Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

...og det er en korrekt SM300 for de av dere som lurer på det (hadde en kikk på den da jeg var innom Simen på fredag).

Ønsker korpset lykke til med salget!

Jeg endte med å kjøpe denne i går. Har egentlig vært ute etter en "grail quality" big triangle SM300 en stund, og satt i går kveld (nok en gang) på laptopen å leste meg opp/leita på diverse internasjonale forum.Tok en liten pause for å sjekke innom finn.no, og da så jeg plutselig en SM300 til salgs noen km unna, med frist til salg to timer senere! Jeg hev meg i bilen og dro for å ta den i nærmere øyesyn. Det manglet litt lume på minuttviseren, men ellers var den sinnsykt fin. Urkassa kan ikke ha sett mye polish i sitt liv, den var sylskarp, med diverse små arr etter mange års bruk. Tanken på en klokke som ikke har gått runden hos diverse samlere og spekulanter var fristende. Her var det liten grunn til å lure på om det var en frankenwatch osv. I tillegg var det en sjarmerende historie rundt funnet av klokka, og hyggelig at pengene gikk til skolekorpset. Jeg har aldri likt fortellinger hvor klokkekjennere lurer intetanende trill rundt, for så å skryte av det i ettertid. I denne historien tror jeg bare det er vinnere. Prisen endte på høyde med tilsvarende eksemplarer på nett, men for meg, ga bakgrunnen til klokken merverdi. Jeg legger ut flere bilder i en annen tråd etterhvert:) Her er et bilde fra funndagen (legg merke til den frekke lenka):

Funn 1.jpg
 
Jeg endte med å kjøpe denne i går. Har egentlig vært ute etter en "grail quality" big triangle SM300 en stund, og satt i går kveld (nok en gang) på laptopen å leste meg opp/leita på diverse internasjonale forum.Tok en liten pause for å sjekke innom finn.no, og da så jeg plutselig en SM300 til salgs noen km unna, med frist til salg to timer senere! Jeg hev meg i bilen og dro for å ta den i nærmere øyesyn. Det manglet litt lume på minuttviseren, men ellers var den sinnsykt fin. Urkassa kan ikke ha sett mye polish i sitt liv, den var sylskarp, med diverse små arr etter mange års bruk. Tanken på en klokke som ikke har gått runden hos diverse samlere og spekulanter var fristende. Her var det liten grunn til å lure på om det var en frankenwatch osv. I tillegg var det en sjarmerende historie rundt funnet av klokka, og hyggelig at pengene gikk til skolekorpset. Jeg har aldri likt fortellinger hvor klokkekjennere lurer intetanende trill rundt, for så å skryte av det i ettertid. I denne historien tror jeg bare det er vinnere. Prisen endte på høyde med tilsvarende eksemplarer på nett, men for meg, ga bakgrunnen til klokken merverdi. Jeg legger ut flere bilder i en annen tråd etterhvert:) Her er et bilde fra funndagen (legg merke til den frekke lenka):

Vis vedlegg 18304
Gratulerer! :) Kult at denne endte opp hos "en av oss"!
 
Gratulerer @Frackas!
Der fikk du deg en fin klokke, samtidig gleden av å støtte et skolekorps!

Jeg har selv stått på loppemarked og kjempet for å få inn penger. Det var en gang jeg fant to pene, nesten nye, MC-dresser. De skle elegant ut til nettet for salg, men påfølgende økonomisk gevinst for skolekoret.

Det er bare å si gratulerer, og du har gjort en god gjerning!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Frackas
Gratulerer med flott SM300 @Frackas! Jeg var innom Simen hos Sutterud på Bjølsen fredag formiddag for å hente min Seamaster som Simen tatt service på. Fikk se på den du kjøpte, et veldig fint eksemplar og en fin historie.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frackas
Jeg endte med å kjøpe denne i går. Har egentlig vært ute etter en "grail quality" big triangle SM300 en stund, og satt i går kveld (nok en gang) på laptopen å leste meg opp/leita på diverse internasjonale forum.Tok en liten pause for å sjekke innom finn.no, og da så jeg plutselig en SM300 til salgs noen km unna, med frist til salg to timer senere! Jeg hev meg i bilen og dro for å ta den i nærmere øyesyn. Det manglet litt lume på minuttviseren, men ellers var den sinnsykt fin. Urkassa kan ikke ha sett mye polish i sitt liv, den var sylskarp, med diverse små arr etter mange års bruk. Tanken på en klokke som ikke har gått runden hos diverse samlere og spekulanter var fristende. Her var det liten grunn til å lure på om det var en frankenwatch osv. I tillegg var det en sjarmerende historie rundt funnet av klokka, og hyggelig at pengene gikk til skolekorpset. Jeg har aldri likt fortellinger hvor klokkekjennere lurer intetanende trill rundt, for så å skryte av det i ettertid. I denne historien tror jeg bare det er vinnere. Prisen endte på høyde med tilsvarende eksemplarer på nett, men for meg, ga bakgrunnen til klokken merverdi. Jeg legger ut flere bilder i en annen tråd etterhvert:) Her er et bilde fra funndagen (legg merke til den frekke lenka):

