Vintips

Tja, hvis man skulle prøvd noe sært, krevende eller utfordrende… Hva bør en be om da?

I ølverden ville jeg umiddelbart tenkt surøl eller røkt øl… Hva da med vin?
 
Godt tips! Aldri smakt, så det skal jeg kjøpe i morgen. Har du noen du vil anbefale?
Jeg har ikke erfaring med det selv og må innrømme jeg er litt skeptisk. De som har greie på det skryter jo av Vin Jaune men de koster litt.
Nærmeste jeg har vært er denne: Rolet Arbois Tradition Blanc 2006
https://www.vinmonopolet.no/p/12577105
Den var spesiell men liker du sherry og oksidert preg så er det verdt å teste.
For naturvinsentusiaster er vel dette en enkel match.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Tja, hvis man skulle prøvd noe sært, krevende eller utfordrende… Hva bør en be om da?

I ølverden ville jeg umiddelbart tenkt surøl eller røkt øl… Hva da med vin?

Stiller meg bak anbefalingen av Ganevat med Mont d'Or til.
Det går jo også an å kjøre en med Savagnin uten å gå for de mest ekstreme med en gang.
Vin Jaune er en "acquired taste". ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Da har kanselleringene begynt å komme inn.
Jeg fikk kansellert denne:
Det finnes derimot noen pol som har den inne.
Noen som har en formening om det er en flaske vi burde få fingrene i, eller er det ikke noe å gråte over?
 

Vedlegg

  • 94BAC097-94B3-43B6-BDA0-87613D4A96D5.png
    94BAC097-94B3-43B6-BDA0-87613D4A96D5.png
    369,2 KB · Visninger: 0
På dette med Jura og Vin Jaune er jo helt grønn… Lov å be om bilder?

Frantin Vosne-Romanee røk for meg også… Synd! Var visst bra saker…
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Basert på artikkelen i Finansavisen så virket det jo som årets slipp var over gjennomsnittet bra årgang hvor de fleste hadde lykkes veldig bra også produsenter fra vanligvis kjøligere områder. Her kunne man nesten ikke trå feil. Så hadde også polets innkjøpssjefer fokusert på nettopp prisvennlige viner. Man kan kjøpe Grand Cru til under 700 kr bl.a. så her var det bra i alle prisklasser, men mye dyrt også så klart.

Har jeg misforstått helt? Er helt amatør, men hadde tenkt å prøve meg på litt forskjellig som så spennende ut. Dette blir vel det siste slippet på nett før verden (forhåpentligvis) blir normal igjen og jeg kommer aldri til å køe i dagesvis slik polet ønsker at det skal være.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Leste om Ladoix en Naget på Botti.no og hørte at den ble nevnt på Podcasten til Hegnar Jr, mao blir den sikkert umulig å få tak i. Skal forsøke, ikke noe krise hvis jeg ikke får en 6-pack, da blir det mer til overs når ny årgang av Frambo slippes om noen måneder:love:
 
Leste om Ladoix en Naget på Botti.no og hørte at den ble nevnt på Podcasten til Hegnar Jr, mao blir den sikkert umulig å få tak i. Skal forsøke, ikke noe krise hvis jeg ikke får en 6-pack, da blir det mer til overs når ny årgang av Frambo slippes om noen måneder:love:
IMG_20220130_151935.jpg