Hvilken el-bil?

Når e-Golf har en rekkevidde på 20 mil eller mer (i praksis på vinterføre med full bil og varmeapparatet på maks). Ja da skal jeg seriøst vurdere å kjøpe meg e-Golf. Inntil da tror jeg plug-in hybrid er løsningen.
 
B-electric med ekstrapakke skal ha en rekkevidde på 230km. Tror dette kan være en bra bil, som kan svare til de fleste forventninger. Batteripakke og drivlinje er fra Tesla, og de begynner å få god erfaring nå. Salget har hatt en god start, så det blir spennende og se denne litt utpå nyåret:)
 
Ja, vet ikke helt hvor jeg skal starte. @Nessuno79

Hvor lenge har du tenkt å ha bilen?
At el-biler skal få kjøre gratis, parkere gratis, lade gratis og kjøre i kollektivfeltet kommer neppe til å vare evig.
Diskusjonen rundt el-biler gidder jeg ikke ta, jeg er mer imot el-biler enn Toyota og for de som kjenner meg sier det en del;)


Grunnen er at dette er en ordentlig bil som MB har montert en elektrisk drivlinje i og ikke noen riskoker som f.eks Nissan Leaf.

Das beste oder nichts

Tja, begrunnelsen for å ha elbil er vel noe mer nyansert. Ettersom jeg kjører ca. 1000 km i oslo sentrum pr. måned så har jeg bedre (ja faktisk) samvittighet enn før da jeg kjørte BMW. Fint med gratis parkering og kollektivfelt, men i det store og hele betyr det ikke så mye. Snylterargumentet har jeg liten sans for - det er riktig og viktig at bilfabrikkene blir stimulert til å forske og utvikle miljøvennlige biler.

Har Leaf, den fyller alle objektive behov, men ingen subjektive og jeg er derfor greit fornøyd.Grunnen til at jeg kjøpte den er at den har vært på markedet i en del år og er ferdig utprøvd. Når Mercedes har rettet barnesykdommene kommer jeg nok til å kjøpe en sånn.
 
Redigert av en moderator:
B-electric med ekstrapakke skal ha en rekkevidde på 230km. Tror dette kan være en bra bil, som kan svare til de fleste forventninger. Batteripakke og drivlinje er fra Tesla, og de begynner å få god erfaring nå. Salget har hatt en god start, så det blir spennende og se denne litt utpå nyåret:)

Er bare så synd dener så stygg IMHO.
Hadde de derimot laget en elektrisk utgave av A-klasse så hadde jeg switchet på dagen.
Eller aller helst C-Klasse Coupé
 
Jeg stiller meg nokså lunken til incitamentene elbileierne har fått for å velge denne biltypen. Det blir for dumt når du kan kjøpe en bil med 700 hester uten å betale moms, og ikke nok med det - velger du en haug med ekstrautstyr, får du momsfritak også på dette! Det henger ikke på greip. Hvorfor er det ikke momsfritak på sykler og el-sykler heller? En til på sykkel betyr en vekk fra bilkøen.

Men når det er sagt, kan en ikke kalle de som kjøper el-bil for snyltere. Er folk snyltere hvis de havner på sykehuset og staten dekker regningen?

Skulle jeg kjøpt en el-bil til under 300 000 kroner nå, tror jeg at jeg hadde gått for en KIA Soul EV. Det er en veldig kjekk bil, og til under 250 000 får du en topp utstyrt bil (blant annet varme i baksetene og rattet, og a/c- i førersetet) med grei rekkevidde og relativt god plass. Hadde jeg kunne velge mellom en e-Golf og en Soul (har prøvd begge), hadde jeg valgt Golf, men jeg synes ikke den er verdt 50 000 mer.

Todda
 
At du syntes jeg er frekk som ikke deler ditt syn er jo pubertalsk, men som voksenperson tåler jeg godt det;)

Politikken får vi la ligge, vi kunne nok diskutert kortslutninger i samferdsels- og miljøpolitikk i lange baner. Men hvor har du det fra at jeg synes det er frekt å ikke dele mitt syn? Kanskje du må lese det du skrev på nytt.