Vis vedlegg 18304
Gratulerer - Omega er slettes ikke så verst!
 
  • Liker
Reaksjoner: Frackas
Har en venninne som er i markedet for en vintage Omega Seamaster om dagen, og spurte om jeg hadde noen tanker om denne Pie-Panen.

Ser lugsa veldig polerte ut? Noen åpenbare feil på skiven? Er prisen fair?

Help a brother out :D

@MINUTE_REPEATER @SpaceCowboy

22_1820687100.jpg

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87287522

Jeg har sett at @Arcticboy har flere vintage i butikken sin. Disse har han servet, sp her har du et trygt kjøp. Priser oh hva han har av Omega husker jeg ikke.... Men det kan være verd å spørre...

8
 
Har en venninne som er i markedet for en vintage Omega Seamaster om dagen, og spurte om jeg hadde noen tanker om denne Pie-Panen.

Ser lugsa veldig polerte ut? Noen åpenbare feil på skiven? Er prisen fair?

Help a brother out :D

@MINUTE_REPEATER @SpaceCowboy

22_1820687100.jpg

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87287522

Må nok ha referansenummeret fra innsiden av baklokket og serienummer på verket. Men krona ser umiddelbart ut som en replacement og det er noe som skurrer ift kasse og glass... Den ser også litt polert ut, men trenger flere bilder for å si noe om akkurat det. Som sagt: referansenummer og serienummer må vi ha!

EDIT: Så finn-annonsen nå. :) Vel, dette er en gull-på-stål, litt slitt/polert, feil krone. Siste er ikke så viktig (i mine øyne), men jeg må si denne krona så ikke ut til å estetisk passe klokka. Det finnes bedre alternativer. Det er lett å gå seg vill, så igjen: referanse- og serienummer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen og søringen
Har en venninne som er i markedet for en vintage Omega Seamaster om dagen, og spurte om jeg hadde noen tanker om denne Pie-Panen.

Ser lugsa veldig polerte ut? Noen åpenbare feil på skiven? Er prisen fair?

Help a brother out :D

@MINUTE_REPEATER @SpaceCowboy

22_1820687100.jpg

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87287522
Hei.
Jeg vil anbefale å søke moy test constellation på nettet hvis jeg var på utkikk etter en constellation. Du kan sikkert sende bilder av urverk og skive til han som har denne hjemmesida og få bekreftet om klokka er trygg å kjøpe.
Det er desverre mange av disse som er tuklet med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen
Må nok ha referansenummeret fra innsiden av baklokket og serienummer på verket. Men krona ser umiddelbart ut som en replacement og det er noe som skurrer ift kasse og glass... Den ser også litt polert ut, men trenger flere bilder for å si noe om akkurat det. Som sagt: referansenummer og serienummer må vi ha!

EDIT: Så finn-annonsen nå. :) Vel, dette er en gull-på-stål, litt slitt/polert, feil krone. Siste er ikke så viktig (i mine øyne), men jeg må si denne krona så ikke ut til å estetisk passe klokka. Det finnes bedre alternativer. Det er lett å gå seg vill, så igjen: referanse- og serienummer.

Hei.
Jeg vil anbefale å søke moy test constellation på nettet hvis jeg var på utkikk etter en constellation. Du kan sikkert sende bilder av urverk og skive til han som har denne hjemmesida og få bekreftet om klokka er trygg å kjøpe.
Det er desverre mange av disse som er tuklet med.

