Sammen med klokker er også golf en stor hobby for meg.
Så hva er poenget? Jo.
Det som er sett på som de beste jern køllene er forged, altså smidd. Mens det som gjerne blir sett på som nybegynner/billigere/mindre ekte køller er cast jern.
Forskjellen er så enkel at forged jern, er i utgangspunktet en jern klump som blir slipt ned til å bli køllehodet, mens et cast jern heller de stålet rett i en form slik at når det har størknet fjerner de formen og køllehodet er ferdig.
Grunnen til at forged jern blir sett på som bedre jern er fordi at køllehodet består av kun stål uten at det kommer luft bobler inn i køllehodet. Mens på cast jern er det slik jeg forstår det umulig/vanskelig å unngå at det kommer luft i jernet.
Nå bruker jeg ikke klokkene min til å slå golfballer med, og skjønner at dette er en langt "bigger deal" for et golf jern ettersom en luft bobler i stålet kan gi avvik på balltreff da du mister lengde/retning.
Spørsmålet mitt er, finnes det klokker som er forged/smidd, som utgangspunktet er en stål klump som blir slipt ned?
Jeg har ikke gjort tidenes research, men jeg slik jeg leser det har Royal Oak Offshore gjort dette på carbon og ceramic modeller.