Vintips

Hva drikker folk av vin til julematen? Her blir det torsk 23 og urøkt pinnekjøtt på 24. Tenker en Bernhard Huber Malterdinger weisswein til torsken, men usikker på hva som skal slå følge med pinnekjøttet. Har drukket alt fra Champagne til Bordeaux med alder, men beste matchen hittil har vært en Planeta Chardonnay med noen år på baken.
Noen morsomme flasker som skal åpnes om noen dager?

Her er menyen fremdeles ikke satt, men en viss oversikt over vin har vi. I løpet av julen skal det drikkes Chateau Palmer, Chateau Mouton Rothschild, Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill, Dom Perignon, noe godt moden Sauternes og portvin. Kanskje vi prøver oss på Rivesaltes også. Jeg skal forsøke å gi noen kommentarer på alt vi drikker.

Høres nesten ufint snobbete ut dette, men har hatt litt flaks i år. Det må feires. Den eldre garde i familien fortjener også å få oppleve noen viner som stort sett har vært fullstendig uoppnåelige for deres generasjons «vanlige folk».

For meg er dette det viktigste; dele opplevelsene sammen. Så får vi håpe da, at opplevelsen svarer til forventningene.

God jul alle sammen! Kos dere med akkurat de drikkevarene dere selv foretrekker. De smaker alltid best
:)
 
Kraftig forkjølelse/virus, så smakssansen er nokså redusert. Alle store viner settes på vent her i gården. Jaja. Akevitten gir fortsatt et touch av smak. God jul! Kunne alltids vært verre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Søkte litt på Vinmonopolets sider etter vin fra Romania, som jeg har lest at gir veldig mye for pengene.
Stusset litt over navnet på denne, men den har fått veldig gode omtaler, så lurer på om jeg skal bestille den fra bestillingsutvalget.
D80941BE-252F-472D-87C9-F19066C7EBAB.png
 
Noen som stiller seg i kø til neste torsdag? Ser botti har sluppet noen smaksnotater, men prisene er dessverre ytterligere noen knepp opp sammenlignet med tidligere.

Tips kan gjerne deles!
 
Noen som stiller seg i kø til neste torsdag? Ser botti har sluppet noen smaksnotater, men prisene er dessverre ytterligere noen knepp opp sammenlignet med tidligere.

Tips kan gjerne deles!
Venter i spenning på lanseringslisten. Leste Botti sine anmeldelser og lite som fristet der mtp prisene...
 
Er det prisoppgang på viner som alt er i sortiment til Vinmonopolet og. Eller er slikt ofte stabilt?
Importørene har vel mulighet til å endre prisene 3 ganger i året: januar, mai og september. Var et rimelig saftig prishopp nå i januar, hvor en av mine favoritthvitviner gikk fra 380 til 440kr:confused:
 
  • Wow
Reaksjoner: Oddemann
Min samboer skal feire 30-års dag med veninnegjengen som teller 25 stk og skal kjøpe noe musserende til kvelden, hvit eller rosè til 150-200,- pr flaske. Noen som har noen gode tips ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Min samboer skal feire 30-års dag med veninnegjengen som teller 25 stk og skal kjøpe noe musserende til kvelden, hvit eller rosè til 150-200,- pr flaske. Noen som har noen gode tips ?
Hmm. To late ser eg...men til runde dagar må det vere Champagne i mi bok:). Finnes ok+ til trivielle prisar. Anbefaler den under.
received_3445665265665318.jpeg
 
Skjønner hva dere mener @gullet og @Oddemann, men, hadde det vært min kone som skulle feiret med 25 venner hadde jeg aldri giddet å kjøpt champagne. Tror nok knappe 3-4 stykker kan forskjellen på det og Pråssekkå. Mye decent Cremant ute å går som ikke er de mest spennende eller komplekse vinene, men smaker godt og gjør jobben :)
 
Skjønner hva dere mener @gullet og @Oddemann, men, hadde det vært min kone som skulle feiret med 25 venner hadde jeg aldri giddet å kjøpt champagne. Tror nok knappe 3-4 stykker kan forskjellen på det og Pråssekkå. Mye decent Cremant ute å går som ikke er de mest spennende eller komplekse vinene, men smaker godt og gjør jobben :)

Gode poeng og innspill fra alle sammen! Ytterst få har interesse for vin her og denne kvelden er det vel promille som gjelder, kjører cremant som zilla har anbefalt og noen få flasker som @Oddemann og @gullet har anbefalt så får kjennerne forsyne seg av disse:)
 
Søkte litt på Vinmonopolets sider etter vin fra Romania, som jeg har lest at gir veldig mye for pengene.
Stusset litt over navnet på denne, men den har fått veldig gode omtaler, så lurer på om jeg skal bestille den fra bestillingsutvalget.
Vis vedlegg 315952
Hentet akkurat denne, Seria 008, det vil si 2016, 17 og 19 i miksen.
DSC_3714.JPG