Tusen takk for god hjelp @SpaceCowboy og @søringen! Har forespurt bilder av urverk, uten at dette har kommet. Men synes den ser litt sliten ut i kantene selv, så tror "vi" lar denne passere :)
 
Hei.
Jeg vil anbefale å søke moy test constellation på nettet hvis jeg var på utkikk etter en constellation. Du kan sikkert sende bilder av urverk og skive til han som har denne hjemmesida og få bekreftet om klokka er trygg å kjøpe.
Det er desverre mange av disse som er tuklet med.

Så fremt jeg kan se, passerer denne MOY-testen (forbehold om bilder). Merk også at MOY-testen kan bestås selv om skiva har blitt restaurert, det har jeg selv sett flere eksempler på.

Men det kan være en ide som du sier å kontakte Desmond (Omega Constellation Collectors) ved tvil, dvs. hvis man ikke klarer å forsikre seg om at klokka er original her på sonen. Siden er forøvrig veldig bra for sjekk av originalitet, men er litt rotete å navigere i.
 
  • Liker
Reaksjoner: søringen og Oddemann
Mulig at jeg poster feil sted, men jeg ramlet over en Vacheron Constantin på finn.no, som blir solgt via et auksjonshus som tilsynelatende er svært så "fornuftig" priset. Spørsmålet mitt er hvorvidt klokken faktisk er ekte. Er det noen som har en idé?

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=89479390

*Edit, jeg mener at urverket ser en anelse feil ut med tanke på nevnte produsent. Jfr: plasten rundt urverket.
 
Kan vel også nevne at malteserkorset og er skeivt på urskiven.:D Det skumle er dog at det er folk der ute som har bydd på dette her, og at budet er i skrivende stund 5500.
 
Neppe et kupp men denne Longines modellen fra 1951 kom jeg over i en antikvitetbutikk i Altstadt i Zürich. Ifølge teksten var urverket i denne modellen fullt på høyde med tilsvarende fra Patek, derav prisen på 18800 SFR. Det er ganske noen andre som kan forklare hvorfor dette kaliberet er så spesielt?
C7F0D7E6-FD30-43B7-AB73-325E29950BF8.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Neppe et kupp men denne Longines modellen fra 1951 kom jeg over i en antikvitetbutikk i Altstadt i Zürich. Ifølge teksten var urverket i denne modellen fullt på høyde med tilsvarende fra Patek, derav prisen på 18800 SFR. Det er ganske noen andre som kan forklare hvorfor dette kaliberet er så spesielt?
C7F0D7E6-FD30-43B7-AB73-325E29950BF8.jpg

30CH er en oppdatert versjon av 13ZN og ble produsert i relativt store kvanta fra ca. 1950 til rundt 1970. Ikke så attraktivt som 13ZN, og derfor ikke priset like høyt som referanser med dette kaliberet. CHF 18.800 er vel det dobbelte av hva disse vanligvis går for? Den prisen er mer i takt med en klokke med 13ZN. Antikvitetshandlere og myntselgere er forresten de mest optimistiske klokke-selgerne du finner i markedet. :) Han har nok trukket kvalitetskoblingen til PP litt langt. Det er forøvrig ingen TEKNISKE sammenhenger mellom Longines-verkene og PP så vidt jeg vet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Bilanz
Apropos Longines med 13ZN. Denne lekkerbisken ble nylig solgt for USD24k eller over
Fin historie om 13ZN og 30CH her
Longines_13zn2.jpg


Og prisen på modellen jeg så i ZRH er kanskje ikke helt ublu likevel
Denne HODINKEE omtalen av tilsvarende Flyback Chrono med kal 30CH for et år siden var på USD16800.
Longines_30CH.jpg
 
Redigert:
Og prisen på modellen jeg så i ZRH er kanskje ikke helt ublu likevel
Denne HODINKEE omtalen av tilsvarende Flyback Chrono med kal 30CH for et år siden var på USD16800.
Longines_30CH.jpg

Nydelig Longines!

Merk at prisene kan variere ganske så mye basert på tilstand, referanse og ikke minst: Hvem som selger. Du kan fort legge på 50% på prisen selges klokken gjennom en retailer/dealer kontra å source klokka gjennom privatmarkedet (salg på klokkefora, innad i samlermiljøer). Den du viste til tidligere var typisk en retail-pris. Den du viser til ovenfor også. Men ikke misforstå; 30CH og ikke minst 13ZN er verk i som går for høye priser uansett, sitter de i riktig referanse. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bilanz