Dykking

Dette er dyrt :O

Så Prodykk kjørte en annonse i VG idag så kastet meg i bilen for en se - lang historie kort, endte opp med en Aqualung black diamond BCD (blanding mellom vinge og tradisjonell BCD) med mulighet for dobbeltflaske og slike ting.
Stod lenge å vurderte vinge, men fant ut etter råd fra flere at den var mere egnet til min amatørdykking.

Driver nå å ser på computere, men blir ikke helt klok - enten gå for en brukt Suunto D9 (med flaskesensor) eller ny Suunto Vyper.
Evt om det er noen andre computere i 3000-området som er bedre(gjerne brukt)?

Neste på listen er en 7mm semivåt og en flaske til (har fra før en 300bar 10L)
 
Først et spørsmål:

Hvorfor ha trykksensor på flaskene dine? Ditt aller beste manometer er hodet ditt. Du lærer deg gassforbruk relativt kjapt om du hele tiden gjetter trykk før du ser på manometeret ditt. Slik kalibrerer du ditt primær manometer. Sekundær manometer har du allerede koblet til 1.trinnet ditt :)


Ang computer...

Kjøpte meg en D6 rett etter Pay And DIe kurset. Forsåvidt en grei starter computer, men etter to mnd havnet den på finn.no og jeg kjøpte heller Uwatec Aladin Tec 2G (bungie mounted). Denne kan du også bruke som bottomtimer. Koster rundt 1600-1700,-
Den gir deg den informasjonen du trenger. Ikke mer, ikke mindre. God lesbarhet. God bakgrunnsbelysning (når du trenger den). Har også utskiftsbar plexiglass som beskytter skjermen.

Compass på computer vil jeg fraråde deg å bruke. De funker dårlig. Stoler ikke på de rett og slett. Ingenting slår et analogt compass (også bungie mounted) til dykking.

Ang. at bcd'n du kjøpte er mer egnet til "din amatørdykking" enn en vinge er...for å finne riktig ord..bullshit. Jeg er veldig interessert i Prodykk sine argumenter for dette. Det finnes nemlig ikke ett. Safety first.
 
Redigert:
Klart du må gå for en BCD. Har du en BCD så stikker du deg ikke ut. Det er BCD'er 95% av sportsdykkerene i denne veden bruker. Og du vil vel ikke stikke deg ut, vil du.

La oss nå glemme at du med en BCD ligger som en sjøsyk and i sjøen, at det er en haug med seler og spenner som er potensielle opphengspunkt og at den er så langt fra strømlinjeformet som det går ann å være. Ingen ting av dette er viktig, ikke sant. Ok, noe av dette har jo med sikkerhet å gjøre,men hvem pokker bryr seg om sikkerhet? Ikke vi. Neida, vi kjører på med BCD.

NOT!


Frode.
 
F*** ta dere, less money for watches:p:confused::rolleyes:

Reiste ut idag for å få blylomme til BCD'n, men endte opp med å bestille ny vinge istedenfor - selvfølgelig ble det dyrere.

Er en utstyrsfreak, derfor ønsker jeg flaskesensor (selvfølgelig et manometer også) enkelt og greit.
Skal ta å sjekke ut Uwatecen ;)
 
Let´s go!! - YouTube

Litt av det jeg driver med tildaglig.
Dette er i Narvik. Bygging av Hålogolandsbrua.

@tudor Utrolig bra liten film, og fy flate for en drøy jobb! Ser ut som det er både veldig moro, men også veeeldig slitsomt og mentalt krevende å drive på med - det der krever hår på tennene for å kunne gjøre hver dag. Massiv respekt! :)
 
Redigert av en moderator:
Så Prodykk kjørte en annonse i VG idag så kastet meg i bilen for en se - lang historie kort, endte opp med en Aqualung black diamond BCD (blanding mellom vinge og tradisjonell BCD) med mulighet for dobbeltflaske og slike ting.
Stod lenge å vurderte vinge, men fant ut etter råd fra flere at den var mere egnet til min amatørdykking.

Driver nå å ser på computere, men blir ikke helt klok - enten gå for en brukt Suunto D9 (med flaskesensor) eller ny Suunto Vyper.
Evt om det er noen andre computere i 3000-området som er bedre(gjerne brukt)?

Neste på listen er en 7mm semivåt og en flaske til (har fra før en 300bar 10L)

Dette er en tråd jeg ikke har sett på på lenge! Gikk på en smell på prodykk og kjøpte utstyr selv. Black diamond bcd og full pupp. Skal du kjøpe drakt så burde du se på waterproof sin d7 skalldrakt, den er helt vill!

Ettersom jeg tok dykkerlappen i sommer ,leiligheten ble solgt på mandag og jeg skal på ferie og bla. Dykke til julen så blir det henting av en diver i morgen ;)
 
Hehe. Det er ikke meg som har "konemishandler" bart. Det er en kolega. Jeg har helsjegg. Er med flere plasser i filmen. :)
 
hvor lenge er deco tiden? skjønner at det varierer, men hvor lenge sitter du der i snitt pr. gang?
 
Karer - jeg vil bare opplyse om at Fue.no har Black Friday i dag :) Får bl.a Scubapro Jetfins for 995.-

Bare sånn til info:)
 
Redigert:
hvor lenge er deco tiden? skjønner at det varierer, men hvor lenge sitter du der i snitt pr. gang?

Du har rett i at tiden varierer alt etter dybde og tid. Akkurat på denne dykking så bruker vi en tabell som er : 33meter 70 minutter og det blir 67 minutter i trykk kammeret. :D