Leses nå
Alpina lanserer Startimer Pilot Heritage Manufacture

Alpina lanserer Startimer Pilot Heritage Manufacture

Alpina bringer bumper-urverket tilbake i rampelyset.

Alpina er kanskje ikke merket som vies størst oppmerksomhet på Tidssonen, men plassert under samme tak (og med samme eiere) som Frederique Constant, er resultatet et selskap som er kapabelt til å levere klokker som slår godt fra seg i egen prisklasse. Merket, som tross alt har en rik – om enn litt kronglete – historie å vise til, har også lansert noen innbydende modeller de senere årene, uten at de kan sies å ha klart å slå seg opp som noen klar entusiastfavoritt.

Nye Alpina Startimer Pilot Heritage Manufacture kommer i to utgaver. Bilde: Alpina

Med Startimer Pilot Heritage Manufacture lanserer Alpina en gjennomført, appellerende og samtidig (for dem) uvanlig kostbar klokke – med tydelige vibber fra 1950-tallet. Klokken er likevel ingen relansering av en historisk modell fra arkivet, for det er i mekanikken på innsiden man har lett i arkivene og funnet inspirasjon. Her har nemlig selskapet puttet et egenprodusert og nyutviklet bumper-urverk. Det ser man jaggu ikke hver dag.

Bumper-urverk

Gjennom årtier har ulike patenter søkt å løse hvordan selvtrekkende klokker henter energi for å trekke opp energireserven (les: hovedfjæren). Det har ført til en rekke mer eller mindre kompetente løsninger, hvor den konvensjonelle rotoren (som svinger uhindret begge veier) må sies å ha blitt den absolutte normalen i mekaniske urverk. Likevel ser vi at mikrorotorer, perifert monterte rotorer, roterer som kun svinger én vei, samt et knippe andre mer eller mindre eksotiske løsninger (som hammeropptrekket, sist sett i Hamatic fra Moritz Grossmann), fortsatt dukker opp med jevne og ujevne mellomrom.

Et klassisk 584 bumper-urverk fra Alpina. Legg merke til fjærene/bumperne. Bilde: Alpina

Bumper-urverk på sin side er nærmest som klokkeverdenens wankelmotor å regne. Full av sjarm, men strengt tatt teknisk utdatert. Uttrykket hentes fra opptrekksmekanismen (rotoren) som ikke opererer med full 360 graders rotasjon, men svinger frem og tilbake mellom to fjærer/mottakere, som igjen fungerer som sjokkabsorbenter («bumpers»).

I det tidlige arbeidet med selvtrekkende klokker var bumper-urverk også betydelig mer utbredt enn nå. Merker som Alpina (blant annet i 584-urverket som vist ovenfor), Omega og Universal Genève benyttet alle denne patenten, hvor sistnevntes tidlige Polaroutere er verdt å nevne. Den begrensede rotasjonsmuligheten gjorde imidlertid urverkene mindre energieffektive enn sine motparter. Det førte til at bumper-urverkene forsvant og så godt som aldri ses i nylanseringer.

Det nye AL-709. Bilde: Alpina

Med sitt sjette egenutviklede urverk, AL-709, bringer imidlertid Alpina gammel teknologi tilbake til nytt liv. Urverket bruker «bumper»-teknologien, som sender den karakteristiske rotoren frem og tilbake i en 330 graders svingning mellom to mottakere. Det er langt mer enn mange klassiske verk, som ofte opererte med en enda snevrere rotasjonsradius. I Alpinas eget «inspirasjonsurverk» oppgis for eksempel totalrotasjonen til skarve 120 grader. Borte er også de synlige og lett ikoniske fjærene, som for anledningen er erstattet med det som opplyses å være en bladformet mottaker.

Detaljer fra balansehjulet og området rundt. Bilde: Alpina

Urverket som er synlig gjennom safirglass på baksiden, beholder mange designmessige nikk til sine tidlige forfedre, herunder en gullfarget finish og den helt spesielle formen på rotoren. Det hele er ytterligere utsmykket med både blånerte skruer, sirkulær børsting og perlage.

Puteformet klassiker

Det nyutviklede urverket er plassert i en klassisk puteformet kasse, hvor brytningene mellom det børstede og polerte gir et flott uttrykk. Sammen med det rektangulære kassedesignet, med sine avrundede kanter, er det elementært for klokkens karakter. Dette kjenner vi også fra tidligere modeller av Startimer Pilot Heritage, men ingen av de tidligere har vært fullt så vellykket som nylanseringen – etter mitt skjønn.

Startimer Pilot Heritage Manufactures to utførelser gir ulike uttrykk. Bilde: Alpina

Klokken er blottet for alt av unødvendige funksjoner, utover de tre viserne og tydelige timemarkører, som også henter sin inspirasjon fra 1950-tallets pilotklokker fra Alpina. Her bruker man klassiske rødtoner sammen med stålet/det forgylte stålet, for å skape ekstra kontrast. Det kan kanskje oppleves litt i overkant for enkelte, men jeg liker det bedre og bedre, jo mer jeg studerer bildene. Kroneplasseringen klokken fire og det buede safirglasset er begge små prikker over den berømte i-en.

Førsteinntrykk

Startimer Pilot Heritage Manufactures er, med god margin, det mest sexy som har kommet ut av Alpinas dører på lang tid. Det er selskapet på sitt aller beste, hvor også urverks-kompetansen de deler med Frederique Constant kommer til sin rett.

Begge utgavene leveres på en brun skinnrem. Bilde: Alpina

Selv uten noen sterk kjærlighet til «bumper»-urverk er dette et fascinerende ur, hvor mekanikken fungerer som et lite ess i ermet for klokkeinteresserte connoisseurer. Fjerningen av de klassiske fjærene skulle jeg dog sett ugjort, selv om det fort hadde gått utover urverkets tekniske egenskaper, både hva angår trekking og serviceintervaller. Det hadde likevel gjort studeringen av urets bakside enda et hakk tøffere rent visuelt.

Med kun 188 eksemplarer av utgaven i stål, og det samme for utgaven i forgylt stål, blir dette uansett neppe hyllevarmere, selv om prisen er høyere enn det meste annet i Alpinas kolleksjon. Til det tror jeg de er for appellerende, både for merkets eksisterende entusiaster – og for de nye som denne lanseringen vil være delaktig i å verve.

Fakta og pris

Startimer Pilot Heritage Manufacture
AL-709SR4SH6 (stål) – AL-709SR4SH5 (forgylt stål)

Diameter: 42 x 40,75 mm
Tykkelse: 13,25 mm
Kassemateriale: Stål / Forgylt stål
Urskive: Sølvfarget
Glass: Buet safir
Vannresistens: 10 ATM (100 meter)
Rem: Brun skinnrem

Urverk: Alpina AL-709
Type: Mekanisk, selvtrekkende (bumper)
Funksjoner: Timer, minutter, sekunder
Frekvens: 28.800 vph (4 Hz)
Gangreserve: 38 timer

Tilgjengelighet: 188 eksemplarer (stål) / 188 eksemplarer (forgylt stål)
Veiledende pris: 29.300 kroner (stål) / 30.300 kroner (forgylt stål)

Mer informasjon er tilgjengelig på alpinawatches.com.

Støtt oss videre!
Tidssonen tror på frivillig støtte fra de som har glede av oss.
Støtt oss ved å handle i vår nettbutikk, og ved å like oss på Facebook her og her!