Hvilken el-bil?

Tulling! Tør jeg si idiot? I alle fall lite opplyst.

Men nok om det. Bare litt lei av folk som uttaler seg skråsikkert om den saken uten å ha skjønt noe som helst.

Har ikke lest så nøye i tråden, men jeg ville ha lagt til grunn et hovedprinsipp før jeg vurderte noe som helst. Vurder biler som er designet som elbiler, f.eks Smart, Leaf, i3 osv, ikke tilpassede eksisterende modeller som f.eks e-golf osv.

He-he! Morsom du :mrgreen: Og du har skjønt det hele?

Dropp EL-bil, dette er kjøretøy kun for samfunnsnyltere.

Standarden for saklighet ble satt her. Å kalle folk som benytter seg av politiske insentiver for samfunnssnyltere. Da har skjønt mye om hvordan samfunnet vårt fungerer.

Vil tru dei fleste som kjøper elbil gjer det grunna reduserte avgifter, fordeler med parkering, bomring og ferger etc. Nokon med handa på hjartet som kan sei dei gjer det kun for å spara miljøet?

Jeg valgte elbil fordi strøm er billigere enn diesel og bensin. Strømmen betaler jeg selv. Miljø skal jeg være første til å innrømme at ikke står øverst Simen av går grunnene til at jeg valgte og alltid kommer til å velge elbil.

Standarden for saklighet ble satt her. Å kalle folk som benytter seg av politiske insentiver for samfunnssnyltere. Da har skjønt mye om hvordan samfunnet vårt fungerer.

Jeg valgte elbil fordi strøm er billigere enn diesel og bensin. Strømmen betaler jeg selv. Miljø skal jeg være første til å innrømme at ikke står øverst Simen av går grunnene til at jeg valgte og alltid kommer til å velge elbil.

Akkurat det som er mitt poeng. ;)

Litt gretten i dag og beklager OT, men @Gin, du må tåle såpass når du i din første post i tråden (under) presterer å spore av tråden, være frekk og usaklig, og det med en påstand som avslører at du (i alle fall ift trådens tema) har mangelfull kunnskap om matematikk/fysikk/statistiske data og ikke minst miljøpolitikk. Det er selvsagt mulig at det var ment som humor og at det i så fall var jeg som gikk på limpinnen.

Dropp EL-bil, dette er kjøretøy kun for samfunnsnyltere. Vis et troverdig miljøansvar og velg heller en plugg-inn hybrid.

Redigert av en moderator:
Vedlikehold

Sett i lys av den generelle norske bilparken sitt vedlikehold er vel den globale nytten av å gå over til EL-bil ikke den helt store. En tilsvarende overgang i land som Kina og India ville nok gitt større effekt. Derimot; en nytte for produsentene for å finansiere sin utvikling, her bidrar nok Norge bra...

:cool:

Litt gretten i dag og beklager OT, men @Gin, du må tåle såpass når du i din første post i tråden (under) presterer å spore av tråden, være frekk og usaklig, og det med en påstand som avslører at du (i alle fall ift trådens tema) har mangelfull kunnskap om matematikk/fysikk/statistiske data og ikke minst miljøpolitikk. Det er selvsagt mulig at det var ment som humor og at det i så fall var jeg som gikk på limpinnen.

At du syntes jeg er frekk som ikke deler ditt syn er jo pubertalsk, men som voksenperson tåler jeg godt det;)
Trådstarters spørsmål om "hvilken EL-bil", åpner vel også for svar som "ingen EL-bil"?

Dine kommentarer om min merkantile plattform og samfunnskunnskap, skal jeg la stå u-kommentert.

Insentivene for å fremme EL-bilisme i storbyene er etter mitt og en del andres syn en stor, kostbar og populistisk misforståelse.

Elbiler må subsidieres, men måten det skjer på i dag, blir feil. Forskjellen mellom støtten til kollektivreisende og dem som kjører elbil, er skrikende – Hadde kollektivtrafikantene fått samme tilskudd som en Tesla-eier, kunne de ikke bare reist gratis. De skulle fått utbetalt rundt 70 kroner!
Sammenligner man med den langt billigere elbilen Nissan Leaf, ville utbetalingen ligget på 17-18 kroner.

Ja, vet ikke helt hvor jeg skal starte. @Nessuno79

Hvor lenge har du tenkt å ha bilen?
At el-biler skal få kjøre gratis, parkere gratis, lade gratis og kjøre i kollektivfeltet kommer neppe til å vare evig.
Diskusjonen rundt el-biler gidder jeg ikke ta, jeg er mer imot el-biler enn Toyota og for de som kjenner meg sier det en del;)
Så av den grunn ville jeg anbefalt å kjøpe en bensinbil, men hvis du på død og liv ønsker å kjøpe en el-bil vil jeg muligens anbefale nye Mercedes-Benz B-klasse electric.
test+mercedes-benz+b-klasse+electric+drive.jpg

Grunnen er at dette er en ordentlig bil som MB har montert en elektrisk drivlinje i og ikke noen riskoker som f.eks Nissan Leaf.

Das beste oder nichts

Når e-Golf har en rekkevidde på 20 mil eller mer (i praksis på vinterføre med full bil og varmeapparatet på maks). Ja da skal jeg seriøst vurdere å kjøpe meg e-Golf. Inntil da tror jeg plug-in hybrid er løsningen.

B-electric med ekstrapakke skal ha en rekkevidde på 230km. Tror dette kan være en bra bil, som kan svare til de fleste forventninger. Batteripakke og drivlinje er fra Tesla, og de begynner å få god erfaring nå. Salget har hatt en god start, så det blir spennende og se denne litt utpå nyåret:)

Ja, vet ikke helt hvor jeg skal starte. @Nessuno79

Hvor lenge har du tenkt å ha bilen?
At el-biler skal få kjøre gratis, parkere gratis, lade gratis og kjøre i kollektivfeltet kommer neppe til å vare evig.
Diskusjonen rundt el-biler gidder jeg ikke ta, jeg er mer imot el-biler enn Toyota og for de som kjenner meg sier det en del;)

Grunnen er at dette er en ordentlig bil som MB har montert en elektrisk drivlinje i og ikke noen riskoker som f.eks Nissan Leaf.

Das beste oder nichts

Tja, begrunnelsen for å ha elbil er vel noe mer nyansert. Ettersom jeg kjører ca. 1000 km i oslo sentrum pr. måned så har jeg bedre (ja faktisk) samvittighet enn før da jeg kjørte BMW. Fint med gratis parkering og kollektivfelt, men i det store og hele betyr det ikke så mye. Snylterargumentet har jeg liten sans for - det er riktig og viktig at bilfabrikkene blir stimulert til å forske og utvikle miljøvennlige biler.

Har Leaf, den fyller alle objektive behov, men ingen subjektive og jeg er derfor greit fornøyd.Grunnen til at jeg kjøpte den er at den har vært på markedet i en del år og er ferdig utprøvd. Når Mercedes har rettet barnesykdommene kommer jeg nok til å kjøpe en sånn.

B-electric med ekstrapakke skal ha en rekkevidde på 230km. Tror dette kan være en bra bil, som kan svare til de fleste forventninger. Batteripakke og drivlinje er fra Tesla, og de begynner å få god erfaring nå. Salget har hatt en god start, så det blir spennende og se denne litt utpå nyåret:)

Er bare så synd dener så stygg IMHO.
Hadde de derimot laget en elektrisk utgave av A-klasse så hadde jeg switchet på dagen.
Eller aller helst C-Klasse Coupé

Jeg stiller meg nokså lunken til incitamentene elbileierne har fått for å velge denne biltypen. Det blir for dumt når du kan kjøpe en bil med 700 hester uten å betale moms, og ikke nok med det - velger du en haug med ekstrautstyr, får du momsfritak også på dette! Det henger ikke på greip. Hvorfor er det ikke momsfritak på sykler og el-sykler heller? En til på sykkel betyr en vekk fra bilkøen.

Men når det er sagt, kan en ikke kalle de som kjøper el-bil for snyltere. Er folk snyltere hvis de havner på sykehuset og staten dekker regningen?

Skulle jeg kjøpt en el-bil til under 300 000 kroner nå, tror jeg at jeg hadde gått for en KIA Soul EV. Det er en veldig kjekk bil, og til under 250 000 får du en topp utstyrt bil (blant annet varme i baksetene og rattet, og a/c- i førersetet) med grei rekkevidde og relativt god plass. Hadde jeg kunne velge mellom en e-Golf og en Soul (har prøvd begge), hadde jeg valgt Golf, men jeg synes ikke den er verdt 50 000 mer.

Todda