Hva leser dere om dagen?

Har ikke lest den (men lest litt på bloggen til han, som er god.) men har lest to andre "pappabøker". Synes ikke var særlig gode. De ble litt for enkel og hadde samme oppskrift.
"Jeg er macho bachelor mann. Å nei! En baby! Hva gjør jeg!"

De jeg har likt best var Mammasjokket(utrolig morsom) og babyheftet som sykehuset produsert.. Lærer mer i de to en de andre.

Ellers leser jeg Outliers av Malcolm Gladwell.
Skikkelig god bok i Gladwell stil. Akademikere vil sikkert si Malcolm drar før enkelt konklusjoner, men for meg er det stor underholdning i den.
Her tar Malcolm for seg historien om suksess. Her møter vi kjente (som Bill Gates) og ukjente (topp advokat i NYC) og blir fortalt om suksessen de har hatt og veien dit. Det Malcolm gjør er at han ser på hvilken andre årsaker er det til at disse menneskene har kommet dit de er. At det kanskje ikke var at disse menneskene var genier men at det var mange andre små faktorer som spiller inn.
Anbefales om man liker biografier og "popsci".
Anbefales ikke til de som søker en måte å bli suksessrik på. :)

Ble nylig ferdig med biografi om David Cameron av Francis Elliott, ikke den fra ifjor med Piers Gaveston-historien. God bok. Leser nå My Early Life av Winston Churchill, som så langt er både underholdende og interessant.

Ble nylig ferdig med biografi om David Cameron av Francis Elliott, ikke den fra ifjor med Piers Gaveston-historien. God bok. Leser nå My Early Life av Winston Churchill, som så langt er både underholdende og interessant.

"My early life" er strålende. Flukten fra boerne er rene røverromanen. Jeg ser den gamle bulldogen for meg, travende halvt beruset rundt i arbeidsrommet mens han i rasende fart dikterer boken til sekretæren sin. Mulig jeg blander med en senere bok, men er det ikke i den han, etter å begeistret ha fortalt om en militærkarriere som stort sett gikk ut på å skifte tjenestested til de steder i imperiet hvor det til enhver tid var konflikt, sier noe slikt som: " Noen lesere vil kanskje reagere på hvor lett jeg tar på krig og krigshandlinger. Det er fordi de husker grusomhetene og de enorme nedslaktningene i "The great war" 1914-1918. På den tiden jeg forteller om, derimot, var tapsprosenten vanligvis under ti. Just enough to make it sporting"

Redigert:
Ikke kommet så langt enda at jeg kan bekrefte eller avkrefte at det sitatet hører til denne boken, men helt utenkelig er det jo ikke @Hopalong. Tidlig i boken uttrykker han sin begeistring for treningen på Sandhurst og synet på krig slik:
It did seem such a pity that it [treningen på Sandhurst] all had to be make-believe, and that the age of wars between civilised nations had come to an end for ever. If it had only been 100 years earlier what splendid times we should have had! Fancy being nineteen in 1793 with more than twenty years of war against Napoleon in front of one!

Han innser dog like nedenfor at mulighetene for krig fortsatt er tilstede - heldigvis:
Luckily, however, there were still savages and barbarous peoples. There were Zulus and Afghans, also the Dervishes of the Soudan. Some of these might, if they were well-disposed, "put up a show" some day. There might even be a mutiny or a revolt in India.

• Liker
Reaksjoner: Hopalong
For spesielt interesserte:

10817880_377755345727106_1130044653_n.jpg

Begynte på Skogsmatrosen i går. (den første)

Lykke til!
Selv opplevde jeg boken som oppskrytt. Mye langtekkelig og kjedsommelig repetering. Hadde 2/3 blitt utelatt ville det hevet kvaliteten på boken. Til tross for mange "motargumenter" som at disse gutta var enormt viktige for krigmaskineriet så forsvarer ikke det 66%+ daukjøtt/repetering i en bok. Eller tre bøker!

Vel; de to siste kan ha vært vesentlig annerledes (jeg tviler). Jeg leste den første. Droppet de to siste.
Greit å ha (slitt?) seg gjennom den!

8

Lykke til!
Selv opplevde jeg boken som oppskrytt. Mye langtekkelig og kjedsommelig repetering. Hadde 2/3 blitt utelatt ville det hevet kvaliteten på boken. Til tross for mange "motargumenter" som at disse gutta var enormt viktige for krigmaskineriet så forsvarer ikke det 66%+ daukjøtt/repetering i en bok. Eller tre bøker!

Vel; de to siste kan ha vært vesentlig annerledes (jeg tviler). Jeg leste den første. Droppet de to siste.

8

synes også boken var helt forferdelig!
kanskje 60 sider med handling, og resten bare uendelig wikipedia oppramsing om ting folk ser.
kan godt hende de neste bøkene er bedre, men jeg orker ikke begynne på dem engang.

les heller Vi de druknede, eller Norske sjøfolk forteller hvis du er ute etter gode bøker om livet til sjøs ;)

Lykke til!

8

kanskje 60 sider med handling, og resten bare uendelig wikipedia oppramsing om ting folk ser.
kan godt hende de neste bøkene er bedre, men jeg orker ikke begynne på dem engang.

les heller Vi de druknede, eller Norske sjøfolk forteller hvis du er ute etter gode bøker om livet til sjøs ;)

Leser den tredje nå og sitter litt med det samme inntrykket. Føler dessverre at Michelet driver med litt for mye folkeopplysning og litt for lite historiefortelling i diss bøkene, og at det gir for mange stopp og dødpunkter i historien. Det burde være mulig å gjøre begge deler uten at det blir trått å lese.
Kommer nok uansett til å fullføre serien. Mest for å fullføre når jeg først har startet, og litt fordi det er en viktig del av vår historie og jeg på tross av en litt klumpete romanfortelling lærer ett og annet.

Ang. "En sjøens helt" serien. Jeg holder på med nr. 4, Blodige strender for tiden. Og ja, det blir for mye Wikipedia preg over den, alle krigens hendelser skjal flettes inn i samtalen eller i Halvors brev. Blir stillestående med lite fremdrift og lite handling, dessverre. Også nr. 3 led under dette. Så totalt sett har serein tapt seg, nr 1. og to var klart best. Etter min mening da.
Men kommer til å stå løpet ut og kjøpe nr 5 også. Michelet har med denne bokserien greid å bringe krigsseilersaken frem i oppmerksomheten på en flott måte. Og det har de gamlekara (og de få kvinnene), deres ektefeller og barn fortjent.

• Liker
Reaksjoner: Newbie
Nå er det Maria Magdalena.
En meget artig bok. Det er et forsøk på å finne ut fakta omkring hvem Maria Magdalena var og hennes rolle blant Jesus sine disipler.

WP_20160101_12_52_01_Pro.jpg

Kvinnens rolle i dagens samfunn gjenspeiler ikke helt hva som var Jesus sine tanker.... Det er i alle fall klart at Jesus ønsket kvinnelige prester! Han hadde i alle fall ikke noe imot dette. Slike tanker har blitt lagt til i ettertid.

De som nå tenker i retning av Dan Brown "da vinci koden" og Tom Egeland "sirkelens ende" kan få høre at deres tanker ikke var helt på jordet! Mer eller beviste tolkninger og "uheldige"(?) oversettelser har ikke tjent damens rykte i ettertid.

Et gammelt ordtak sier at "Historie er forfalskninger man er enige om". Det er noe i det!

Meget interessant lesning!

8

Litt i samme gate denne her......Artig og frodig lesning :p

3052539E-C5A3-4F74-AFB3-1A8009D31801_zpsh1wmnjvt.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Ang. "En sjøens helt" serien. Jeg holder på med nr. 4, Blodige strender for tiden. Og ja, det blir for mye Wikipedia preg over den, alle krigens hendelser skjal flettes inn i samtalen eller i Halvors brev. Blir stillestående med lite fremdrift og lite handling, dessverre. Også nr. 3 led under dette. Så totalt sett har serein tapt seg, nr 1. og to var klart best. Etter min mening da.
Men kommer til å stå løpet ut og kjøpe nr 5 også. Michelet har med denne bokserien greid å bringe krigsseilersaken frem i oppmerksomheten på en flott måte. Og det har de gamlekara (og de få kvinnene), deres ektefeller og barn fortjent.
Bok nummer 1 klart best, rent underholdningsmessig har bøkene sin begrensning imho men har sin berettigelse med hensyn til krigsseilernes historie generelt som ikke bør glemmes. Jeg er kansje inhabil da jeg har hørt noen av de "virkelige" historiene fra 1ste hånd da min far var krigsseiler og utsatt for en av historiens lengste ferd i livbåt.

Det er klart at krigsseilerne har gått for "lut og kaldt vann" i ettertiden. De fortjener et godt ettermæle, men om en håndfull mursteiner er rette middel er jeg usikker på.

For mange år siden leste jeg MacLean sin "HMS Ulysess". Det var en utrolig god bok om en konvoi fra England til Murmansk. Helt klart noe jeg vil anbefale fremfor Michelets bøker.

8