Vis oss din Citizen!

Gir litt liv i lenka Skogsmatrosen! :)

FB_IMG_1456952303988.jpg

Dette er en Promaster Lefty, som jeg plukket opp på Fillipinene for 48 dollar.... Den går som klokke... Men her har den lokale urmakeren pyntet litt på visere og skive. Lum er den klinisk ren for....:eek: fant ut det etter kjøpet.... Men til den prisen så...

På klokka satt den en Seiko gummireim av tvilsomt opphav. Synes mitt valg av hybrid NATO er mer passende.
 
Her er min Citizen Eco-drive. Fått i morgengave av min ex fru for ca 15 år siden. Klokken er fortsatt like god , og overlevde ekteskapet med glans :p Synes fortsatt det er ett pent ur og får uregelmessig arm tid( nåværende samboer kjenner ikke historikken da ). Byttet batteri for ca ett år siden da den ikke tok til seg strøm lenger.
 
  • Liker
Reaksjoner: tordfo og netrom71
Har også denne Citizen dykkercomputeren som ikke vil lade lenger med ekstern lader. Prøve og få byttet batteri kanskje .
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Da fikk jeg tak i en dykker, som jeg sist hadde på slutten av 80 tallet; Promaster Aqualand C023, denne vakte stor interesse da den dukket opp i 1985. At den er populær, forklarer hvorfor Citizen fortsatt har denne i sitt sortiment - dog med annet urverk. Det eneste plunderet med denne klokken er intet mindre enn 3 batterier....samt om noe i quartz verket skulle gå ad undas, er neste stopp fyllingen.

Uret har i allfall et godt renommé blant dykkere og er vel å regne som en tool diver.
Uret har: dybdemåler ned til 80 meter, alarm for dybde og dykkertid , chronograf, oppstigningshastighets varsler, m.m.

FB_IMG_1461186490477_1.jpg

De fleste av oss som har vært utaskjærs i Kongens klær, kjøpte denne i PX-en

FB_IMG_1461186427572_1.jpg

I følge det jeg har hørt, tyder serie # på at denne klokken var "født" i juni 1991.

Teknisk data:
Urverk :C023 quartz
Urkasse :40mm
Lug: 24mm
 
Jeg har denne, kanskje du vet hvordan dybdemåleren virker? @Mr Davis

Takker for tilliten @Hugo Cabret - men er nok dessverre ingen "superbruker" på den. Slik jeg vet aktiviseres dybdemåler og alarm, ved å holde venstre knapp, v "40"min merket - inne i 2/3 sekunder - da får du et signal og viseren for alarm går opp til "AL" Alarm posisjon - oransje pil som peker på "EX" Exit på bildet. Du kan justere dybde med knappene v "50" og "10". Jeg mener dybdemåleren aktiviseres når du dykker under 1,5 meter. Funksjonen avsluttes ved å holde "40" inne til alarm viseren peker på "EX"

Du finner en mer utførlig beskrivelse på denne linken; http://www.citizenwatch.com/en-ca/support/setting-instructions/

Håper dette var til noe hjelp!
 
Takk for svar :) Jeg bruker dybdemålingen under snorkling om sommeren, og hvis jeg husker riktig er det som du skriver.

Jeg har søkt på nett, men ikke funnet noen forklaring på hvordan den virker. Noen som vet?
 
Takk for svar :) Jeg bruker dybdemålingen under snorkling om sommeren, og hvis jeg husker riktig er det som du skriver.

Jeg har søkt på nett, men ikke funnet noen forklaring på hvordan den virker. Noen som vet?

Jeg vil tippe at det sitter en eller annen form for piezoelektrisk-element. Disse avgir en spenning når de utsettes for trykk. Størelsen på spenningen "oversettes" til bar/meter under overflaten, og vises i display eller med en viser.

Jeg har ingen kompetanse på ur, men disse elementene brukes ofte i motorstyring på bil, og det har jeg bedre greie på ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Jeg vil tippe at det sitter en eller annen form for piezoelektrisk-element. Disse avgir en spenning når de utsettes for trykk. Størelsen på spenningen "oversettes" til bar/meter under overflaten, og vises i display eller med en viser.

Jeg har ingen kompetanse på ur, men disse elementene brukes ofte i motorstyring på bil, og det har jeg bedre greie på ;)

Takk for svar :) Jeg fant litt om dette på Wikipedia: https://da.m.wikipedia.org/wiki/Piezoelektrisk_effekt
 
På tide å gi litt liv i denne tråden - siden undertegnede har fått seg en ny quartz-dykker. Jeg skulle ha en dykker hvor pris og quartz-verk, var styrende. Endte opp med en Citizen BJ8050-08E, som jeg fant på nettet til ca 1700 kr - selges her hjemme til rundt 4.000.... "Eco-Zilla" er ikke noe diskre klokke og kallenavnet er ikke tilfeldig.... 48mm kasse og 18mm tykkelse gir ikke noen assosiasjoner til dress-ur... Med en vekt på nesten 177gram, blir den i tillegg en super-heavy-weight i ur-verdenen.

Likevel føles den ikke så ille på håndleddet, - sitter godt og vekten er ikke merkbar. Er egentlig ikke så glad i ur med denne størrelsen, 48mm - men til den prisen så..... Ser at andre på nettet har ymse oppfatninger om "Zilla'n" men den er nok ment som en tool-watch (ISO sertifisert 300 m WR) og kritikken går i hovedsak på størrelse og vekt....pussig da det burde være ganske opplagt. Blant dykkere får den stort sett god omtale - spesielt extension til gummi-reimen som følger med. Av en eller annen grunn oppgir flere selgere på nettet at uret har helium-ventil....det har den ikke...så Heliox miljø er den ikke egnet for.....med mindre man husker å skru ut krona ved opphold i de-komp....

Urverket - Citizen Eco-Drive B873 er iallefall ikke noe å utsette på og batteriet lades av sollys - alt avhengig av lysstyrke og eksponering, opp til 105 timer batteri tid. Ved lavt batteri får du en indikator gjennom sekundviseren - 2 sec jump. Feilmargin på tid pr måned, +/- 15 sekunder.

Til de som lurer - ja det finnes adapter med 24mm lug- after-market - for de som ønsker NATO eller noget annet, fremfor original reim.

Teknisk data:
Urkasse: 48mm
Lug: 29mm

20160802_185005.jpg

Praktisk no-nonsens plast boks

20160802_185031.jpg

Til høyre ligger extension-reim, for å gi rom til tørr-drakt

20160802_185703.jpg

Reima er ikke noe alle liker, kjekt at den kan byttes ut til NATO med hjelp av adapter, som tilbys av flere der ute.

20160802_185248.jpg

Ha ha ha, ja den er svær,,,:D men du får ha den i fred - din bedre halvdel vil ikke finne på å låne den....
 
Redigert: