Kokkekniver

Kjøpt en santoku fra Kasumi på komplett.no av alle ting. Så langt strålende fornøyd, langt over kvaliteten på noe jeg har hatt før!

BDA96F82-20C6-46CE-8577-826C14963BF7_zpsexyohgpg.jpg


En igjen til tilbudsprisen!

Komplett.no - Kasumi Santok kokkekniv
 
Jeg er på jakt etter en ny kniv. Har bare søppel fra før, så jeg starter på scratch.

Er det noen som har en god universalkniv å anbefale?
Blir nok flere etterhvert, men vil først begynne med en som går til det meste.

Har sett på denne siden; så tar gjerne noen tips derfra: Vekommen til SkarpeKniver.com

Pris: 1000-2000.

Håper noen kan hjelpe! :)
 
Universalkniv finnes ikke i mine øyne, du trenger 4 kniver. Brødkniv, kokkekniv, grønnsakskniv og filetkniv. Victorinox er nok det sikreste valget, knivenes Seiko. Du får disse 4 for under 2000 vil jeg tro.
 
Dette er kniven jeg bruker mest og er det nærmeste du kommer universalkniv 20cm Kokkekniv Damask Kasumi
Kniven er lett å holder skarp og jeg er veldig fornøyd med min etter ganske mange års bruk nå. Denne bruker jeg fra alt til å hakke løk til å skjære opp steik. Rett og slett fordi jeg liker å jobbe med stor kniv. Som nevnt over så kan du IKKE bruke denne til å skjære brød, så du bør kjøpe en egen til det.
 
Takk for raskt og oppklarende svar.
Da ser det ut til at jeg kjøper meg to/tre kniver fra Kasumi:)
Den brødskiven jeg har får gjøre jobben en stund til.

Hva er fordelene/ulempene med "damask stål" ?
 
Redigert:
Takk for raskt og oppklarende svar.
Da ser det ut til at jeg kjøper meg to/tre kniver fra Kasumi:)
Den brødskiven jeg har får gjøre jobben en stund til.

Hva er fordelene/ulempene med "damask stål" ?

Fordelen er at det tåler masse og holder seg veldig skarpt. Det er det samme som gode, gamle samuraisverd ble laget av. I esken til kniven min så lå det med en lapp om at den var smidd av 18. generasjon samuraisverdmaker eller no slikt.

Ulemper kjenner jeg ikke til :)
 
Som nevnt over så kan du IKKE bruke denne til å skjære brød, så du bør kjøpe en egen til det.

Er det noe spesiell grunn til dette? Jeg bruker en tilsvarende damask-kniv til så og si alt av skjæring på kjøkkenet uten å ha merket at den ikke liker brød.
 
Er det noe spesiell grunn til dette? Jeg bruker en tilsvarende damask-kniv til så og si alt av skjæring på kjøkkenet uten å ha merket at den ikke liker brød.

Fordi en brødkniv skal ha riflet egg (sagtenner) for å komme igjennom sprø skorper. En god brødkniv jobber seg mye raskere og med mindre kraft igjennom et brød enn en kniv uten sagtenner. Man skal heller ikke bruke en brødkniv på feks kjøtt. Dette river kjøttet frahverandre og lager stygg snittflate
 
Se gjerne fra omtrent 11 minutter i denne videoen hvor Dario Cecchini forteller om kniver.

[video=youtube;R0Xb0Uv386k]http://www.youtube.com/watch?v=R0Xb0Uv386k[/video]


Men det er jo kjekt med fine kniver på benken. Det gjelder forsåvidt resten av kjøkkeninventaret også. :)
 
Damaskstål er en metalllegering utvilket i Syria for 1300 år siden.

Står endel på wiki.
... som er en lost art, ref samme wiki. Det som selges som damaskusstål i dag er en mye enklere konstruksjon, laget for å se pen ut men uten samme metallurgiske egenskaper.
 
Fordelen er at det tåler masse og holder seg veldig skarpt. Det er det samme som gode, gamle samuraisverd ble laget av. I esken til kniven min så lå det med en lapp om at den var smidd av 18. generasjon samuraisverdmaker eller no slikt.

Ulemper kjenner jeg ikke til :)
Nei, sorry.
Såkalt damaskusstål, som ikke er ekte damaskusstål (wootz) i det hele tatt, er i dag kun laget for å se pent ut. Kniven din har et 3-lags laminert blad, der damaskusstål ytterplater er laminert fast til eggstål av VG-10. VG-10 er riktignok et svært godt rustfritt eggstål, som tåler masse og holder seg veldig skarpt, men det har altså ingen verdens ting å gjøre med de pene ytterplatene.

3-lags laminat har noe for seg i bl.a. felt- og tollekniver, der man kan bruke seigt stål for å hindre sprøtt eggstål i å knekke, eller rustfrie stålsider sammen med rustende eggstål. I en kjøkkenkniv som ikke står i stor fare for å brekke er det mest kosmetisk.

Mange kniver lages også med "damaskus" hele veien gjennom, altså ikke laminert til eget eggstål. Disse kan ha alt fra relativt gode til svært dårlige egenskaper i bruk, men vil oftest ikke ha like gode bruksegenskaper som en kniv laget av ett lag med moderne stål.

"Damaskus", som egentlig vanligvis er "pattern welded" vil altså ha bedre bruksegenskaper enn gammeldags dårlig stål, men dårligere enn gammeldags godt stål (ekte damaskus/wootz) og dårligere enn moderne godt stål.
 
Hvem av disse er best? Hørt mye bra om den første heller mot den eller nummer to hva mener dere? Vil helst ikke gi mere en 400kr maks 500kr for en kniv.
 
Det er kampanje på globalkniver ("på kjøkkenet" i Torvbyen). Kjøp en 18cm grønnsakskniv. 656,- er den kniven jeg bruker aller mest. Og for en amatør (som meg) så funker den til det meste.
 
Fordi du ikke kan kjenne hver enkelt kniv i hånden din, blir det uansett kun synsing. Kjøp den du synes er finest. Alternativt tar du deg en tur ned på Culina om du bor i hovedstaden eller Jernia eller Traktøren etc i resten av landet og prøver en Victorinox eller Masahiro i hånden for å kjenne hvilken du foretrekker.

Edit; Særp ja. Da er det langt inn til Culina.