Vintips

I følge min sjef som er vinsamler og vintrader, er Ripasso, som jeg ser er nevnt her, FYFYFYFYFYFYFYFYY!!!!!

Av Champagne vil jeg gjerne anbefale Turgy Vieilles Vignes. En utrolig god Champagne for pengene.

Og Bollinger Special Cuvée; den beste industrichampagnen....

Champagne er forresten undervurdert som matvin.

Ble litt nysgjerrig på dette utsagnet til din sjef. Hvorfor er Ripasso fy? Er klar over at det er en slags mellomstasjon for druene før de et kan bli amarone og dermed kanskje litt "uferdig", men å kalle det fy er vel å ta litt hardt i? Og dessuten er det viktigste her hva man liker og jeg må innrømme at jeg liker ripasso'er svært godt :))

Apropo Akke, hva er det som gjelder? Selv går det kun i Linje hjemme i julen, men skal kjøpe en helflaske i gave til den gamle sjefen min og lurer på hva som er "it" om dagen.

Hørt mye fint om Gilde sin, men utover det har jeg ikke peiling.

PS: også fint om flasken finnes på taxfree Gardermoen.

Jeg lurer på det samme som Mathfjeld. Har lovet britene jeg bor med at jeg skal ha med meg en flaske tilbake etter juleferien!

Gilde Non Plus Ultra er fantastisk! Den koster 520 på polet, og er mer en nyte-akevitt enn en matakevitt. Vi drikker den nesten som cognac, enten før eller etter hovedretten. Ellers er jeg glad i Linjeakvitt (begge), Gammel Oppland (hvis spesialversjonene som er lagret på vinfat kommer tilbake er de super), Simers Taffel og fjorårets nye favoritt var Morsa.

Simers Oslo-akevitt er også fin, og kanskje veldig ålreit som gave?

Gilde Non Plus Ultra er fantastisk! Den koster 520 på polet, og er mer en nyte-akevitt enn en matakevitt. Vi drikker den nesten som cognac, enten før eller etter hovedretten. Ellers er jeg glad i Linjeakvitt (begge), Gammel Oppland (hvis spesialversjonene som er lagret på vinfat kommer tilbake er de super), Simers Taffel og fjorårets nye favoritt var Morsa.

Simers Oslo-akevitt er også fin, og kanskje veldig ålreit som gave?

Takk for tips Krille, tror det blir en Gilde Non Plus Ultra, mest på grunn av navnet :) Nesten synd å gi den bort, men men. Skal man ha håp om å få jobb om noen år så må smøringen være jevn :)

Takk for tips Krille, tror det blir en Gilde Non Plus Ultra, mest på grunn av navnet :) Nesten synd å gi den bort, men men. Skal man ha håp om å få jobb om noen år så må smøringen være jevn :)

Dette er et veldig godt tips. Men som Krille sier; dette er noe du kan sammenligne med cognac eller annet man benytter som avec. I den anledning så er det også verdt å tipse om at Gilde i fjor begynte med en ny tradisjon, nemlig å utgi en ekstra modnet juleakevitt. Denne er priset litt over Non Plusen (500 for 50cl vs 520 for 70 cl), men i fjor var den bedre enn Non Plusen. Årets har jeg ikke smakt, men ser den ligger på polets hjemmesider. I fjor kom også denne flasken i en lekker eske.

Det som også er morsom med juleakevittene fra Gilde er at de smaker forskjellig vært år, og for meg har det blitt en tradisjon å sammenlikne årgangene (altså da de vanlige utgavene). Satser på at tradisjonen videreføres til de ekstra modnede i år :)

På et tidspunkt i sommer utbrøt jeg entusiastisk "jeg skal ALDRI mer drikke noen annen vin enn Vino Nobile"..... Mye mulig jeg da var kommet et stykke ned i flaska.

Haha, det kan jeg godt skjønne. Er ganske sikker på at det blir et par nye flasker av den der neste gang jeg er på polet:)

Når dere er inne på akevitt: Må bare nevnet Fyret på Youngstorget. En herlig liten bule jeg fant sist jeg var i Oslo. Husker ikke helt (naturlig nok), men tror det var 130-140 typer akevitt i menyen. I tillegg var betjeningen kjempehyggelig og kunne sin akevitt. Jeg ville prøve nytt og kom med noen ønsker, og anbefalingene var spot on. Matchen til maten ditto. Anbefales!

• Liker
Reaksjoner: Callahan
D I den anledning så er det også verdt å tipse om at Gilde i fjor begynte med en ny tradisjon, nemlig å utgi en ekstra modnet juleakevitt. Denne er priset litt over Non Plusen (500 for 50cl vs 520 for 70 cl), men i fjor var den bedre enn Non Plusen. Årets har jeg ikke smakt, men ser den ligger på polets hjemmesider. I fjor kom også denne flasken i en lekker eske.

Det ble en slik en for min del, kostet 379 50cl på tax free. De hadde både årets og fjorårets. Kom i fin gaveeske. Håper den faller i smak.