Hvilken el-bil?

Nessuno79

Støttemedlem
Medlem
6. mars 2011
Innlegg
3.252
Sted
Asker #nessuno_79
Har etterhvert måttet krype til korset her, og innse at med pendelervei fra Asker til Oslo hver dag, bompenger og drivstoffutgifter, gjør at det utvilsomt mest fornuftige er å kjøpe el bil.

Sett på de microskopiske modellene fra både Citroen, Peugot og Mitsubishi. Men det er rett og slett ikke en bil. Føles som om man sitter i et dårlig laget leketøy.

Så vurderer Volkswagen E-UP og Ford Focus Electric. Sistnevnte er identisk med sine fosilt drevne brødre og er således "mer bil" enn en E-UP, men Volkswagen er jo snerten den også (merker at bruken av ordet "snerten" ikke akkurat ender opp på listen for +)

Så om noen har erfaringer eller synspunkter taes de imot med takk ;)
 
Har etterhvert måttet krype til korset her, og innse at med pendelervei fra Asker til Oslo hver dag, bompenger og drivstoffutgifter, gjør at det utvilsomt mest fornuftige er å kjøpe el bil.

Sett på de microskopiske modellene fra både Citroen, Peugot og Mitsubishi. Men det er rett og slett ikke en bil. Føles som om man sitter i et dårlig laget leketøy.

Så vurderer Volkswagen E-UP og Ford Focus Electric. Sistnevnte er identisk med sine fosilt drevne brødre og er således "mer bil" enn en E-UP, men Volkswagen er jo snerten den også (merker at bruken av ordet "snerten" ikke akkurat ender opp på listen for +)

Så om noen har erfaringer eller synspunkter taes de imot med takk ;)

Har sett på den nye Golf el bilen? Har null erfaring, men dette bør jo være duganes.
 
i8.

Men, hvorfor ikke bare gå for en motorsykkel og bite i det sure eple om vinteren? Totalt sett blir det vel bedre regnestykke?
 
E-up er en artig liten sak. Pendlet en del i en slik i år. Dog som passasjer. Billig og kremt søt.

@Entropy i8 er vel ikke elbil?
 
Redigert av en moderator:
Vil også foreslå MC, det åpner for muligheter til å gå til anskaffelse av et skikkelig produkt, tøft, høy vil ha faktor, høy annenhåndsverdi, kjekt å bruke. Og så heller sitte i kø de verste dagene.
 
Siden vi først er i gang med å avvike fra det trådstarter spør om.. Kan du ikke bare ta buss a? :p

Hvis det ikke er mange kilometerene hadde jeg sett på eUP. Er det er stykke, eGolf med varmepumpe.
 
Har bestilt meg BMW i3 i juni, får den levert om under tre uker.

Faren min har denne bilen, som gjør at jeg har brukt den endel, og jeg synes den er meget god å kjøre. Premiumfølelse ift andre elbiler jeg har testet.

170hk på 1100kg er heller ikke å forakte.

Prisen er ikke dum heller, fra 250k, men man må regne å legge i ca 50k for å ikke ende opp med den kjipeste modellen.

Vil anbefale deg å gi den et forsøk ihvertfall.

Servicekostnaden er latterlig på denne BMW´n, faktisk ca 10% av hva det koster å serve en Nissan Leaf, altså rundt 500kr i årlig servicekostnad hvis man kjøper serviceavtale. Kan like det;)
 
Takker for konstruktive og, ehh ikke fullt så konstruktive svar ;)

Har sett på i3 og så absolutt en kandidat ja, men litt i dyreste laget dessverre. Blir bil nr to, og ikke tenkt å ta opp noe lån, ei heller kvitte meg med alt jeg har av spikerstål. Så holder pr nå en knapp på eUp`en.
 
Kjerringa har en Nissan Leaf hun har brukt til og fra jobb nå (80km tur retur) hver dag, i snart 2 år.

Veldig fornøyd med den. Ikke noe problem, og er mer "vanlig" bil enn disse microbilene som du nevner.

Vennepar som har E-Up også, og er veldig fornøyd med den.

Focus'en hadde jeg ikke kjøpt kun fordi den ikke har hurtiglading.

De dyrere modellene har jeg ikke erfaring med.

My 2 cents..
 
E-up oppleves fort som liten. Leaf og e-golf er svært like på mange måter, har prøvd begge. I3 artigere å kjøre, men kanskje noe mindre plass. Man får opplagt mye mer med en Tesla, spørsmålet er om det er verdt prisøkningen.

Endte selv på leaf av tre grunner. Passe stor, leveres svært raskt til en grei pris, og den fungerer som en arbeidshest. Men skal legges til at det er bil nr. 2, og 95% av all min bilkjøring er turer som er under 8 mil.

Som bil nummer en hadde nok Tesla vært valget, tror jeg, men jeg føler man betaler svært mye for dobbelt/trippel rekkevidde.
 
når bilen uansett skal brukes som bil nr.2 er det jo mye kjekkere med en liten og kjapp e-UP i forhold til en stor og tung golf.

lånte en vanlig UP i sommer, og likte den veldig godt bortett fra den udugelige automatkassen.
synes generelt at gleden med å kjøre en bil øker proposjonalt med hvor mye man krymper dem, og hvor mye vekt man fjerner.

“Simplify, then add lightness” som Colin Chapman pleide å si :mrgreen:
 
når bilen uansett skal brukes som bil nr.2 er det jo mye kjekkere med en liten og kjapp e-UP i forhold til en stor og tung golf.

lånte en vanlig UP i sommer, og likte den veldig godt bortett fra den udugelige automatkassen.
synes generelt at gleden med å kjøre en bil øker proposjonalt med hvor mye man krymper dem, og hvor mye vekt man fjerner.

“Simplify, then add lightness” som Colin Chapman pleide å si :mrgreen:

Spørs hva du mener med stor og tung. Ja golf'en er 400kg tyngre, men den kommer med 85 eller 115kW motor, kontra E-up'en sin 60kW.

Bedre komfort er det nok også. Men ja som du sier, så spørs det hvor lange disse turene er, og hvor mye sittekomfort har å si. Og selvfølgelig finnes det en prisforskjell.

Jeg med mine 198cm sitter akkurat litt for trangt i en e-UP. Leaf'en går akkurat.
 
Spørs hva du mener med stor og tung. Ja golf'en er 400kg tyngre, men den kommer med 85 eller 115kW motor, kontra E-up'en sin 60kW.

Jeg tenker hovedsaklig på at en lett bil føles mer atletisk og engajerende enn en tung bil.
Mye av gleden med en liten bil er det å opprettholde momentet og flyten i kjøringen, så mye kraft ikke er nødvendig.

anngående plass, så trenger man jo ikke mer enn man får i en UP, så lenge man ikke er 198 høy og har en annen bil til stor-innkjøp og familieferier på tvers av norge ;)

Nå skal det jo nevnes at jeg selv eier en gammel Mini med usle 36HK, så jeg er nok litt miljøskadet i mitt syn på biler :cool:
 
Enig med @andersmp. Selg bil nr. 1 og kjøp Tesla. Ingen av de andre elbilene på markedet som strekker seg til knærne til Model S en gang :) (Bare for å være litt off topic)
 
Redigert av en moderator:
Løsningen for mange blir plug-in Hybrid. Eks. Golf GTE med rekkevidde på 50 kilometer i ren elektrisk modus, og 929 kilometer i hybridmodus.
Som bonus er den nesten like rask som GTI.
 
Tja, lykke til med valget.
Jeg var gjennom samme problemstilling i begynnelsen av august, hvor min kone ønsket seg en el-bil og hvor jeg da måtte trå tilmed å prøve alle mulige varianter av denne typen doning.
Dvs ikke Tesla da den ligger et stykke over det vi vil bruke.

Skal ikke kjede dere så mye med detaljer men komme med mine helt subjektive konklusjoner.

Vi ville ha en el-bil som er så nær en vanlig bil som mulig, samtidig som den skal ha litt luksusfølelse.
Prøvde alle de små, men de falt langt fra i sak, og til slutt sto det mellom BMW i3 og VW eGolf.

Vi likte ikke den harde bremseeffekten på i3'en, den kunne heller ikke stilles. Kort sagt så ble vi småsyke hele familien når vi kjørte på småveier i nabolaget i Akershus. På golfen er det 5 ulike stillinger på dette, og det føles mye mer som en vanlig bil.

Så da ble det en eGolf. Prisen ble ikke så gale, med varmepumpe, masse ekstrautstyr og vinterdekk kom vi unna med 270K. Det eneste aberet er at det er forferdelig lang leveringstid. Får den i mars/april neste år.
 
Jeg kjenner en som selger i3.
Skal vedde på at han ville anbefalt den, til tross for høyere pris.

Kremt; det er jeg som selger i3