Forsikring

Det der maset om bevis på fortolling begynner å provosere noe inni hampen mye. Hvor kommer egentlig dette fra? Hva om jeg har et fett diamantsmykke? Regner med at forsikringsselskapet trenger en takst på det også, men trenger de bevis på fortolling? Hva om det er kjøpt brukt og man ikke vet om det er kjøpt i Norge eller utlandet? Det samme med klokker. Er vel bedre å si at klokken er kjøpt brukt i Norge og aldri vise frem papirene om klokken opprinnelig er kjøpt i utlandet.
 
Men er det noen av dere som har opplevd at også forsikringsselskapet stiller krav til dokumentasjon på fortolling inn til Norge?

Kom på at DNB tidligere er blitt diskutert her inne som ekstra påståelige på dette med momskvittering. Jeg ville byttet selskap. Gjensidige, som jeg bruker selv, nøyer seg med verditakst, og det gjelder også flere (de fleste?) andre selskap.
 
Etter at jeg sendte forespørsel til Bjerke, sendte jeg følgende mail til DNB:



Svaret jeg fikk:


Takst er jo greit. Det får jeg sikkert ordnet fra noen andre enn Bjerke. Men er det noen av dere som har opplevd at også forsikringsselskapet stiller krav til dokumentasjon på fortolling inn til Norge?

Alt her kommer jo an på hvordan du fremstiller saken din. Har du kjøpt klokken i utlandet og ikke momset den inn så kan du selvsagt si at den er kjøpt brukt i Norge, men det er da forsikringssvindel og er straffbart. Har du derimot kjøpt klokken brukt i Norge så sier du det og leverer takstpapirer (takst kreves stort sett uansett). Har selv DnB og dette var ikke noe problem med Rolexen jeg hadde tidligere som var kjøpt brukt i Norge, men med koreanske papirer. Fikk tilogmed snakket med personer på høyeste hold for å få dette bekreftet.

NB! Dette gjelder KUN verdigjenstandsforsikring. Innbo og reiseforsikring er mye mer strengt.
 
Redigert:
Jeg forklarte til DNB at klokken var kjøpt brukt i Norge av meg, og at dokumentasjon på moms derfor var vanskelig å fremskaffe. Jeg fikk da følgende svar:

Grunnen til at klokken ikke kan takseres hos Bjerke er nok at den ikke er deklarert inn til Norge.
En Urmaker/gullsmed kan ikke ta takst på en klokke der en ikke kan fremvise originalkvittering og tolldeklarasjon, dette i henhold til myndighetskrav.

Vi kan forsikre klokken for 6000kr da dette er maks summen en kan innta verdigjenstander tollfritt.

Jeg synes det hele virker veldig merkelig, men ser ikke helt hvordan jeg skal ta det videre...
 
Hva i all verden gjør de når noen kommer og skal forsikre gammel utenlandsk kunst, da? Antikviteter?
 
@Gullars:

Basert på egen erfaring er ikke dette en problemstilling om man greier å anskaffe takst og bare sender denne. Straks man begynner å stille spørsmål eller nevne utlandet virker det som om man møter på problemer hos forsikringsselskapet.

Jeg tror det var en tabbe å skrive dette:

Forresten: Bjerke, som er de eneste i Norge som fører Panerai, vil ikke gi en verdivurdering av klokken siden den opprinnelig er kjøpt i utlandet. Er det andre måter dere kan akseptere verdivurdering? En prisliste for eksempel?

Så kan man krangle så mye man vil om Bjerkes praksis på dette feltet, men det forandrer ingenting. Min løsning har som nevnt vært å skaffe takst hos andre, mer medgjørlige urmakere.

Lykke til :)
 
Redigert av en moderator:
Ja, i ettertid ser jeg at det var en tabbe med den formuleringen. Jeg skulle spurt her først, så hadde jeg sluppet å nevne det for DNB. Har lest litt om problemstillingen her inne, men trodde bare det var Bjerke-nykker. Ante ikke at det også gjaldt forsikringsselskapene.

Har Storebrand-forsikringer gjennom jobben, så har nå sendt en henvendelse til dem også. Regner med at det ordner seg på et vis.
 
Ja, i ettertid ser jeg at det var en tabbe med den formuleringen. Jeg skulle spurt her først, så hadde jeg sluppet å nevne det for DNB. Har lest litt om problemstillingen her inne, men trodde bare det var Bjerke-nykker. Ante ikke at det også gjaldt forsikringsselskapene.

Har Storebrand-forsikringer gjennom jobben, så har nå sendt en henvendelse til dem også. Regner med at det ordner seg på et vis.

Det virker i alle fall som om de agerer på noenlunde samme måte til denne problemstillingen, så da finner jeg det enklest å rett og slett bare unngå den så godt som mulig. Krysser fingrene for at det ordner seg for deg! :)
 
Nå mottar jeg i hvert fall en takst snart. Tenker jeg får sjekke om saken stiller seg annerledes hos DNB da, hvis ikke får jeg vel bare gå til et annet forsikringsselskap. Skal holde dere orientert :)
 
Etter hyggelig besøk og mottatt takst hos @Arcticboy var det helt uproblematisk å forsikre klokken hos DNB. Alt ble ordnet over telefon på et par minutter :)

Det betyr vel i praksis også at jeg kan droppe stresset med å finne en rimelig beater til sommerferien, og at jeg endelig skal få brukt den fine GMT-funksjonaliteten på klokken min :)
 
Redigert av en moderator:
Ingen moms-tråd. Til nå har jeg ikke hatt forsikring på klokkene mine. Skal på badeferie i september og tenkte at trykktest av klokker var en god ting. 2 av 3 besto. Stilte da spørsmål til en annerkjent urmaker om han kunne skrive ut forsikringsbevis(verdivurdering) på en PAM 312. Fikk beskjed at de bare kunne skrive ut forsikringstakst på merker de selv solgte. Vil det si at jeg kun har Bjerke å forholde meg til i Norge når det gjelder to av merkene jeg har , AP og PAM?
 
Arne Øen i Drammen hadde ihvertfall ikke noe problem med å ta takst på klokker de ikke førte sist jeg snakket med dem om det temaet. Dersom det var Tidemann du snakket med vet jeg at de har vært nødt til å si nei til taksering av merker de ikke fører grunnet stor pågang. @Arcticboy kan også muligens hjelpe deg med takst :)
 
Redigert av en moderator:
Som du ser av innlegget mitt like før ditt fikk jeg nettopp hjelp av Arcticboy til å taksere en PAM270 som skulle forsikres hos DNB.
 
Takk for svar. Det var Lervik, Haugesund som ikke kunne gi meg forsikringstakst. Ellers hadde jeg en fin opplevelse av servicen der.
 
Takk for svar. Det var Lervik, Haugesund som ikke kunne gi meg forsikringstakst. Ellers hadde jeg en fin opplevelse av servicen der.

Jeg kan gi en verdivurdering av hva jeg vil, og det som ligger til grunn er mine undersøkelser og det faktum at jeg driver med klokker hele dagen. AD'er og forhandlere som representerer et merke har naturlig nok litt større fallhøyde når de representerer produsenten. Derfor kan den være lettere å få en verditakst hos sånne som meg:)
 
Til info så var jeg nettopp innom Tidemann, og der ble jeg opplyst om at det kostet 2800kr for en takst.
Det tok ca to uker.
En vanvittig høy pris mener jeg! Har noen en anbefaling om andre steder? Skulle gjerne hatt det, grunnet forsikring.
 
Nå er det vel slik at tidemann trykktester, går over, regulerer og diverse andre småting ved en takst også da, men jeg er enig; Syk pris for en rask og enkel oppgave! (i bunn og grunn)
 
Forsikring 16613

Fikk tilbud om å forsikre en Submariner 16613. Takst 96 000,-.
Årspremie som er tilbudt er 1600,- og 10% egenandel. Hva tenker dere om dette?
 
Fikk tilbud om å forsikre en Submariner 16613. Takst 96 000,-.
Årspremie som er tilbudt er 1600,- og 10% egenandel. Hva tenker dere om dette?

Kjenner lite til emnet, men føler at en egenandel på 9600kr gjør at det meste sett bort ifra tyveri blir ugunstig å ta på forsikringen.

Er greit å ha en lav nok egenandel da du knuser safiren eller klokka er lekk under saltvanns bading til at det lønner seg.

Sånn som jeg ser det her kan du like så godt kjøpe en safe fra biltema til 2k og bolte fast som gjør nesten samme nytten som forsikringen

(Satt litt på spissen)

:)