra 100m som versjonen på 38mm har. Akkurat dette synes jeg forøvrig gir fryktelig lite mening, da designet til Khaki King er røffere enn Khaki Field, med bla. tykkere kasse og kronebeskyttere. Uansett, denne ekstra vanntettheten er en faktor om klokken skal brukes som hverdagsklokke/beater.

Så, jeg ville gått for Khaki Field 38mm. :)


hamilton-H64455133.jpg


hamilton-H70455133.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj