Hi-Fi tråden

Hei hopp!!

Jeg ville vært like forsiktig med å ha vinylspilleren din såpass nærme forsterkeren din.
Strømtrafoen i din nad forsterker lager et ganske så solid magnetisk felt som kan ødelegge for LP spilleren din.


M.






Jeg ville ikke brydd meg om magnetisme og annet tenkologisk vas. Spiller det bra, så spiller det bra.
Kos deg med musikken.

Det har ingen ting å si at LP-spillern står foran høyttalerne.
 
Redigert:
Takk for tilbakemeldinger folkens. Jeg hører ingen markant forskjell på lyden når vinylspilleren står foran høytalerene, men har lagt merke til at basselementene beveger seg kanskje en smule mer enn før oppsettet var slik. Har lest meg frem til diverse forum at det ikke er ideelt at det står slik. Jeg tenker at det er verdt et forsøk å omplassere racket bak høytaler. Får se om jeg hører forskjell :) Har uansett planer om å lage en seperat vegghylle til vinylspilleren så blir den ikke så sensitiv for støy/bevegelser.
 
Ser på det slik;
Mulig negative konsekvenser ved å ha det foran høyttalere og i nærheten av hverandre.
Null negative konsekvenser ved å ha det bak og vekk fra høyttalerne, bortsett fra avstanden det er å gå da;)
Gevinst. Visuelt renere rom.

Noe å lure på?
 
Noen som har erfaring med Bose Solo TV-lydsystem? Er det bra greier?

bose_solo_tv_sound_system.jpg
 
Bose er generelt de verste produktene du kan få tak i til prisen, eneste unntak er de støyisolerende hodetelefonene. Høyttalersystemene er en dårlig vits, og det reflekteres i salget.
 
Thomas; anbefaler deg denne og to mindre høyttalere fra feks dali. Streaming i 24 bit er helt rått! Wimp gjør hele biblioteket sitt om til 24 bit.

Dvs.. Cd er 16 bit, og du kan knuse det trådløst via mobil med denne eller modellen under uten hardisk:)
 
Bose er generelt de verste produktene du kan få tak i til prisen, eneste unntak er de støyisolerende hodetelefonene. Høyttalersystemene er en dårlig vits, og det reflekteres i salget.

Jeg er så uenig så det går an å bli. Jeg kjøpte meg et Bose V20-anlegg for 5 år siden, og er like fornøyd den dag idag, helt topp til mitt bruk. Utrolig lyd ut av de små høyttalerene. Hvis jeg skal bytte ut dette anlegget, så er det lenge til, og sannsynligvis i et nytt Bose-anlegg.
 
Tok meg tid til å bygge hjemmekino når vi renoverte huset for snart to år siden.
Etter mye vurdering frem og tilbake, stero mot surround, tv mot lerret, eget rom mot plassering i stuen osv.. Jeg endte jeg opp med surround, lerret og egen hjemmekino.

Skriver ikke ned alt som ble gjort her, for da har det blitt en langt innlegg, men til syvende og sist så la jeg ned så mye jobb og energi på det rommet at jeg nesten mistet litt interessen når jeg var ferdig. Nå nytes det rett som det er film og spill, men har ingen planer om å kjøpe mer audioutstyr før den dag kinoen blir nedlagt og stereo tar over.

I dag har jeg følgende: JVC DLA HD-750 projektor, Parasound Halo C1 Controller med Parasound Halo A51 effektforsterker koblet til Klipsch RF63, RC64, RS62 og SVS PC-13 Ultra.
 
Noen som har erfaring med Bose Solo TV-lydsystem? Er det bra greier?

Thomas, du er et troll! :cool:

Hi-Fi gjengen rister like oppgitt på hodet som du gjør når "noen" etterlyser Rolex m/lys og kalkulator.

Bose har fra tid til annen kampanjer hvor de gir 30 dagers hjemlån, evt. bruk angreretten på Elkjøp/netthandel.

Selv har vi en Yamaha lydplanke m/sub. Det tilsvarer vel Boses løsninger.

Lyden er utrolig bra* men den store surroundopplevelsen uteblir.

Det beste er at løsningene ser bra ut, kona/dama/typen aksepterer det.

*Alt er relativt, men for normale mennesker fungerer dette godt nok.
 
Thomas, du er et troll! :cool:

Hi-Fi gjengen rister like oppgitt på hodet som du gjør når "noen" etterlyser Rolex m/lys og kalkulator.

Bose har fra tid til annen kampanjer hvor de gir 30 dagers hjemlån, evt. bruk angreretten på Elkjøp/netthandel.

Selv har vi en Yamaha lydplanke m/sub. Det tilsvarer vel Boses løsninger.

Lyden er utrolig bra* men den store surroundopplevelsen uteblir.

Det beste er at løsningene ser bra ut, kona/dama/typen aksepterer det.

*Alt er relativt, men for normale mennesker fungerer dette godt nok.

Hehe, ja jeg er nok ikke helt på nanonivå på hi-fi :eek:

Kan utdype litt. Det er ikke snakk om et filmrom, men lyd til tv'n i stua. Fruen vil ikke ha et stort anlegg der. Hun vil ha Tivoli stereo, men godkjente Bose Solo. Får gjøre research på hvilke alternativer vi har før et evt kjøp :)
 
Lurer på om det er noen som har noe erfaring med B&W C5 in-earplug? De siste DENON pluggene til en snau høvding ble stjålet i fjor, og det var plugger jeg var veldig fornøyd med, men de må jo erstattes.
B&W har jeg veldig god erfaring fra tidligere, dog ikke i bærbar "klassen", men de pleier å få det til hvis de først lager noe.

Det viktigste er komfort! Lyd er også veldig veldig viktig, men hvis ikke proppene er behagelige, så kommer jeg jo ikke til å bruke de, så da hjelper det ikke med god lyd.

Men tilbake til spørsmålet mitt.

Er det noen som har noe erfaring med disse? eventuelt andre ørepropper? budsjettet er satt til max 2k.
 
@Thomas. Ta med fruen og gå mer på kino. Da får dere rikelig med lyd og skikkelig film stemning. Hjemmekino er oppskrydt og gir aldri samme opplevelse og stemning som kino.

Skal du ha et stereo anlegg så begynn først med å definere hvilken musikk du kommer til å høre mest på.
Deretter må du sjekke med fruen hvor store høytalere hun kan tollerere og hvor hun kan tenke seg disse plassert.
Så setter du deg en økonomisk grense for innkjøp.
Helt til slutt begynner du å sjekke opp forskjellige fabrikanter.

Stol på meg, jeg er gammel mann. Skal du leve lykkelig med fruen så er dette veien å gå. Eventuelt kan du kjøpe et rimelig stort hus slik at du kan innrede et eget musikk rom.

Så får vi se da, om du ender opp med horn høytalere, rørforsterkere og platespiller (alt annet er ned-tur :eek: )

Frode.
 
Redigert av en moderator:
Hjemmekino er oppskrydt og gir aldri samme opplevelse og stemning som kino.

Hæ? Tror du virkelig på det du selv sier her eller? Man må bruke noen kroner, men når man først har gjort det så får man en vesentlig bedre lydopplevese i en hjemmekino enn hva du gjør på offentlig kino. I en kinosal skal lyden være like god uansett hvor du måtte sitte i salen, mens i en hjemmekino tweaker du hele oppsettet for at det skal låte perfekt i sweetspot (hodehøyde der du sitter). Du står selvsagt fritt til å mene noe annet, men det er uansett feil.
 
@Thomas. Ta med fruen og gå mer på kino. Da får dere rikelig med lyd og skikkelig film stemning. Hjemmekino er oppskrydt og gir aldri samme opplevelse og stemning som kino.


Kino er oppskrytt. Sitte blant folk man ikke kjenner, dårlig sikt pga hodet forann, kroppslukter, prating og fising. Og ikke minst kø. Nei, film nytes best hjemme :)
 
Redigert av en moderator:
Hæ? Tror du virkelig på det du selv sier her eller? Man må bruke noen kroner, men når man først har gjort det så får man en vesentlig bedre lydopplevese i en hjemmekino enn hva du gjør på offentlig kino. I en kinosal skal lyden være like god uansett hvor du måtte sitte i salen, mens i en hjemmekino tweaker du hele oppsettet for at det skal låte perfekt i sweetspot (hodehøyde der du sitter). Du står selvsagt fritt til å mene noe annet, men det er uansett feil.

He he he - så det jeg mener er uansett feil? Stilig. Vel, etter min mening så er hjemmekino oppskrydt. Men det er sett i sammenheng med- og i forhold til:

- Kostnadsnivå
- Kosen med å komme seg ut av huset sammen med fruen
- Bestiller biletter i god tid slik at en god plass i salen kan velges
- At man bor i en by med gode kinoer og gode lydanlegg
- At man over tid blir lei av hele hjemmekino greia (har vært der og er ferdig med den delen av livet)

Men sånn helt helt helt objektivt er det knøtt umulig å gjenskape det lydtrykket som en action film, vist i en god kino, skaper om den blir vist hjemme i egen stue. Man kan jo alltid forsøke, men da står nok beredskapsgutta med propp i øret utenfor huset ganske fort :cool:

Men vi er alle forskjellige. For det beløpet man må ut med for å få seg et rimelig bra hjemmekino annlegg (30 - 40 k NOK), ville jeg heller brukt lappene på å kjøpe meg en bedre pick-up. Men det meg - he he.

Long live tube sound :eek: :eek:

Frode.