Hvilken el-bil?

http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3327-knuser-myten-om-at-elbil-erstatter-buss

Gi meg et tog som går når det skal, det er mulig å ikke føle seg som sild i tønne, og at toget ikke bytter navn til buss underveis - og jeg skal gladelig gjøre bruk av toget. Men når livet mitt kan forlenges med nesten 2 timer (!!) pr dag ved å kjøre bil i stedet for tog så er valget enkelt. Elbil gjorde bare reisen enda billigere for min del - parkering er fremdeles et problem.
 
http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3327-knuser-myten-om-at-elbil-erstatter-buss

Gi meg et tog som går når det skal, det er mulig å ikke føle seg som sild i tønne, og at toget ikke bytter navn til buss underveis - og jeg skal gladelig gjøre bruk av toget. Men når livet mitt kan forlenges med nesten 2 timer (!!) pr dag ved å kjøre bil i stedet for tog så er valget enkelt. Elbil gjorde bare reisen enda billigere for min del - parkering er fremdeles et problem.

Kanskje det hadde vært mer offentlige penger som kunne gått til å forbedre kollektiv transporten, hvis ikke hver enkelt "snylter" i en EL-bil ble "sponset" med opptil 2,5 mill.? :mrgreen:
 
Kanskje det hadde vært mer offentlige penger som kunne gått til å forbedre kollektiv transporten, hvis ikke hver enkelt "snylter" i en EL-bil ble "sponset" med opptil 2,5 mill.? :mrgreen:

De tallene som kastes rundt på hvor mye Teslaeiere sponses med er jo helt meningsløse og kun egnet til å ødelegge debatten.
Dersom Tesla ikke var et produkt hadde det selvfølgelig ikke blitt solgt i bøtter og spann av andre biler med 600 Hk og disse fiktive avgiftskronene hadde aldri havnet i statskassen uansett.
 
De tallene som kastes rundt på hvor mye Teslaeiere sponses med er jo helt meningsløse og kun egnet til å ødelegge debatten.
Dersom Tesla ikke var et produkt hadde det selvfølgelig ikke blitt solgt i bøtter og spann av andre biler med 600 Hk og disse fiktive avgiftskronene hadde aldri havnet i statskassen uansett.

Desverre så er det sant. Janteloven heter det.
 
De tallene som kastes rundt på hvor mye Teslaeiere sponses med er jo helt meningsløse og kun egnet til å ødelegge debatten.
Dersom Tesla ikke var et produkt hadde det selvfølgelig ikke blitt solgt i bøtter og spann av andre biler med 600 Hk og disse fiktive avgiftskronene hadde aldri havnet i statskassen uansett.

Joda - jeg er enig i dette, det er derfor " " er hyppig brukt i mitt innlegg.
 
Hvis du er enig i at slike utsagn ødelegger debatten, hvorfor bruker du dem da?
Er det ditt mål å ødelegge debatten?

Nope, jeg mener ikke at dette ødelegger debatten, men er enig i at en unnlatelse av subsidieringen av EL-biler. Ikke uten videre ville gitt det samme inntekstgrunnlaget for staten.
 
Nope, jeg mener ikke at dette ødelegger debatten, men er enig i at en unnlatelse av subsidieringen av EL-biler. Ikke uten videre ville gitt det samme inntekstgrunnlaget for staten.

Så du er enig i at argumentet ditt baserer seg på feilaktige premisser.
Men å bevist fremme argumenter du selv ikke er enig i (for å provosere?) er altså ikke ødeleggende for konstruktiv debatt.

Lykke til videre.
 
Så du er enig i at argumentet ditt baserer seg på feilaktige premisser.
Men å bevist fremme argumenter du selv ikke er enig i (for å provosere?) er altså ikke ødeleggende for konstruktiv debatt.

Lykke til videre.

Ikke ment som en provokasjon, men som jeg skriver; "det SAMME" inntektsgrunnlag. I dette ligger det IKKE at staten ikke påføres NOEN kostnader i det hele tatt med sin EL-bil politikk - kostnader som istedenfor, etter mitt syn, er mer fornuftig å bruke på kollektivtrafikken.

Jeg er pubertalsk.

Nettopp;)

---
Nå begynner jeg selv å bli mektig lei av å se mitt eget gjentagende "avatar" i denne tråden, så andre må jo virkelig være dri..lei. Derfor forlater jeg med dette, denne absolutt interessante diskusjonen.
 
Man kan også betrakte forbedringen av luftkvalitet i storbyene med antall elbiler som erstatter fosilbiler, og hva dette bidrar til positivt fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Det er ikke umulig at nåværende politikk er en av de billigste måtene å gjøre dette på, rent praktisk og realistisk. Finnes enda billigere måter, ref. kollektivtrafikk, men folk kjører nå engang bil. Samfunnskostnaden/gevinsten er ikke triviell.
 
Redigert:
Nå begynner jeg selv å bli mektig lei av å se mitt eget gjentagende "avatar" i denne tråden, så andre må jo virkelig være dri..lei. Derfor forlater jeg med dette, denne absolutt interessante diskusjonen.

Det tror jeg er like godt. du er nesten på Spetalen-nivå i argumentasjonen.

.
Elbilsystemet gjør
at folk kjøper en ekstrabil.

... Det er
bare 9 % som bare har én elbil.


Det stimulerer til økt salg
av antall biler. Ikke miljøvennlig.

Din påstand. Uansett er den kortsiktige tankegangen en kortslutning. Vi er inne i en overgangsfase. Den ene av disse bilene vil forsvinne.

Også for ditt regnestykke av energibruk finnes det andre tolkninger - for de som gidder.:
Tesla forurenser det doble av Prius

Til dette er det ikke annet å si enn at det er feil. Det finnes så mange regnestykker over hele skalaen der ute, mange publisert av folk som utgir seg for å ha ekspertise på området, at du kan plukke den som sier det du vil. Noen av de er så fulle av feil at man virkelig lurer på hva som ligger bak. Disse artiklene dukker opp hele tiden, og vi blir ikke klokere av å slå hverandre i hodet med artikler. For å kunne uttale seg om dette må man ha kjennskap til energiproduksjon, energimarked, ditto for fossile brensler, elmotor og batteriteknologi, inkludert produksjon, tilgang på råstoffer, miljøbelastning ift dette, antatt utvikling osv. Med alle tall på bordet og kunnskapen til å bruke de kan man si noe om saken. Dessverre skal alle ha en mening om dette basert på noe det har hørt eller lest et sted. Om man velger å tro at dette er uavklart så forstår jeg likevel ikke hvorfor dagens tall skal være så viktige. Vi vet hvilken vei utviklingen går, og uansett hvor mye vi elsker tradisjonelle biler så er det snakk om kort tid før vi kan kalle en så unødvendig komplisert drivlinje bassert på fossilt brensel foreldet teknologi til praktisk daglig bruk.

Når det gjelder insentivene er disse helt klart skjevfordelt, og selv om hybrider bare er et stopp på veien, så blir de for hardt straffet ift elbil, men jeg er glad jeg ikke er politiker og skal sjonglere disse valgene. Du ender som oftest opp med forenklede løsninger som ikke er fullgode, det er en politikers hverdag. Norge som oljenasjon har gjort et vågalt valg som har blitt lagt merke til og som jeg som realist og miljøforkjemper kan være stolt av, og så får de som mener de ikke har blitt begunstiget nok sutre i vei og kalle mannen i gata for snylter. En måte å definere seg selv på.
 
men folk kjører nå engang bil.
Kan ikke resignere slik. Rushtidsavgift, subsidiert kollektivtrafikk, gjør det umulig å få parkert, etc

Alt burde være lov. Problemet er hvordan kan man skremme bort byfolk fra bilen uten og samtidig straffe også folk i distriktene som ikke har noe alternativ og er helt avhengig av bil.
 
Alt burde være lov. Problemet er hvordan kan man skremme bort byfolk fra bilen uten og samtidig straffe også folk i distriktene som ikke har noe alternativ og er helt avhengig av bil.

Hovedproblemet i så måte er at by og distrikt flyter mer og mer sammen. Stor-Oslo regnes vel nå å være godt over 1 mill mennesker, hvor mange er innom Oslo daglig. For mye inngripen i deres hverdag, kanskje også å gjøre hverdagen helt umulig (barnehage, skole ...), har også en samfunnsøkonomisk konsekvens som dukker opp et annet sted.

Så om alt er lov, er ikke alt hensiktsmessig - snarere tvert imot. Politikk, idealer og pragmatikk har ikke alltid et minste felles multiplum som beskriver totalbildet - ofte finnes ikke MFM overhodet.
 
Det er et faktum at det <I>er</I> mange meningsløse og oppblåste argumenter i en slik (el)bil debatt.

Som bilinteressert person er det med sorg jeg leser at "folk tror jeg kjører mer bil fordi jeg har flere biler". Til dags dato har jeg aldri klart å kjøre mer enn en bil av gangen! Til tross for at jeg setter stor pris på bilene jeg disponerer så klarer jeg ikke å kjøre mer enn en av gangen.

Hvor mye kroner el-bilene blir sponset med blir derfor også veldig feil. Er el-bilen en utskifting, tillegg eller primærbil? Hvor mye ville blitt brukt på bil dersom du ikke hadde kjøpt "den el-bilen"? Tesla kan erstatte en vanlig bil, i alle fall ca 90%. Har Staten tapt noen penger fordi familien X kjøpte en slik? Kanskje alternativet var en 3 år gammel Fiesta, men så gravde de i lommen siden de kunne få et miljø-vennlig alternativ? Eller kanskje bilen ikke hadde blitt kjøpt om det ikke hadde vært for incentiver?

To ting er i alle fall klart!
Incentivene har vært veldig smarte med tanke på å få
* teknologien ut til brukere.
* utplassert en nødvendig infrastruktur for at el-biler skal kunne fungere.

En (uheldig?) bi-effekt var at det skulle komme en stor luksuriøs bil som fikk samme godene som var laget for de "små matboksene med hjul"....

Elbilene har gått en rivende utvikling. Uten incentivene hadde vi ikke hatt en så god infrastruktur. (Og Tesla hadde nok ikke vært like stor produsent?).

Artig er det i alle fall at disse bilene har kommet.

:cool:
 
Vel, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt det... men psssttt... det er ikke særlig bærekraftig at hver og en av oss skal bruke 1500-2000kg bil for å bevege på 80 kg menneskekjøtt. Enda verre at dette er uavhengig av energisystem.

Psst2. Steinalderen tok ikke slutt på grunn av mangel på stein, men hva med oljealderen?
 
Er ikke el-bil litt som en Quarts klokke?
Rart det er så populært her blant kokkeentusiaster som for meg virker som det er kun mekanisk som gjelder.
 
Er ikke el-bil litt som en Quarts klokke?
Rart det er så populært her blant kokkeentusiaster som for meg virker som det er kun mekanisk som gjelder.


Værsågod! Lag en automatisk bil som lader seg med kinetisk energi / bevegelsesenergi! then, but only then ill dig it! Fossilbrennende klokke kanskje?nei vettuhva...