Brorparten av norske familier sine daglige økonomiske valg er i ulik grad styrt av skatter og avgifter. Bak dette ligger selvsagt økonomipolitikk, men i konsumenten sin ende handler det om hvilke valg som er gunstige. Når du kaller de som benytter seg av fordelene elbil gir for samfunnssnyltere er det det samme som å kalle stort sett alle for samfunnssnyltere. Det er enten frekt eller så har du ikke skjønt hva det betyr. Dette har ingenting med enighet eller uenighet å gjøre. At du prøver å kalle dette utsagnet noe annet enn idiotisk forundrer meg.
 
Jeg stiller meg nokså lunken til incitamentene elbileierne har fått for å velge denne biltypen. Det blir for dumt når du kan kjøpe en bil med 700 hester uten å betale moms, og ikke nok med det - velger du en haug med ekstrautstyr, får du momsfritak også på dette! Det henger ikke på greip. Hvorfor er det ikke momsfritak på sykler og el-sykler heller? En til på sykkel betyr en vekk fra bilkøen.

Todda

Svært enig i det siste du sier, og avgiftsfritakene er grovt forenklet og derfor skjeve, mange både gode og dårlige grunner til dette. Dessverre er ikke prisen på sykler det som avgjør om folk sykler eller ikke, men det endres nok litt med el-sykkel.

Vil bare kommentere en ting: Det er ikke større grunn til å avgiftslegge en elmotor som yter 700 hk enn en som yter 100. Avgiftssystemet på forbrenningsmotorer skal gjenspeile utslipp. Hovedfaktoren som styrer utslipp (les energiforbruk) fra elbiler er fart, ikke makseffekt eller akselerasjon, og i mindre grad vekt. Den farten du bruker på norske veier oppnår du med alle elbiler.

Tilbake til topic: Skal du velge bil er det egetlig bare en måte å finne det ut på, du må ta deg tid til å testkjøre aktuelle kandidater. Hvilke biler vi trives i er så individuelt og ofte irrasjonelt begrunnet at du bare må teste og se.
 
Redigert:
Jeg har tenkt på det samme @Todda. Men om man hadde fått momsfritak på el-sykkel, måtte man jo også fått det på vanlig sykkel, det er jo enda mer miljøvennlig. For ikke å snakke om joggesko! Quartz-ur vs mekaniske (!) osv videre osv videre.. Jeg var på din side av denne saken, helt til jeg hadde denne diskusjonen med søstern, som jobber i finansdepartementet. Jeg så meg dessverre slått av hennes argumenter, og hun har faktisk et poeng for en gangs skyld.

@Edzilla, jeg er delvis enig med deg. Det hadde utvilsomt vært kulere med A-klasse og C-coupe, men dette har med å treffe en bredere målgruppe. Iflg Mercedes er målgruppen spesiellt miljøinteresserte middelaldrene, unge barnefamilier og den eldre garde. Kravene til denne målgruppen er enkel inn/utstigning, plass og praktiske løsninger. Jeg har tro på at de også kommer man andre fullelektriske biler om ikke veldig lenge. De har elektrisk SLS AMG, samt et bredt utvalg av hybrider med plugin-hybrider rett rundt hjørnet.

Så en lite spørsmål;

Hva er totalutslippet på en el-bil sammenlignet med f.eks en dieselbil, tenker da også på utslipp under produksjon?

Sorry at det meste her var OT, men det får gå:)
 
Redigert av en moderator:
Så en lite spørsmål;

Hva er totalutslippet på en el-bil sammenlignet med f.eks en dieselbil, tenker da også på utslipp under produksjon?

Sorry at det meste her var OT, men det får gå:)

Til den som svarer, værsåsnill å ikke sammenligne Tesla Model S med en VW Golf. Det er to helt forskjellige biltyper, sammenligne den heller med en BMW 540d eller noe.
 
Et veldig godt el-bil argument jeg tror ofte blir glemt i diskusjonen om miljøvennelighet er hvor utslippene skjer. I mange europeiske byer ser man i dag at det er stor lokal forurensning pga diselbiler. Så selvom du blåser mer c02 ved å lage en el-bil er det faktisk bedre når man får flyttet forurensningen ut av byene (der folk bor).

Atombilene er nok kommet for å bli, men jeg håper det kommer en kraftig revisjon av kollektivfeltene snart.
 
Vel, jeg vil gå enda lenger - avgift på elbil og heller sterkt subsidierte sykler og offentlig transport. Kanskje til og med kilometergodtgjørelse til de som sykler til jobb (noe jeg selvsagt gjør ;) ).

Jeg hører rykter om at interiørkvaliteten i Tesla er under par og ikke kan sammenlignes med BMW. E-Golf har jeg prøvd, og den opplevde kvaliteten i den vil jeg sammenligne med min egen E-klasse....

Når det er sagt, hadde jeg ikke sagt nei til en Tesla. Altså ingen prinsipprytter, bare uenig i politikken.

Todda
 
Til den som svarer, værsåsnill å ikke sammenligne Tesla Model S med en VW Golf. Det er to helt forskjellige biltyper, sammenligne den heller med en BMW 540d eller noe.

@andersmp Må ikke finne på å sammenligne Tesla Model S med en BMW 5-serie. Men sammenlign den heller med en Ford Taurus eller Chevrolet Malibu.
 
Redigert av en moderator:
EL bil er jeg igrunn nøytral til, og hadde nok hatt lyst på en tesla etc hvis jeg hadde lademuligheter etc. Men jeg synes politikken er merkelig.
Det er vel også politikken som vekker harme og ikke bilene.

Jeg synes det er vanskelig å finne ut hva som egentlig er riktig i denne debatten. Det jeg synes er rart er at man nå er skråsikker på at el bil er det beste alternativet når man for relativt få år siden mente at diesel var så bra at man ga fordelaktige avgifter på dieselbiler.

Mest irriterende synes jeg likevel det er at privatbilen er den store syndebukken. Vi utgjør en dråpe i havet. Fly, shipping og tungtransport er da mye værre?
Fritaksgrensen for netthandel skal opp. Uten å starte en debatt om dette, så må vel dette være litt bakvendt klimapolitisk? Kortreiste varer bør vel være å foretrekke kontra kontinentale varer?

Så kan man naturligvis spørre seg da, om man heller burde latt biler blitt beskattet som normalt og brukt midlene på utvikling av et fullverdig kollektivtilbud med så lav kostnad at det ble vanskelig å la være.

Å transportere seg selv ved egen kraft burde naturligvis også blitt premiert, men jeg vet ikke helt hvordan. Sykkel kunne feks inngått i arbeidsdagen. Man kunne feks regnet 20 km/t som gjennomsnittlig fart og gitt den tiden dine kilometer tok som en del av arbeidsdagen. Selvfølgelig opp til et maks kilometerantall.

Uten å ha beveger meg inn på halvparten av eksemplene er det ganske tydelig at det er en veldig kompleks debatt. Det er mange sannheter. Gjør feks de rimelige el-bilene at det totalt blir flere biler? Hvis ja, er det miljøvennlig da? Hvis nei, hvilke ressurser kreves for å trylle bort den gamle bilen din?

For å svare trådstarter om hvilken bil...
Den tryggeste,mest behagelige du finner med såpass god garanti og tilgang på deler til at du kan ha den lenger etter at alle subsidier forsvinner og det er en lik bil på linje med alt annet.
 
Dette er EL bil
6yl3tf.jpg
 
Den tråden her er så off-topic den.

Det sto skrevet i stjernene.

Uten å ha beveger meg inn på halvparten av eksemplene er det ganske tydelig at det er en veldig kompleks debatt. Det er mange sannheter. Gjør feks de rimelige el-bilene at det totalt blir flere biler? Hvis ja, er det miljøvennlig da? Hvis nei, hvilke ressurser kreves for å trylle bort den gamle bilen din?

Undersøkelser har vist at elbiler i Norge i all hovedsak erstatter andre biler og ikke blir bil nr n+1. I de tilfellene de blir det deler de på tidligere bruksmønster pga ulike praktiske fordeler. Du vil selvsagt alltid ha unntak som enten bruker mer bil pga elbil, eller bare kjøper den for å ha det gøy fordi de har råd.

Dette er EL bil
6yl3tf.jpg

Om vi ser bort fra detaljer og utstyr er denne bilen prinsipielt nesten identisk med en virkelig elbil. Det er fascinerende.

Uansett hva man måtte mene om miljø er enkelheten elbilens sterkeste kort. Når man vet hvordan en elbil fungerer blir en tradisjonell drivlinje et sammensurium av feilkilder. Like vakkert og upraktisk som de mekaniske klokkene våre. Derfor blir de snart en anakronisme, men vil selvsagt likevel ha sin plass. Hybrider er også bare en overgangsløsning. Alle vet hvor det bærer med fossilt brennstoff. At noen elbilprodusenter opplevde litt krøll i starten skulle bare mangle mtp måten det skjedde på.

Å sammenligne totalt livsløp på en relevant måte er et så stort og komplisert regnestykke at det ikke hører hjemme her, men marginene er allerede i dag så bra at du med en god feilmargin kan forvente at elbilens livsløpkurve for CO2 bikker under en tilsvarende fossilbil før halve levetiden. Det er på en gjennomsnittlig europeisk strømmiks. Derifra og ut har du en raskt voksende differanse. Du kan også sammenligne en småbil med en Tesla som mange gjør, men du vil likevel sannsynligvis gå i null eller bedre. Det er i dag. Elmotor er gammel teknologi, batterier og energilagring er i konstant utvikling og vil gjøre denne problemstillingen overflødig om få år. Er det noen grunn til å vente med infrastruktur og tilpasning?

Utdrag av regnestykket alene har lite for seg, men noen er likevel så illustrerende at de kan være en vekker for noen. F.eks:
- Energimengden i et fulladet Tesla-batteri tilsvarer ca 9 l diesel. Likevel går den ca 400 km IRL. Det sier noe om effektivitet og energiforbruk.
- Raffineringsprosessen for 1 l fossilt brennstoff krever ca 5 kWh. Det er forkjellig, men ca det i snitt. På de 5kWh går en Tesla 25 km, en liten elbil enda lengre. Da har vi ikke tatt høyde for transport av den literen, hele prosessen med å hente opp råoljen og all annen infrastruktur og logistikk involvert. Selv om det medfører betydelig infrastruktur og tap å bringe 5kWh frem til en elbil, så er det vesentlig mindre. Og ikke glem: Vi har ikke brent en dråpe av den literen og kjørt en meter enda… Sa noen kullkraft?
 
Redigert:
Undersøkelser har vist at elbiler i Norge i all hovedsak erstatter andre biler og ikke blir bil nr n+1. I de tilfellene de blir det deler de på tidligere bruksmønster pga ulike praktiske fordeler. Du vil selvsagt alltid ha unntak som enten bruker mer bil pga elbil, eller bare kjøper den for å ha det gøy fordi de har råd.

.Dette er det litt ulike referanser på, sitat fra:
(NRK Debatten 06.02.14)

:......folk går fra kollektiv til elbil.

Det er én person per bil.

Elbilsystemet gjør
at folk kjøper en ekstrabil.

... Det er
bare 9 % som bare har én elbil.


Det stimulerer til økt salg
av antall biler. Ikke miljøvennlig.

Også for ditt regnestykke av energibruk finnes det andre tolkninger - for de som gidder.:
Tesla forurenser det doble av Prius

Ellers så er jeg enig med Entropy at det nødvendigvis ikke er EL-bilene det er noe galt med, men de tullete insentiver gitt av politikere som er styrt av øyeblikkets populistiske trend.