Omega Seamaster-tråden

Hei folkens.

Jeg er så å si helt fersk i klokkefaget, men merker at interessen stiger i takt med lesingen av dette forumet. Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe meg en "ordentlig" klokke, og heller mot PO 8500. Spørsmålet om størrelse ser ut til å være et tilbakevendende problem, og jeg er litt i tvil selv. Er i utgangspunktet ingen fan av overdimensjonert klokker, og heller nok mest mot 42mm. Relativt spinkle håndledd (noe i underkant av 7", jeg vet ikke helt hvordan man måler?) taler også for det. Samtidig er jeg relativt svær kar, så det er mulig 42mm vil se litt pinglete ut? Ser også enkelte hevder at denne klokken pga dens tykkelse, ser litt feildimensjonert ut i 42mm - kommentarer til det?

I utgangspunktet så jeg for meg "standard"-farger, men de oransje tallene kan også være et alternativ. Hvordan vil den varianten fungere med dress o.l.? Blir det fullstendig feil? Jeg kommer jo til å ha kun denne ene klokken - i alle fall i starten. Vanlig jobbantrekk er relativt uformelt - stort sett skjorte, evt. med genser over, og til fritidsbruk vil ikke litt ekstra farger være et problem.

Hvor enkelt er det å skifte mellom lenke og evt. remmer selv, for en som absolutt ikke er noen teknisk begavelse? Skjønner at riktig verktøy er en forutsetning.
 
Hei folkens.

Jeg er så å si helt fersk i klokkefaget, men merker at interessen stiger i takt med lesingen av dette forumet. Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe meg en "ordentlig" klokke, og heller mot PO 8500. Spørsmålet om størrelse ser ut til å være et tilbakevendende problem, og jeg er litt i tvil selv. Er i utgangspunktet ingen fan av overdimensjonert klokker, og heller nok mest mot 42mm. Relativt spinkle håndledd (noe i underkant av 7", jeg vet ikke helt hvordan man måler?) taler også for det. Samtidig er jeg relativt svær kar, så det er mulig 42mm vil se litt pinglete ut? Ser også enkelte hevder at denne klokken pga dens tykkelse, ser litt feildimensjonert ut i 42mm - kommentarer til det?

I utgangspunktet så jeg for meg "standard"-farger, men de oransje tallene kan også være et alternativ. Hvordan vil den varianten fungere med dress o.l.? Blir det fullstendig feil? Jeg kommer jo til å ha kun denne ene klokken - i alle fall i starten. Vanlig jobbantrekk er relativt uformelt - stort sett skjorte, evt. med genser over, og til fritidsbruk vil ikke litt ekstra farger være et problem.

Hvor enkelt er det å skifte mellom lenke og evt. remmer selv, for en som absolutt ikke er noen teknisk begavelse? Skjønner at riktig verktøy er en forutsetning.

I mine øyne vil ikke PO passe spesielt bra sammen med dress. Hvis du ser for deg at du skal ha en klokke som skal passe til alt, er det nok andre klokker som vil være bedre egnet.

Ift. å bytte mellom reim og lenke, så er det litt tricky til å begynne med, men du lærer det raskt. Etter å ha gjort det noen ganger, kan du nesten gjøre det i søvne. Til og med jeg med mine 7-8 tommeltotter klarer det. :)

EDIT: Og hjertelig velkommen til forumet. :)
 
Takk for det.

Ja, jeg er jo klar over at det på langt nær er noen dressklokke, og at det trolig finnes bedre alternativ for allround-bruk. Til de aller fleste av mine bruksområder tror jeg imidlertid den skal gå fint, om jeg bare greier å bestemme meg for størrelse. Ser for meg at jeg får lyst til å kjøpe en vintage av noe slag som dressur etterhvert, ihvertfall så lenge jeg fortsetter å tilbringe tid på dette forumet.
 
fra omegaforums
23684-dd6de2e5487c280f0e156a32941357ad.jpg


:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: bardarne og miczer
Da har jeg endelig avsluttet jakten på den riktige vintage SM300. Det krevde sitt, som den selvutnevnte SM300-nerden jeg er. :)



En 165.024, kal. 552 på en original 1506-lenke. Omega-sertifikat som stadfester produksjonen til februar 1967. Lenka er fra 1966. Det kommer flere bilder og mer historikk i galleri-tråden min om ikke så lenge. :)

Unødvendig å si: Kanonfornøyd! :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: miczer
Da har jeg endelig avsluttet jakten på den riktige vintage SM300. Det krevde sitt, som den selvutnevnte SM300-nerden jeg er. :)



En 165.024, kal. 552 på en original 1506-lenke. Omega-sertifikat som stadfester produksjonen til februar 1967. Lenka er fra 1966. Det kommer flere bilder og mer historikk i galleri-tråden min om ikke så lenge. :)

Unødvendig å si: Kanonfornøyd! :cool:
Absolutt nydelig @SpaceCowboy! Gratulerer ;)
 
Redigert av en moderator:
Da har jeg endelig avsluttet jakten på den riktige vintage SM300. Det krevde sitt, som den selvutnevnte SM300-nerden jeg er. :)



En 165.024, kal. 552 på en original 1506-lenke. Omega-sertifikat som stadfester produksjonen til februar 1967. Lenka er fra 1966. Det kommer flere bilder og mer historikk i galleri-tråden min om ikke så lenge. :)

Unødvendig å si: Kanonfornøyd! :cool:

Nydelig klokke! Gratulere!
 
@SpaceCowboy - sier som toåringen når jeg holder frem en eske rossiner ÅI ÅI ÅI!
Glædæ mæ te oppdatering i egnet tråd. Denne var pen, fyttikatten så pen!
 
Redigert av en moderator:
oppdatert bezel

Hei, er ny i forumet som bruker :)

Vurderer en Seamaster diver chronometer.

Ser imidlertid at den ordinære diveren (212.30.41.20.03.001) har fått en oppgradert bezel i keramikk (blå/sort).

Er det noen som vet om denne oppgraderte bezelen også kommer på en utgave av den større chronometer-utgaven? (2225.80.00)

Den blir veldig fort gammel om det kommer en helt oppdatert utgave like etter jeg kjøper en :)
Keramiske utgaven er vel kanskje bedre holdbar og ripebestandig?
 
Har nettopp gått til innkjøp av ny original gummirem til min PO cal. 2500, og var meget usikker på om gummiremmen til den nyeste PO cal. 8500 ville passe. Fikk reima i posten nå rett etter påske, og kan meddele at dette fungerer meget bra!

Legger til et lite bilde, som viser en beskjeden forhøyning i det innerste partiet. Ellers synes jeg denne var mye bedre enn den eldre modellen. Også en stor bonus med deployant clasp.

20130404-DSCF1628_zps670aebe2.jpg


Sitter nå med det jeg synes er en meget oppegående beater!

Hva betalte du for reima og hvor kjøpte du den.
Så veldig bra ut.:D
 
Hei, er ny i forumet som bruker :)
(..)
Er det noen som vet om denne oppgraderte bezelen også kommer på en utgave av den større chronometer-utgaven? (2225.80.00)
Den blir veldig fort gammel om det kommer en helt oppdatert utgave like etter jeg kjøper en :)
Keramiske utgaven er vel kanskje bedre holdbar og ripebestandig?

@NAM
Jeg vil i utgangspunktet si at det er lite sannsynlig at Omega kommer til å oppdatere Seamaster Chrono med keramisk bezel i nær fremtid, da det ikke har kommet enda - og de introduserte keramisk bezel på den vanlige i 2012[?].
Men så kan det godt hende at det plutselig kommer også, da den ny Seamaster ETNZ Limited Edition kommer med keramisk bezel. Så det er litt vanskelig å si definitivt ja eller nei uten enda.

En keramisk bezel er nok lettere å holde ripefri, men en keramisk bezel kan kanskje tåle fall og/eller veldig harde støt dårligere enn en ikke-keramisk. Men jeg eier ingen ur med keramisk bezel, så her må noen andre komme med sin mening :)
 
Redigert av en moderator:
Purister anbefales å ikke lese videre...

Gåte:
Hva får du med denne listen...

ad942eb82df6e4127b93905616ce1c2b.jpg


...pluss disse to? :D

20130801_223023.jpg
 
Rått @boenna_69 !
Var det lett å source verket?
Gleder meg til å se resultatet :)
Selv er jeg egentlig på jakt etter en vintage modell, men jeg vurderer å få tak i en watchco- eller Archie-bygd modell inntil jeg finner det eksemplaret jeg vil ha.. Og det var jo i utgangspunktet en watchco-modell jeg ville ha, før jeg fikk lyst på vintage.. :)
 
Redigert av en moderator:
Var det lett å source verket?

Kjøpte en helt ødelagt Omega Geneve på e-bay som ble solgt som deleklokke, men med komplett og tikkende verk...
Hadde et autosøk på e-bay i et par måneder før jeg fant noe som jeg kunne slakte med god samvittighet! :eek:

Er forøvrig forberedt på blandet mottagelse av dette prosjektet. Tror jeg må kalle klokken en Frankenmaster 300, men alle delene er originale Omegadeler, og bruksverdien for meg tror jeg blir stor selv om verket kommer fra en annen Omegamodell. Dette er jo i prinsippet det samme som jeg inbiller meg at Watchco gjør. (eller bruker de utelukkende verk fra kasserte 300'er?) Kjør gjerne debatt på om denne klokken blir stueren eller ikke. Jeg tåler også kritikk fra de som mener dette ikke er i henhold, men til mitt forsvar kommer denne klokken aldri til å utgi seg for å være noe annet enn en frankenwatch (i hvertfal ikke så lenge den er i mitt eie)!

Skår i gleden at flere av delene var bestillingsvare hos Ofrei, så jeg ser nok ikke noen pakke før i slutten av september. Forferdelig vanskelig å vente! :(
 
Kjøpte en helt ødelagt Omega Geneve på e-bay som ble solgt som deleklokke, men med komplett og tikkende verk...
Hadde et autosøk på e-bay i et par måneder før jeg fant noe som jeg kunne slakte med god samvittighet! :eek:

Er forøvrig forberedt på blandet mottagelse av dette prosjektet. Tror jeg må kalle klokken en Frankenmaster 300, men alle delene er originale Omegadeler, og bruksverdien for meg tror jeg blir stor selv om verket kommer fra en annen Omegamodell. Dette er jo i prinsippet det samme som jeg inbiller meg at Watchco gjør. (eller bruker de utelukkende verk fra kasserte 300'er?) Kjør gjerne debatt på om denne klokken blir stueren eller ikke. Jeg tåler også kritikk fra de som mener dette ikke er i henhold, men til mitt forsvar kommer denne klokken aldri til å utgi seg for å være noe annet enn en frankenwatch (i hvertfal ikke så lenge den er i mitt eie)!

Skår i gleden at flere av delene var bestillingsvare hos Ofrei, så jeg ser nok ikke noen pakke før i slutten av september. Forferdelig vanskelig å vente! :(

For meg er det to forskjellige klokker, begge har sin verdi på sine egne premisser. "Frankenmasteren" vil være en identisk kosmetisk SM300 fra 60-tallet, men se helt ny ut. Selvsagt er det kult! Originale har i tillegg til sin estetiske verdi og bruksverdi samleverdi. For ikke å nevne patina... :cool:

Uansett: Det viktigste er bruksverdi og at historikken er åpen. Eventuelle videresalg blir så greiere da.

Det blir kult å se resultatet!
 
@boenna_69

Jeg synes prosjektet er veldig kult og kosher, så lenge man er åpen om hva det er :)
Omegapurister er kanskje uenig, men jeg har ingenting imot at de kanskje faller i frankenklokkekategorien. Det gjør jo vel alle klokkene fra for eksempel watchco egentlig, men jeg synes de er kjempeflotte uansett.
WatchCo (og andre urmakere) bruker ikke kun originale SM300 verk nei, hvis ikke hadde de ikke nok ikke hatt så mange selge tror jeg.. :)

Gleder meg til å se sluttresultatet! :D
 
Redigert av en moderator: