Hvis jeg skal for det meste dykke om sommeren i Norge. Ikke dype dykk og ikke lange dykk. Funker med en semidry drakt da? Mares 7+5mm feks?
Takker for tips. For nok dra og se på det, da en slik skalldrakt koster langt mer enn jeg har tenkt til å bruke. Har heller ikke tørrdraktkurs. Sist jeg dykket var i Kroatia i våtdrakt og det var nesten for varmt, men vi ser vel ikke slike vanntemperaturer her![]()
Takker for tips. For nok dra og se på det, da en slik skalldrakt koster langt mer enn jeg har tenkt til å bruke.
Tørrdraktkurs er ubrukelig. Iallefall PADI sitt. Waste of time and money. Snakk heller med dykkere i distriktet ditt (i dykkerklubben?) å spør om ikke de kan gi deg en innføring.
PADI sitt kurs er potensielt livstruende.
Kjøp brukt. Eksempel: FINN.no - Mulighetenes marked
Er uenig i at kurs kategorisk er ubrukelig. Det kommer mer an på instruktøren enn hvilket organisasjonsnavn det står på lappen. Å få ordentlig innføring og oppfølging er det viktigste, og det er ikke farlig å ha betalt for det heller. Men selvsagt flott hvis man har noen som gjør det som en vennetjeneste.
Jeg kan begrunne min mening litt bedre:
I PADI læreboka for tørrdrak specialty course så står det at tørrdrakten er den primære oppdriftskilden, og at bcd kun skal brukes i overflaten. Det er dette jeg mener er helt feil og potensielt livstruende!
Kurset i seg selv ga meg absolutt ingenting. Instruktøren var som de fleste PADI instruktørene jeg har vært borti: helt ubrukelige.
"ja, nå svømmer du bare etter meg"![]()
Enig. Det høres tullete ut. Jeg har ikke sett på Speciality Course-boka, jeg bare husker instruksjonene jeg fikk fra min PADI-intruktør på OWD-kurset for mange år siden. Han sa IKKE det samme som står i boka. Han sa "komfortluft i drakta, bruk BCD til oppdrift", og fikk gode tips om hvordan unngå å skyte opp med beina først.