Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Denne såkalte James Bond modellen er priset til 12-14.000 USD i Gilbert/Shugart (2011), så den var ikke priset så galt utfra at den på bildet ser fin ut.

Til eksempler er en annen modell, Ref 6538 (200m/660ft), også en James Bond modell, priset en del høyere 20-23.000 USD.

:)

Hva den er priset til i 2011 er en helt annen sak enn hva den er priset til i 2013, i denne prissettingen er den vel også definert som orginal, uten senere orginale utskiftninger- noe som påvirker prisen betydelig. Hvis du har tenkt å sammenligne 6536/1 med en 6538 blir det skivebom, 6538 er enda særere og også betydelig mere verdifull. Uansett hva man sammenligner med er det svært viktig å definere hva som er orginalt og hva som er senere skiftet ifb service.

Hvis vi sammenligner og ser på Rolex Mil Sub, har denne service bezel insert og uten de commission papers snakker vi halv pris, samme med de tidligste submarinerne, explorer og GMT. Jeg sier absolutt ikke at denne spesifikke submarineren ikke er verd pengene men at man må skille mellom en delvis orginal vintage Seiko og Rolex sub.
Tom

Hva den er priset til i 2011 er en helt annen sak enn hva den er priset til i 2013, i denne prissettingen er den vel også definert som orginal, uten senere orginale utskiftninger- noe som påvirker prisen betydelig. Hvis du har tenkt å sammenligne 6536/1 med en 6538 blir det skivebom, 6538 er enda særere og også betydelig mere verdifull. Uansett hva man sammenligner med er det svært viktig å definere hva som er orginalt og hva som er senere skiftet ifb service.

Hvis vi sammenligner og ser på Rolex Mil Sub, har denne service bezel insert og uten de commission papers snakker vi halv pris, samme med de tidligste submarinerne, explorer og GMT. Jeg sier absolutt ikke at denne spesifikke submarineren ikke er verd pengene men at man må skille mellom en delvis orginal vintage Seiko og Rolex sub.
Tom

Når det gjelder prissetting og orginalitet har du helt rett. Maks pris A i Engle/Gilbert/Shugart er "all orginal". Hvis den er restaurert gjelder priskategori B, i dette tilfelle 12.000 USD. Nå endrer vanligvis ikke prisene i denne prisguiden seg så mye år til år, men priser på enkelte objekter kan jo endre seg raskt på kort tid (begge veier). Nå er det er vel heller ikke skivebom å påpeke at en 6538 er priset høyere, sikkert som du sier fordi den er enda mer sjelden i markedet.

Når det gjelder vintage Rolex modeller er det mye rart i markedet, så orginalitet er viktig. Det er mange eksempler på samleobjekter som har falt drastisk i verdi pga forfalskninger og svindel. Om vintage Rolex kan komme i den kategorien skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg vet fra tidligere poster at det er en del skepsis til denne prisguiden, så det er fritt fram å komme med alternativer :)

Det er vel bare å bla opp 95.000 det. ;)

Synes vi bør spandere på oss et bilde:

04_1899345547.jpg

Skal ikke si hva kostnaden ble, men klokka er min. Ekspress over natt fungerer kun ukedager, så helga har blitt lang.

Skal ikke si hva kostnaden ble, men klokka er min. Ekspress over natt fungerer kun ukedager, så helga har blitt lang.

Gratulerer, tidlige submarinere uten crown guard er det ikke mange av, selv om den har fått noen orginale oppgraderinger i sitt lange liv er dette en nydelig vintage Rolex med norsk historie. :)
Tom

Redigert av en moderator:
Denne er kosher, inkl. lenke! Tipper han har en reserve på ca. 2000 dollar, kanskje litt mer. En slik en, med original lenke, burde ende på ca. 2400-2800. Antageligvis nærmere 2800 siden lenka medfølger.

Såpass mye? Nå er jeg litt grønn, men er det noe spesielt med denne Speedyen?

Såpass mye? Nå er jeg litt grønn, men er det noe spesielt med denne Speedyen?

Nei, ikke noe spesielt, men det er jo en tidlig 145.022. Den er også original.

I norske kroner er det ca. 15.000-18.000, noe som jeg oppfatter som et snitt på disse 145.022 referansene, gitt originalitet og service. Tilstand er viktig: mer herja, nye visere osv. drar ned prisen. Denne er helt original, jf. mitt overslag. Er den uservet kan dette også dra prisen ned.

Ellers: Markedet bestemmer. Det blir morsomt å se hvor denne havner hen.

Hva bør prisen være på disse Hamilton 600-klokkene?
@SpaceCowboy
Edit: Fant prisantydning på din eminente blogg :)

Hva tror folket om denne?
Hamilton Compressor 600 Diver's watch. | eBay
$T2eC16FHJGYFFkye9bD3BR5mgG8hpg~~60_57.JPG

Kan samtidig spørre om en annen ting da jeg har en annen Hamilton 600 på radaren også i litt røffere stand: Er det en smal sak å få byttet plexi på disse?

Hva bør prisen være på disse Hamilton 600-klokkene?
@SpaceCowboy
Edit: Fant prisantydning på din eminente blogg :)

Hva tror folket om denne?
Hamilton Compressor 600 Diver's watch. | eBay
$T2eC16FHJGYFFkye9bD3BR5mgG8hpg~~60_57.JPG

Kan samtidig spørre om en annen ting da jeg har en annen Hamilton 600 på radaren også i litt røffere stand: Er det en smal sak å få byttet plexi på disse?

I denne standen ville en ny-servet klokke ligge på ca. 6000 vil jeg tro. Denne har to år på baken og man må regne med en service i løpet av et par år. En service koster ca. 2000. Derfor ville jeg bydd 4000 for den for å ta høyde for en service i løpet av de neste 2 årene.

Når det gjelder plexi, har jeg aldri hatt behov for å skifte min. Her må andre på banen. Standard plexi til en kompressor-kasse, @Arcticboy? Tror nok at det å få byttet glasset ikke er så vanskelig, spørsmålet er mer om det er tilgjengelig.