Skriveinstrumenter

Her er mitt bidrag. Må innrømme at jeg er mer glad i kulepenn enn fyllepenner. For de av oss som vokste opp med obligatorisk fyllepenn i penalet, og diverse opplevelser med blekk-lekkasje, så ble dette et noe ambivalent forhold.

Min Sheaffer 300, er i allfall en real kulepenn som er særs god å skrive med. Sheaffer var et gammelt amerikansk firma med godt skussmål, som en av de første som lovet livstidsgaranti på sine fyllepenner! I 1924 lanserte de også den første plast pennen. Prismessig er/var Sheaffer rimelige men noen av modellene er svært så ettertraktet blant samlere. Da snakker vi selvfølgelig om fyllepenner....

20170403_192923_edit_1491424457260_edit_1491424512580.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: tudos og Hvalrossen
Vanligvis kjøper jeg blekk på eBay eller Amazon, men er i Oslo denne uka. Er det noen som vet hvor man får kjøpt Pelikan blekk i Oslo, eventuelt andre med et godt utvalg av blekk. Hvor vil dere gå om lysten på en ny fyllepenn ble for stor?
 
Hei.
De siste ukene har jeg fått øynene opp for å skrive med fyllepenner igjen. Benyttet dette nok så ofte på skolen i sin tid, men det å være venstrehendt gjorde sitt til at det ikke var så veldig stas den gang. Nå som jeg har blitt litt eldre har interessen kommet tilbake og jeg kjøpte en Lamy Patrol (tror jeg den heter) som faktisk er meget god å skrive med til tross for at den nesten var gratis.
I går var min gamle far på besøk og hadde med seg en fyllepenn til meg. Dette var en penn som hans far hadde benyttet i sin tid og far anslo pennen til å være ca 60 år. Dette er en penn av merke Mont Blanc Masterpiece (det står 144 g stemplet svakt bakerst på pennen). Det jeg nå funderer på er om det bare er å sette i gang med å bruke pennen eller om det er tilrådelig å sende den inn til en service først. Dette er en penn som har vært ubrukt i flere tiår.
Jeg har ikke mye kunnskap om dette, men ser her at det er en del folk som er godt opplyst rundt fyllepenner.
Hva utføres på en service og hva ligger det ca på i pris? Er det ting jeg bør være oppmerksom på eller be om ved innlevering i så fall - ønsker jo ikke at den skal se ut som om den er helt ny, flott med litt patina osv.

På forhånd takk for svar.

Bjørn Olav
 
  • Liker
Reaksjoner: stourbillon
Velkommen tilbake til galskapen ;) Tror du vil bli forbauset når du oppdager hvor stor denne subkulturen egentlig er...

Jeg er ikke bevandret i vintage penner, men det burde ikke være noe i veien for å ta den gamle Montblanc'en i bruk. Du skriver ikke noe om fyllesystemet. Bruker den vanlige patroner, eller er det en stempelfyller? I første tilfelle så er det en god rengjøring og patron, så skriver du. I det andre tilfellet kan en demontering og rensing, og kanskje nye gummipakninger være nødvendig. Ikke avansert mekanikk dette. Og det er garantert guider å finne på nettet for vedlikehold av den spesifikke modellen. Montblanc er jo et veletablert, godt gammelt merke.

Og veien er ikke lang nå til å kjøpe noen penner til, og ikke minst blekk. Det er jo mer enn halve moroa med fyllepenner.
 
Tusen takk for svar.
Dette er en stempelfyller. Fikk råd av en bekjent om å rense pennen i lunkent vann, fylle og tømme og det gjorde jeg en god stund i går og det virker som om jeg har fått ut restene av gammelt blekk nå. Tenkte da jeg skulle gjøre et forsøk med å fylle blekk i pennen senere i dag for å se hvordan det går.
Tror jeg lar vente med å åpne pennen før jeg ser hvorledes resultatet blir da jeg er livredd for å ødelegge den. Får i så fall lese meg litt opp på dette og se noen videoer først...evt levere den inn slik at fagfolk får kikket på den.
Har nå også bestilt meg en Kaweco penn i messing for å se hvordan disse pennene er. Blir nok penner i det nedre sjiktet til å begynne med så får vi se hvor denne galskapen fører meg etter hvert. Følger spent med på forumet for å plukke opp litt informasjon rundt skriveinstrumentene.
 
  • Liker
Reaksjoner: tudos og Nicolai
Går litt på skole nå og kunne trengt en god kulepenn. Noen som har en anbefaling. Har fyllepenn fra før, men tenker det kan være greit med en kulepenn også. Trenger ikke noe fancy, bare en funksjonelt god.
 
Hva med den originale astronautpennen? Fisher Spacepen AG7: http://www.spacepen.com/originalastronautspacepen.aspx

Jeg har en selv og syns den er god å skrive med. Penner med samme teknologien (gassdrevet blekkpatron, skrive opp ned, under vann, osv, osv), kommer i flere varianter, men jeg gikk for den med mest historie.

Leter man litt så finner man butikker i utlandet som har den så billig at man får den inn under momsgrensa (inkl frakt).
 
Går litt på skole nå og kunne trengt en god kulepenn. Noen som har en anbefaling. Har fyllepenn fra før, men tenker det kan være greit med en kulepenn også. Trenger ikke noe fancy, bare en funksjonelt god.

Jeg er veldig fornøyd med Caran d`Ache sine kulepenner. Har en enkel 849 og en Ecridor Golf.

upload_2017-9-5_9-49-51.png

upload_2017-9-5_9-50-10.jpeg


Er mer eller mindre samme pen, litt forskjell på clipsen ellers lik å bruke. Ecridoren er tyngre pga materiale, men samme størrelse. Formen er som en blyant, så ikke så tykk som noen penner. Veldig bra refill/skrivefunksjon, varer lenge og ingen klumper. Det er endel forskjell i pris. 849 er et kvalitetsprodukt vs Ecridor som er et luksusprodukt.

https://www.tudos.no/produkt/caran-dache-849-classic-sort-metall-kulepenn/

https://www.tudos.no/produkt/caran-dache-ecridor-golf-kulepenn/
 
Skal sjekke ut astronautpennen, @Arlendius!

Det er en morsom historie med amerikanerne som brukte mye tid og penger på å utvikle en penn som fungerte i rommet mens russerne bare brukte blyanter.
 
Ser at Lamy Safari finnes i både kulepenn og rollerball-versjon. Hva er egentlig forskjellen?
 
Skal sjekke ut astronautpennen, @Arlendius!

Det er en morsom historie med amerikanerne som brukte mye tid og penger på å utvikle en penn som fungerte i rommet mens russerne bare brukte blyanter.

Tar på meg rollen som @krille her:
http://mentalfloss.com/article/13103/russians-didnt-just-use-pencils-space

Jeg har både Spacepen Bullet og 849. 849 er en fin penn, men jeg knakk av klipsen ganske fort. Bare festet på et lite sveisepunkt. Nå er jeg muligens over gjennomsnittet rastløs med kulepenner i hånda så mulig det er min bruk, og ikke dårlig design som gjorde det. 849'n lligger i kontorskuffen sammen med et par Rotring blyanter (som du må begynne å føre @tudos)

Liker veldig godt at Spacepen Bullet blir så kompakt. Jeg kjøpte i finish "Raw". Den begynner å få en deilig patina. Anbefales.
IMG_6190.JPG
 
Ser at Lamy Safari finnes i både kulepenn og rollerball-versjon. Hva er egentlig forskjellen?


Forskjellen på kulepenn og rollerball ligger i blekket. Rolerballen hat tynner blekk og gir mindre skrivemotstand en det en kulepenn gir. Kulepennens blekk varer lengre. Ofte er det hette på rollerball penner, men kulepenner har trykkutløser.

står enkelt forklart her: http://www.penheaven.co.uk/blog/rollerball-pens-vs-ballpoint-pens/
eller her: https://www.penandpaper.co.uk/ballpoint-pen-versus-rollerball-pen/
 
  • Liker
Reaksjoner: Flippin
Jeg endte opp med en Rotring Rapid Pro med Schmidt Easyflow 9000 refill som skal være mellom en kulepenn og rollerball. Kjøpte også en Rotring 600 trykkblyant, ble litt fascinert av designet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Arlendius
Er det Montblanc 149? Den er så stor og så flott, som en heftig sigar. Nesten helt motsatt av bildet i forrige post her - den slanke og vakre Martini'en. Viser at folk har forskjellig smak (heldigvis!)

149 ja, skrivefeil og tykke fingre.

Har også en Skywalker som er tynnere=)